Avsnitt 120: Simply Clever

Hörde Norge o 98% så där bara vid 35 min. Att googla antalet elbilar i Norge genererar 100 länkar till artiklar om procent elbilar bland nybilsförsäljningen i Norge.

Det har blivit märkligt att många tror att det är närmre 100% elbilar i Norge. Frågade flera kollegor och alla trodde att det i princip bara körde omkring elbilar i Norge. Att hitta att det totalt är 30% elbilar i Norge är inte lätt.

Hade den bilden också, men när jag semestrade i Norge under 2022 insåg jag att det knappt var några elbilar alls där.

Om du kör genom Oslo får du däremot den känslan. :slight_smile:

@Esse och @cgullin . Ni nämnde Skoda som ett tryggare val att privatleasa än VW gällande garantin . Ville bara förvara VW med att det kostar inte mycket att lägga till ett tredje år . Det kräver kanske att man beställer hos sin återförsäljare ? Men det är ju att föredra ändå för att kunna specificera bilen som man vill ha den . Beställde en ID3 först , kom sedan på det tredje året och ringde återförsäljaren som skickade ett nytt sams avtal , med en merkostnad på ca 50 -100 kr i månade (då) vill jag minnas . Men det blev inte den ändå , för efter en titt i den uppdaterade versionen hos återförsäljaren, så stämde inte verkligheten med specifikationen gällande inredningen på en viktig punkt för mig . Bilen avbeställdes utan kostnad, och en Cupra beställdes hos en Cupra återförsäljare . Väldigt bra att ha att göra med , VW gruppens återförsäljare tycker jag . Dom jag haft kontakt med i alla fall . Men jag håller med om att det borde vara en självklarhet med garanti hela leasing perioden utan tillägg. Anledningen till att det blev en passat i stället för en Volvo V60 2019 för mig . Verkade inte gå att välja till hos dom .

Det är nybilsförsäljningen vi pratar om, inte hela marknaden. Vi får kanske tydliggöra i nästa avsnitt.

1 gillning

Det kostar inte så mycket att lägga till 4:e och 5:e året hos Skoda. :smiley:

Hur mycket 4-5-6 året kostar hos VW vet jag inte ? . . @J.Erasmie köpte väl sin Buzz med 6 års garanti , han vet nog .

Perfekt vid köp :+1:. Jag gillar hängslen och livrem .

Läste förresten att Volvo skulle ge 10 års gratis garanti till Amerikanerna, nu när tullarna införs .

1 gillning

För mig skulle Skoda Elroq 60 utan DCC av skoda versionerna duga gott. De som testat den samtidigt som de testat 85 versionen tycker precis som @cgullin att 60 versionen klarar sig bra utan DCC.
För dyr dock att köpa och synd att de inte har bättre leasingpris på 60 versionen.

ID.BUZZ har 3års garanti (VW Transportbilar) min ÅF bjöd på ett extra år så jag slog till och köpte så det blev 6år jämnt men idag kommer jag inte ihåg hur mycket det kostade men det var en av dom mindre posterna på ordern

Lite trist med Smart vid millennieskiftet beställde jag Sveriges första Brabus Smart genom Smart Sverige det tog ett tag att först få hit bilen sen att dom typade den och levererad men Smart hade en lånebil åt mig till jag stog där med nycklar i hand Jag blev ganska involverad i lansering av Smart i Sverige och deras första Smart Center hos Mercedes i Danderyd Tyska Smart lånade ut en Smart Crossblade till mig en hel sommar en riktig pulshöjare men dålig bil när man bor i SOFO utan garage men fan va kul vi hade i den Just nu känns det som dom helt tappat sin edge i alla Europeiska storstäder 00-10talet kryllade av dom tillochmed i Stockholm idag verkar märket helt anonymt och bortglömt…

Slutade lyssna på den “sladdlösa podden” vid den här diskussionen
A. gjorde ett ärende i appen om klonkande ljud fick svar att det troligtvis är länkarmsbussningar

B. vad är det??

A. dom sitter därunder någonstans

Tack och adjö…

Glad första April på er . Ingen som gick på den :upside_down_face:

2 gillningar

Delar din bild om orsak varför jag inte lyssnar på dem.

”Killgissningar med sladd”

1 gillning

Av de tre tycker jag ändå om att lyssna på Alfred som förvisso också är en fanboy men det skiner igenom mindre, kanske på grund av hans journalistiska bakgrund. Han har ofta sakliga och bra utläggningar om det mesta som är intressanta, sen är det väl Anders som är lite händig av sig men ingen av dom är bilmännislor.

Sålänge dom pratar om något annat än Tesla står jag ut, allra helst om det bara är Alfred och Anders för att läkaren jobbar.

Kan också tycka det är lite pinsamt att inte kunna bilens grundläggande delar men är det ett krav som journalist?

Det skiner ju igenom tydligt att mjukvara är viktigare idag och biltesterna fokuserar mer kortsiktigt och om bilen faller sönder av sig själv efter 3-4 år och några tusen mil är inte så viktigt längre på gott och ont.

Vill eller behöver vi gå tillbaka till raka motsatsen då och ha en ny glenning som hissar upp bilen med en tiltlyft och pekar och bedömer rostskydd och hållbarheten på chassikomponenterna?

Vem av @Esse och @cgullin skulle bli den bästa Herr Glenning? :rofl:

Jag köpte min bil delvis baserat på hur den ser ut under skalet, jag ville ha något robust som inte faller i bitar om den lever ett tufft liv.

Misstänkte från erfarenhet av motorstarka framhjulsdrivna bilar att lite gummibussningar i framvagnen skulle ge sig först och det skulle ha 8-12000 mil, nu har den gått 9000 och bakre läkarmsbussningarna för 250 kr styck har börjat mjukna.

För mig var det inte specifikt länkarmen som fick mig att sluta utan den allmänt låga tekniska kunskapen hos killarna jämfört med vad jag önskar att lyssna på, men de har säkert sin målgrupp som tycker det är helt rätt nivå.

Sedan ärligt så vart det väldigt mycket vurmande för ett märke som sken igenom, jag önskar mer nyanserad “rapportering”. Nu har jag inte lyssnat på dem på ca 2 år och lyssnade inte på varje avsnitt innan dess heller. Kanske de blivit “bättre” men samtidigt med exemplet i denna veckas elbilsveckan så känner jag mig tveksam.

Ang Glenning, absolut behöver vi en Glenning idag också. Bilmärkena kommer undan med för mycket idag där fokus som du sa är mjukvara dvs om det är en bra dator inte om det är en bra konstruerad bil, skrämmande utveckling på många sätt.

1 gillning

Håller med om att det behövs en Glenning också . Rostskydd och hållbarhet på bilens mekaniska funktioner är viktiga . Jag har lyssnat på varenda avsnitt av bilar med sladd , och ser det som god underhållning på arbetstid . Många timmar på vägarna . Dom är roliga med sitt små gnabbande med varandra , och bjuder på sig själva med en hel del självironi . Som när Alfred berättade att han försökte få in granen med toppen först i nät maskinen . Senaste avsnittet innehöll en låt från Anders till Alfred som var väldigt rolig . En hel del tvekan på att köpa Tesla nästa gång också. Alfister och Citroën fantaster förr i tiden motsvarar väl Tesla Fan Boys i nutid kanske :thinking:.

@Esse nu måste vi reda ut detta med kaffe…

I Italien och stora delar av södra Europa är cut of för mjölkigt kaffe kl 11.00 sen är det Espresso som gäller en Cappuccino eller en Macchiato kan vara ok om den är till ett damsällskap Att inte följa denna enkla regel är lika illa som att ha bruna skor efter kl 18.00 På min lokala Trattoria kan man efter många rätters middag få en Caffè Medico för att lugna magen det är en dubbel Espresso med en ordentlig skvätt Grappa

Ju längre norrut mot Sverige man kommer så blir kafferegler lite softare det enda No-No längs vägarna är kaffemaskiner med en massa val det är ju bara andra sorteringen kaffe och mjölkpulver borde inte få kallas kaffe Jag brukar hålla mig till bryggkaffe med en skvätt mjölk som bättre mackar ofta har till man kommer ner mot Schweiz då börjar det gå att få riktigt kaffe Här i Sverige är det Shell/7-11 som har bra bryggkaffe där dricker jag kaffe

Kaffe är ett missbruk och min dealer heter Kompass Kafferosteri i Ystad

1 gillning

Skoda var det också . Väldigt många bilar har jag haft , men ingen Skoda . Reklamen ” för nuftiga människor ” lockade inte på 90 talet . Men egentligen är jag ju en människa som föredrar det som är praktiskt . Mörka inredningar med tåliga material som lätt kan torkas av , vit inredning går bort direkt t.e.x. . Provsatt en Enyaq en gång som hade en brun inredning, den tyckte jag om . Skoda Yeti har jag allt beundrat lite i smyg . Bara att rulla in fyra vinterhjul stående i bagaget , imponerade på en sån liten bil . Max två i min bil .