Avsnitt 119: En anrik historia

I veckans avsnitt så sitter Alrik Söderlind med i studion, en motorjournalist som varit med länge i branschen. Vi får höra hur det var att starta upp en tidning på 90-talet, vilken den första provkörningen var och vad framtiden visar. Men först så har det dykt upp flera nyheter och icke-nyheter: Polestar kommer inte uppgraderas med 800V i efterhand även om sådana rykten spridits. Mazda 6e har fått pris och Gullin blir irriterad på Esse. Ford Puma Gen-E har också fått pris och ja… där är väl alla rörande överens. BYD har snabbladdning på tapeten och det diskuteras hur viktigt detta faktiskt är. Detta, och mycket mer, i avsnitt 119 av Elbilsveckan.

Har inte lyssnat klart ännu och sällan jag skrattar när jag lyssnar men Alriks upplevelse om att det blev fel på 12 volts batteriet och att bilen seriöst meddelar att du omedelbart måste lämna bilen var ju så otroligt oväntat och kul. :laughing:

Härligt avsnitt och kul att följa era resor med era mediakanaler!

Tycker ju fortfarande att det vore roligt med liknande konsumentupplysningsprogram på gammelmedia, men då inte så uppstyrt utan mera i Z-TV format :slight_smile:

Mazda har jag alltid gillat, men aldrig ägt. Älskar deras snygga design och interiör. Hoppas de kommer med en kombi också framöver.

Angående förvärmningen så verkar herr Esse missat hur det funkar i Teslan han äger? :slight_smile:

I Tesla så förvärms batteriet oavsett laddkabel är i eller ej vid behov när man förvärmer kupé genom att slå igång klimat eller ställer in en tidpunkt för avfärd. Har aldrig upplevt lägre effekt vid kallt batteri men däremot uteblir regenerering, särskilt med LFP-batteri men även NMC (long range) batteri om det är kallt och bilen stått t.ex. 2 dygn. Man blir lite förvånad när bilen inte bromsar själv men annars är det knappast ett problem att den går med kallt batteri. Dock går den med hög förbrukning första stunden pga. uppvärmning av batteri till arbetstemperantur.

Ska man långt är det bäst att ställa in avresetid med laddkabel i - då förvärms batteri och kupé för ökad räckvidd. Man kan se i appen att batteriet värms först en stund, sedan startar klimatanläggning ca 15 min innan avfärd. Är man nitisk med elpriset så kanske man skippar det, får lite lägre räckvidd men har laddat för ören istället för att bränna in värme i batteri för 2-3 kr/kWh på morgonens peak elpriser? Detalj…

Slutligen -. bilen visar i appen om den värmer batteriet, figuren liknar tre orange bacon men ska föreställa varm luft.

@Esse . Hår på bröstet och erfarenhet är ju också ålders relaterat :smiling_face_with_three_hearts:. Bra saker när man blir äldre .

1 gillning

Är nog i Alriks åldersgrupp och glasögonmissbrukare (när jag kör bil) och har inga problem med LED lister i fronten eller belysning men va f"n är det med dessa Teslor dom har ju helt otrolig mjukvara som kan spela jullåtar prutta och annat viktigt när man kör men varför är strålkastare på 90% av bilarna helt felställda och bländar det borde vara körförbud på sånt

Jag upplever också att glasögon nattetid och dom flesta HUD funkar riktigt dåligt flimmer och bländar vissa går att dimma men det slutar oftast med att jag stänger av Någon annan?

Alrik: Jag har en sån där Olivetti med skrivare i samlingen av Italienskt Du kan få låna den om du vill tillbaka till din ungdoms dagar

Jag gillar inte heller HUD, fattar inte poängen och fungerar dåligt i mörker när man får möte. Förstår inte vad som är fel med att ha mätarna framför ratten.

Jag kör alltid med polariserande solglasögon, och då är HUD ingen höjdare. Tror mycket på Neue Klasse-interiören med deras panorama-variant.

Spännande detta med alla rykten om att gamla EX90 och Polestar 3 skall få 800V “eftermonterat”.
Tänk om de bakom kulisserna haft 800V pack hela tiden men vi har bara retat dem helt i onödan att de ligger långt efter i utvecklingen med EX90 och P3 urusla laddprestanda :slight_smile:

Båda dessa bilar kör pack med 102s2p konfiguration och 370V nominell spänning fördelat på 17 moduler, där varje modul innehåller en 6s2p konfiguration.

Så nu kommer vi till det spännande…
Med beaktande att även Zeeker 7X kör samma konfiguration i sitt 100Kwh batteri fast en bit över 700V så får det mig att fundera.

Kan det bara så att Volvo lite i hemlighet gått samma väg som Audi gjort med ett pack som är splittat och idag pga övriga hårdvara enbart kör 400V?
Dvs att när en ny dator kommer in i bilarna så kan du utnyttja Dual-Pack-mode och vips har de en konfiguration på 204s1p och en nominell spänning på ca 740V
Vilket även förklarar snabbladdningen upp till 350Kw, vilket ger 470A och är god marginal under CSS standardens tak på 500A.

Är det så ser jag absolut inga problem att uppdatera de redan levererade bilarna helt utan att ens röra batteripacket, då de helt enkelt redan är uppdaterade.

För att ta Audis exempel så har de i nya A/Q6 med 100Kwh pack en 180s1p konfiguration i 12 moduler, detta ger 662V och en snabbladdning på 270Kw peak.
När de splittar packen gör de det till 90s2p och får då 331V och rent matematisk skulle det begränsa laddningen till 135Kw, vilket vi även ser i verkligheten…

Vad tror du @elmacken
Kan jag vara något på spåren :slight_smile:

Edit… Sen att Polestar kanske inte haft denna tekniken kanske förklarar att de inte kan uppdatera sin bilar utan volvo helt enkelt tillsammans med zeeker och Geely hållt denna tekniken för sig själva

YouTubers är bra . Men hoppas att gammel media överlever . Kommer att sakna framförallt Vi Bilägares rostskydds analyser om dom inte överlever.

Kan inte riktigt släppa diskussionen ni hade om vem som skall köpa Mazda 6e. När jag sedan såg Alriks bakom kulisserna film från Mercedes lanseringsevent från Rom så får jag i varje fall känslan att ingen som köper in på Mercedes lifestyle och tyckte att det eventet var bättre än bra kommer landa i att köpa en Mazda 6e :slight_smile: . Och detta skrivs då av någon som växt upp i baksätet på en Mazda 626 på 80-talet och sedan köpte en 323 som första egen bil och därefter en Mazda 6 kombi när det var dags att skaffa familj. Så kanske är Mazda 6e för mig, även om Mercedes partyt såg roligt ut…men rätt lite bil.

Kul att du nördar ner dig, jag tror dock det är osannolikt att P3 och EX90 får 800V på befintliga redan producerade bilar.
Zeekr 7X Long range har CATL Qilin celler, tror inte de sitter i någon Volvo än? Men jag tror de sitter i Lotus som också ägs av Geely.
Med tanke på allt som släpps av Geely senaste tiden så verkar stort fokus vara på grymma celler som laddar snabbt, Zeekr, Lotus, smart #5 osv. Volvo verkar levt lite i sin egna värld men kommer säkert trattas till Volvo och Polestar. Vi har nog bara sett början med ES90.

1 gillning