Det har varit elbilsmässa i Stockholm. Gullin och Esse diskuterar eventet och bilarna som var där och ställer frågan om mässan kommer finnas kvar så länge till. Det hintas om både en, två och tre provkörningar och diskuterar såklart Volvos nya VD. Esse tycker att tilitskontraktet mellan bil och förare behöver bli bättre och Gullin har ingen aning om vad han menar.
Grattis i efterskott på födelsedagen @Esse
Det skulle helt klart behövas tydligare regler hur man implementerar ofta använda funktioner i bilarna. Att man ställer krav på förarna med skärmanvändande i bilen med bilarnas skärm och medhavd mobiltelefon är bra, men nåt ansvar borde biltillverkarna också ta tycker man!
Ser fram emot alla provkörningar med Zeekr 7x på svenska vägar, men det har ju visats en hel del redan utomlands, Nu senast i portugal tror jag, så hur funkar det med dessa embargon egentligen?
Ja Gattis på Födelsedagen . Kan tycka att röststyrning borde kunna funka bättre i nya bilar , som ersättning till skärm pillande under färd . Siri i Apple CarPlay klarar ju det galant , om man ber om färdbeskrivning till en adress. Då borde väl bilens datorer klara så enkla saker som att byta låt eller höja värmen ? . Men det klarar inte min bil i alla fall . Men den vill gärna lägga sig i min och Gummans samtal , med fråga om att vilja hjälpa till
.
Har ingen koll på Apple Car Play men har hört klagomål från användare
Jag tycker Hej.ID röststyrning funkar ok att styra temperatur navigation (som jag sällan använder) och ett par andra grejjer Android Auto däremot blir bara bättre i min bil sköter den Spotify SR Play TuneIn läser upp mail och sms konversationer skriver och skickar mail och sms via röststyrning och navigering i Waze och framförallt i Google Maps är helt suverän och tydligen kommer Gemini innom kort vad det nu ska vara bra för men det ska ju finnas AI överallt numera
Jag använder Android Auto med röststyrning i min Mk1 Golf Cabriolet via en period correct look Blaupunkt enhet
Man blir bortskämd med sånt som funkar på riktigt
Jo jag trycker bara på röst knappen på ratten , och säger ” Färdbeskrivning till bla bla , eller ring … . Det funkar bra . Jag valde inte till navigation mm i min Cupra. Och saknar det inte heller . Kolla räckvidd i bilen , välja ett ladd ställe med några mils marginal , sedan ser man ju hela tiden hur långt det är kvar kontra aktuell räckvidd , och anpassa fart mm efter det . Funkar bra för mig .
Röststyrning är sjukt smidigt. En kombo av bilens röststyrning och Siri (CarPlay) funkar riktigt bra.
Har skapat en Genväg i iOS som jag kör vi Siri genom att säga ”Öppna garaget”.
Genvägen kontrollerar så att jag är inom ~500m från hemmet (avbryter Genvägen annars), är larmet på så måste jag säga en 4-siffrig kod och då larmas huset av (är larmet av skippas kodfrågan) och öppnar garagedörren.
Använder den (oftast) flera gånger om dagen och det är riktigt smidigt att inte behöva flippra med en app på telefonen och/eller fjärrkontroll.
Sveriges kanske största Audi kritiker köpte en postgul A2 3L mest för att det var en läcker Luc Donckerwolke design Jag hängde på A8 Avus fälgar som fuckade upp frihjulsväxellådan och den drog soppa som ett såll Jävla skitbil…
Nu är det bara en J Mays Freeman Thomas Audi TT 8N kvar på inköpslistan sen är jag klar med Audi for ever… Nja en RS e-tron GT kanske nu när priserna kommit ner ordentligt…
Anledningen till att varje bil bör ha två kopphållare i framsätet är för att framsätet är (oftast) anpassat för två personer. Tänker mest så det inte blir en sanning att båda två kopphållarna tillhör chauffören
Ja ibland undrar man ju
Tänker på skoda (simply clever) som exempel, där de har 4st kopphållare bak som mest, men noll kopphållare om det sitter 3st bak.
Såg rätt nyligen någon recension av en bil, var det rent av förhandstitten av 7x, där man valt att sätta usb-uttagen i det nedfällbara armstödet. Tre barn bak och ingen kan ladda sina grejer, det blir ingen höjdare
Jag fattar att skärmar är billigt och coolt men om man nu sparar pengar på skärmar så vill jag ha förklarat för mig varför Hyundai Inster och Citroën C3 har just mycket knappar och lite skärm.
Håller med grabbarna, det går över styr när bilen är byggd för att dra uppmärksamheten från trafiken men sedan börjar säga till när man gör just det. De enklaste grejer blir ett projekt liksom.
Jag tänker att det är väl ungefär lika svårbegripligt som när klädesmode skiftar. Ibland betalar folk dyrt för opraktiska kläder bara för att det är hippt.
Själv tror jag att man väljer skärmar för att man då dynamiskt kan ändra och uppgradera användarupplevelsen löpande. Om du skapar en knapp och gör ett tryck på den, ex defrost framrutan, och sedan monterar in den fysiskt i bilen så kan du inte senare förändra denna knapp eller välja att flytta den. Det göra man ju nu rätt enkelt med mjukvara.
Jo men finns det en vinst att kunna flytta defrostern, stolsvärmen m.m?
Innan jag komplicerar saker har jag fått lära mig att man ska utreda vilket problem man ska lösa.
Själv är jag skolad i det agila tankesättet. Dvs, du vet inte vad du vill ha genom att utreda och skriva krav initialt. Du behöver skapa, prova, ändra. Detta vill jag även tro att man gjorde tidigare när det kommer till bilar men då var iterationerna räknade i år. Med mjukvara och skärm kan man ändra betydligt snabbare med hjälp av OTA. Sedan kan jag hålla med om att det kan gå för långt ibland. Exempelvis är jag tveksam till att det fanns något problem med blinkersspaken som Tesla vald att ändra till en knapp. Så det gäller ju att balansera förändringen men jag tror genuint att möjligheten att ändra via mjukvara är anledningen till varför man väljer att flytta in funktioner i stora skärmar.
Ja sunt förnuft borde råda . Skärm till hantering av laddrutiner , gps mm . Som skulle vara svårt med knappar. Temperatur , fläkt , stolsvärme mm gör sig bättre på knappar / rattar . I alla fall fram tills röststyrning funkar i alla lägen . Men en bra röststyrning blir kanske ännu säkrare än knappar ? . Då behöver man ju inte flytta blicken från vägen alls .
Själv har jag blivit påtvingad både det agila tankesättet och det gamla sättet att bedriva projekt. Skulle säga att båda varianterna har sina fördelar och nackdelar.
Största fördelen med det agila tankesättet är att det går betydligt snabbare att implementera nya lösningar. Den största nackdelen är att hela projektkedjan i mycket tidig fas måste vara väldigt närvarande samt förstå kravställningen, annars kan det gå helt på tok och bli kostsammare i slutändan. Tyvärr tror jag många av utvecklarna inte riktigt har förstått kraven när man hittar så mycket “hål i huvudet” funktioner nergrävt i skärmen
Jag och min bil hyser tillit till varandra , när det gäller hastighet och skärmtid , inget plingande eller andra ljud . Även om den inte borde lita på mig alla gånger . Viktigt i tillits kontraktet med min bil blir att uppgiven räckvidd vid start stämmer med verklig räckvidd . Också där levererar den med nästan exakt pålitlighet . Däremot så gör den inte alltid som jag begärt , när det kommer till inställda ladd rutiner . Hyser en hat kärlek till datorer , så den känner kanske på sig det och ger igen
. Jädrans typ
.
Två iakttagelser från Mässan och Stockholms besöket . Får en känsla av att det borde gå snabbare att ta sig fram med en liten motorbåt i och runt tullarna . Dom flesta besökarna tar en titt utvändigt , provsitter med en snabb titt i bilen men sen är det skärmen som får mest uppmärksamhet. Så bilföretagen har kanske noterat detta intresse , och levererar på det . Jag gick ner på knä och inspekterade underredet / batteriets placering och hjulupphängningar på en bil , med resultatet att folk tittade på mig som om jag inte var riktigt frisk
.