De kunde valt samma lösning som Hyundai/Kia/Lucid som använder bakmotorn som spänningsomvandlare.
Lyssnade också på den podden idag men tycker det haltar lite.
Dels så kommer bilen säljas med NACS i usa och då måste bilen kunna utnyttja 400v arkitektur då Tesla är typ det enda stabila nätverket på andra sidan pölen.
Och givetvis undviker man 400v laddare som pesten med en snabbladdande bil men att helt låsa ute dessa laddare anser jag 2025 är allt för tidigt.
Likt kommentaren före skrev så har andra företag löst detta utan en dedikerad DC/DC omvandlare utan använder bakre motorn och den inverter som behövs även för framdrivning av bilen.
Dvs de har ingen enhet monterad i onödan.
Såg i @Esse’s klipp om CLA att man inte kan byta låt på ratten. Hur idiotiskt är inte det? Ändra volym och låt - det är de två funktionerna som jag vill ha tillgängligt på ratten. Skulle faktiskt säga att det är en dealbreaker.
Och det har ju Mercedes historiskt haft tillgängligt på ratten. Jag undrar verkligen hur illa ställt det egentligen är i ledningen hos Mercedes.
Sen ska vi inte ens prata om att man inte kan ladda på 400 V-laddare, vilket även det är en katastrof.
Rattknapparna är verkligen konstigt – du kan göra det om du ändrar så du har mediavyn i förarskärmen men där vill man ju ha navigatorn och annat, inte vilken låt som spelas.
400-voltsproblematiken är övergående då du kommer kunna välja till det i framtiden men helt ärligt tycker jag inte det är så stor grej egentligen. Du vill ändå inte ladda på långsammare laddare än vad som ändå kräver 800 volt – enda dilemmat är Teslas laddnätverk men det känns ju som att om de inte uppgraderar det så kommer det förpassas till historien ändå.
En annan modell där utvecklarna verkar för unga, <16 år, är ID.7. Man kan svara i telefon med OK på ratten men att lägga på ett samtal går inte från ratten…
Hur kan man inte fatta att det ska gå att göra? Att tex. trycka igen, dubbeltrycka eller långtrycka på OK under ett samtal ska avsluta samtalet (om inte dedikerade lurkanppar finns).
Känns inte som man behöver ha studieskulder för att fatta det som utvecklare…
Haha snarare att utvecklarna är för gamla! Finns ingen ungdom som vill ha en svarsknapp till ett telefonsamtal, däremot en lägg på är skitviktigt
Såna småsaker gör mig konfunderad hur det kan ha gått så långt som till produktion utan att någon tänkt på att lägga på
Det är en UX:are som bestämt det där, inte en utvecklare. Tyvärr talar de sällan med varandra nuförtiden. Fråga mig (inte) hur jag vet.
Håller med om UX:are, de är bland de första i processen och har onödigt stor makt.
Men tycker även det osar gammalt vattenfallmetod, icke-agilt arbetssätt.
Kul med fler mjukvaruutvecklare på forumet
Tacka vet jag ”gamla” Mercor. Där fanns en knapp för svara och en för att lägga på. Och sen givetvis volym samt byta låt.
Hur svårt ska det vara? Mina föräldrar köpte en ny CLK 2005, vilken fin bil! På den tiden kunde Mercedes göra fina bilar.
Ja jag har stött på en och annan UX:are genom åren och det är nåt visst som gör att man genast känner igen de i ett utvecklingsteam. kan inte sätta fingret på varför de utmärks så tydligt, men jag gissar att de på ett eller annat sätt söker sig till rampljuset.
Nåt jag undrar över är ju vilken designutbildning de får i skolan, när de lyckas missa alla viktiga egenskaper en designer ska ha för att designa användarvänliga gränssnitt. Tänkte att de numera är självlärda och bara frågar AI om råd, men nejdå, till och med AI som så ofta har fel, har lärt sig detta
AI-översikt
En UX-designer, eller användarupplevelsedesigner, arbetar med att utforma digitala produkter och tjänster så att de är enkla, effektiva och tillfredsställande att använda för slutanvändaren. Det innebär att designern utforskar användarnas behov och beteenden, skapar prototyper och testar lösningar för att säkerställa en positiv användarupplevelse.
Här är några av de viktigaste aspekterna av en UX-designers arbete:
- Användarforskning:
UX-designers genomför undersökningar, intervjuer och tester för att förstå användarnas behov och förväntningar.
- Användarcentrerad design:
All designarbete utgår från användarnas perspektiv och behov.
- Iterativ design:
Processen är iterativ, vilket innebär att designen ständigt förbättras baserat på feedback och tester.
- Prototypning:
UX-designers skapar prototyper av olika komplexitetsnivåer för att testa idéer och koncept.
- Testning:
Användartester är en viktig del av UX-designprocessen för att utvärdera och förfina designen.
- Samarbete:
UX-designers arbetar nära med andra designers, utvecklare och produktchefer för att säkerställa att produkten uppfyller både användarnas och verksamhetens behov.
- Tillgänglighet:
UX-designers strävar efter att skapa produkter som är tillgängliga för alla, oavsett funktionsnedsättning.
En UX-designer kan arbeta inom många olika branscher och med en mängd olika digitala produkter, såsom webbplatser, appar, spel och mer.
För att bli en framgångsrik UX-designer krävs både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet. Det finns många utbildningar inom UX-design, både på yrkeshögskola och universitet, samt möjligheter till praktik och att bygga upp en egen portfölj.
T o y o t a CLA ? Vad är det?
Titeln på avsnitt 118 av Elbilsveckan. Toyota är ett bilmärke och CLA är en bilmodell från ett annat bilmärke.
Jag börjar faktiskt tro att de inte har någon utbildad UX:are i utvecklingen.
De har ju OTA numera
Det kommer sen, värdeströmmen ska bara prioritera det över en något annat innan det kannskapas en Jira.
Jag har kört en Lexus NX senaste månaderna (PHEV, sålde elbilen, är tillbaka med elbil så fort Lexus får tummen ur och gör en elbil med bra ljudsystem igen, men jag tror inte jag blir bannad härifrån för min elbilsbrist än…) och de har bara en telefonknapp (gömd i en undermeny för att jävlas så man alltid måste kolla i head-up-displayen och trygga på en “toggle”-knapp först). Som… inte ringer senaste kontakten när man trycker två gånger på den. Och det går inte att neka samtal heller. Det enda den gör när carplay är igång (dvs. alltid), är att öppna upp telefonmenyn (4 gånger 5, ibland buggar den ur och inget händer, därför).
När jag sätter mig i min frus Toyota Auris från 2018 (utvecklad ~2014, och japansk, så med teknik från 2009 ungefär?) så har den en fysisk telefonknapp på ratten.
Jag är inte 65+, så det enda jag använder den till är att dubbelklicka på den för att ringa min senaste kontakt, dvs. min fru (19 gånger av 20 - ibland ringer jag istället min chef av misstag, men det brukar bli trevligt ändå…), men oj vad trevligt det är. Känns som värsta lyxfeaturen. Jag hade betalat 29 kr/mån för att permanent göra om en av mina touchknappar till en “ring min fru”-knapp. BMW, take note vafan!
Välkommen tillbaka till forumet