Nyheterna flödar denna vecka och det är tyskarna som är i fokus… tills Japan och Frankrike får säga sitt. BMW håller hårt i Touring, Mercedes CLA får sitt svenska pris, Toyota bz4X får aggresivt (?) pris och Citroën visar en helt ny bilmodell. April är slut och det verkar ha blivit lite förvirring i medier då siffrorna för Q1 i Europa samt siffrorna för april i Sverige kom ut samtidigt, vi försöker reda ut. Det närmar sig sommar och frågar är: hur laddar man billigast och/eller enklast i sommar?
Så länge inte staten hjälper till med privatköp av Elbil , så kommer det tror jag inte bli så mycket bättre försäljnings siffror än vi har nu . Privatköpare kan nu köpa en Kia Ceed 2025 med automatlåda för 255000 kr . Var och tittade på en sån lokalt , men det finns kvar i Stockholms området på Blocket . Man kan inte begära att folk ska lägga nästan dubbelt så mycket för en EV3 med liknande räckvidd , och förlora nästan hälften på 3 år . Man kan heller inte begära att dom ska nöja sig med en billig Elbil med bristfällig räckvidd , eller en begagnad med tillräcklig i stället för en ny . Många har nog råd men vill inte förlora så mycket pengar . Svensson är nog mer rädd om sina pengar än att välja dyraste alternativet . För mig som kör mycket så blir det ekonomi på det hela ändå , men det gör väl inte normal bilisten . Lång pendlare och tjänste bilister kan ju inte bli så mycket fler än dom är . Ladd stress gillar jag inte så några fler långresor med Elbilen är uteslutet .
Tror inte det är bra att staten går in med stöd på sättet som var innan.
Vet att när jag köpte min fördes elbil var bonusen på 50k och skulle bli 60. Då fick jag från säljaren att det var tur att jag köpte nu innan prishöjningen på 10k. Det sammanfattar väl hur korrupt systemet var.
Det norska systemet är i så fall bättre med momsfrihet på bilar under 500k.
Där får dels de som har råd betala för sig och de som behöver får sitt stöd genom ingen moms och tillverkare som vill sälja något lägger sig under 500.
Det är bäddat för korruption det också men inte lika illa eller osynlig.
Laddköer är visst en grej, men enbart på grund av laddabonemang. Skulle ladda i Uppsala en söndagkväll (inte sportlovsvecka) och svängde in på Ionity och där stod flertal bilar i kö. Uppsala har bra utbud av laddare så jag fattade först inte varför det var kö men insåg sen att de antagligen har abonnemang. Jag åkte till en annan laddare där jag i princip var själv. Jag gillar inte att låsa in mig till en operatör, för visst finns det gott om laddplatser men man vill ju kunna välja fritt bland dessa.
Håller med, sådana här stöd fungerar inte. Det lurar konsumenterna att tro de gör en billigare affär men pengarna går i näringsidkarens fickor. “Alla” (som jag hade lite koll på) leverantörer sänkte ju också priserna under 2023 efter miljöbonusen försvann, vi skulle utan tvekan se samma höjning om det återinförs.
Har praktexempel från då ROT infördes igen av alliansen. Jag som bytt tak just innan fick betala 100.000, en vän med liknande hus och förutsättningar fick betala 150.000 före avdraget efteråt. Dvs priset hade gått upp lika mycket som ROT. Vännen var dock nöjd att han “sparat” 50.000kr och jag hade inte hjärta att säga åt honom att jag betalade samma som honom.
Nä jag efterlyser inte att via skattemedel finansiera elbilar , utan en möjlig förklaring till minskad försäljning till privat köparna / ägande. För min del kan dom ta bort skatteförmåner för tjänstebilar också om dom vill , men då gissar jag att Elbils andelen minskar avsevärt ytterligare. Som min vän Volvoanställd skulle ha sagt , jag hade aldrig valt Elbilen om det inte varit för att det är ekonomiskt fördelaktigt som tjänstebilist . Men för min del får folk välja vad dom vill , så jag bryr mig inte nämnvärt . Och folk får gärna sitta i sina bilar vid 400 KW laddarna också om dom vill , jag kommer inte att håna dom . Inget som tilltalar mig dock .
Det pratades också om Volvo . Och att EX 60 redan nu hade varit räddningen . Det ska bli oerhört intressant att se om Volvos Kommande XC70 eller EX60 kommer att vara räddningen ? . Jag kommer inte att köpa någon av dom , och bryr mig inte om vilket , men oerhört intressant ska det bli. Hoppas dom kommer hyfsat samtidigt så man kan jämföra prissättningen också.
Ett annat problem var att av förra elbilsbonusen gick ~80% till leasingföretag och inte direkt till privatpersoner.
Intressant avsnitt som vanligt. Däremot så är jag av en annan åsikt gällande 50kw laddare. Tycker dessa passar sitt syfte väl. Otroligt avslappnande att använda när man passar på att äta och gå på toaletten.
Ja när jag hämtade ut min 2024 så kostade den inte mer per månad , än samma bil gjorde 2022 . Men om det var Cupra eller finansbolaget som tog pengarna tidigare , har jag ingen aning om . Men jag Gissar att finansbolaget får rabatt på bilarna i motsvarande grad .
Ja jag håller med . Vill man inte använda dom så är det väl bara att låta bli , och låta dom som gillar dom glädjas åt dom .
Kan hålla med att 50KW laddare definitivt fyller ett syfte.
Men många av de som står kvar idag har varit drift länge och man ser hur folk kämpar med att få igång dem.
Slitna laddare med slitna kablage gör ingen lycklig.
Däremot har jag sagt det 1000ggr.
Köpcentrum med biografer och mängder av affärer mm bör bygga stora 20-80kw parker, gärna smarta sådana så man kan knappa in förväntad avfärd och då får effekt därefter.
System likt ChargeNode har för AC.
Citerar Micael Dahlén , professor i lycka och välbefinnande. ” Det bästa är sällan antingen eller , utan både och ” ” och tid är det mest värdefulla vi har , så använd den till det som får dig att må bra ” . Det får väl för Mig gälla lite allt möjligt även i bilvärlden.
Detta är delvis även min erfarenhet, ur perspektivet att ha testat Ionitys laddabonnemang nu under en månad när jag skulle göra två långresor. Av sex laddningstillfällen så var det antingen några minuters kö eller så tog jag den sista laddplatsen hälften av fallen. Men det var inte i närheten av någon kö vid andra nätverks närliggande laddstationer.
Ja, rimligen bra om man ska parkera över 1h.
Men så kostar det mer på andra nätverk också, 3.50:- vs ~5.70:-.
Finns en anledning att det är ledigt hos andra…
Har man inte har abonnemang på Ionity så spelar det ingen roll vart man laddar och kan ladda där det är ledigt.