Alltid denna självkörning. Är verkligheten svart-vit eller är det bedrägeri? Niclas behöver hjälp att välja bil och med ränteerbjudanden hit och dit så blir det svårt att avgöra vad som fungerar bäst. Kia EV9 GT är för den som vill komma fort till förskolan och Geely köper ut Zeekr från börsen, vad håller man på med där egentligen? Gullin har kört Cupra Tavascan och känner att den är lite sen på bollen och dessutom har han varit i Tyskland och lyssnat på V12or… och spanat in konceptbilar från både Kia och Volkswagen.
Tycker det är lite konstigt att prata om självkörning som åratal bort eller “långt in i framtiden”, Waymo gör redan 250k+ helt självkörande resor per vecka i 5 stora områden i USA. Sen om Teslas teknik räcker till att göra något liknande är ju inte självklart, får se kommande månader!
Sen att Europeiska beslutsfattare inte vill släppa in nån självkörning till Europa är ju lite en annan diskussion och tidslinje, men själva tekniken finns ju och fungerar!
Nu tolkar jag som att Esse och Gullin pratar om självkörning i formen att fungera överallt.
Waymo som absolut har kommit långt är fortfarande bara fungerande inom geografiskt begränsade områden som är nogrannt uppmappade/kontrollerade av Waymo innan de börjar köra.
Samma sak som Blue cruise hos Ford och Mercedes att de bara fungerar inom områden som är godkända. Tesla kommande försök är också inom begränsat geografiskt område.
Men alla måste ju börja någonstans…
Att kunna släppa ratten bara har för mig blivit en gamechanger på längre resor. Att kunna äta lunch under färd på ett säkert sätt eller mecka med kaffelocket är en lyx man snabbt vänjer sig vid. Väl värt några extra slantar.
Bra avsnitt som vanligt. Tack grabbar (Y)
Bra avsnitt som vanligt.
Håller inte helt med era i era tankar kring Henriks fråga om bil med 5 i familjen.
Jag satt själv i samma sits när jag skulle välja bil och tittade då runt en del och provkörde med familjen.
Mina tankar kring nämnda bilar är så klart min och min familjs upplevelse så andra familjer kan så klart ha helt andra tankar kring nämnda bilar.
- Xpeng G9 är en trevlig bil men helt BEDRÖVLIGT mitten bak. Inget av våra barn 16, 13 & 9 skulle kunna tänka sig att sitta för. Sidoplatserna bak är däremot bäst och är som två recliners i hemmabion.
- Testade Tesla MY (gamla) innan Elon gick banans (nu skulle jag inte ens åka Tesla om det så vore bästa bilen som fanns) men även där är baksätet kasst. Kort sits rakt över och stenhårt mitten bak.
- ID.7 passade oss bäst iom att baksätet upplevs som mycket bättre än de andra. Mitten bak är helt ok. Lastutrymmet är inte gigantiskt men lagom för oss och tyvärr ingen frunk.
Liten kul kommentar från @Esse att en 6-åring inte är så stor och därmed får plats på små platser. En 6-åring sitter på kudde och tar därmed upp mer rumpplats än en (normalstor) yngre tonåring.
Det är mycket lättare att sitta tre lite äldre utan kudde i bak än när ett av barnen behöver stol/kudde.
Igår var jag och testkörde en Kia EV9 GT Line. Mycket trevlig bil!
För stor och fel typ av bil för mig men om Niklas behöver plats och trivs med en sån modell ska han verkligen testa den tycker jag.
Men som alltid och som @J.Erasmie brukar säga. Se till att låna hem bilen och gör inte bara en 20 min rundtur. Det är en stor investering och något du ska leva med några år.
Gäller att alla i familjen trivs annars blir det inte bra i längden.
Kul att höra att @cgullin också var på CDE i München vi måste varit på olika dagar för jag så inte skymten av dig En trevlig tillställning med mycket matnyttigt Iår var första året för mig och det lär nog blir fler…
EV9 GT är mer än kosmetiskt som bromsar hjulupphängningar motorer batteri och en styvare bil ska bli intressant och se hur många fotbollsmammor i Bromma som uppskattar det…
Inget nöje för mig att köra långt på motorvägar , så vill jag slippa det så brukar vi ta tåget kombinerat med kollektivtrafiken eller Taxi . Väldigt bekvämt att kunna gå till restaurang vagnen och äta sin lunch och dricka sitt kaffe , för att sedan sätta sig och titta på landskapet eller läsa en bok . Flyget är inte så dumt det heller , lite svårare att röra på sig bara . Lyxigare än tanken på att färdas i en självkörande bil . Den dyrbara tiden man har i livet , som inte går att köpa mer av hur mycket pengar man än har . Känns bättre utnyttjad .
Kan hålla med om det men har man barn så reser man ofta med rätt mycket saker och då är bil betydligt enklare.
På destinationen, tex. en helg hos mor & fsrföräldrsr så har du också bilen under helgen till diverse aktiviteter.
Men när jag blir pensionär ska jag också resa lyx med tåg, flyg & taxi. Ser verkligen fram emot det.
Jag ser också fram mot att bli pensionär med många arbetsfria år . Men rest utan barn har vi gjort i 20 år . Så det behöver man inte vara pensionär för att göra . Familj i släkten med sommarbostad vid Kalix älven , brukar varva med att Flyga / natt tåg och hyra bil i Luleå . Med att Pappan sträck kör själv , och Mamma och Barnen tar Flyget eller natt tåget . Godhjärtad omtänksam Pappa min Svärson . Men det kostar ju en del då förstås. Och älskar man att köra bil , så är det ju det man ska göra med sin tid såklart. Mitt pendlande känns som väldigt dåligt använd tid av mitt liv , medans en kollega och småbarnspappa tyckte lyckost dig ! . För hans 30 minuter bilkörning hem var den bästa tiden på dagen för honom ( egentid ) .
Lycka till allt är inte bara guld och gröna skogar när man är pensionär…
Iår har vi en bil permanent i Brescia dels för att vänner som hyr hos oss ska ha något att åka i dels för att det skulle bli enklare och bekvämare än att köra fram och tillbaka
Jag gjorde nyligen en en tripp med flyg inte så enkelt som man tänkt sig först ska man ta taxi eller någon som kör en till Malmö Airport hoppa på flyget till Milano och sen ska man 10mil till Brescia antigen med Taxi eller Sandro i garaget ska hämta upp ett jävla pyssel att rodda sen ska man hem igen…
Nästa gång tar vi ID.BUZZ övernattar i Kassel och är hemma på 2 dagars körning för tid är det enda man har gott om som pensionär
Oh du @Ymmot se till att börja spara NU för någon pension från staten kan du nog inte räkna med i framtiden…
Nä, och pensionsåldern är nog 105 när det är dags…
Håller med @Esse här att självkörande bilar för privat ägo är väldigt långt bort, och att det skulle bli någon form av ”taxiverksamhet” med privatägda bilar som bara står parkerade ser jag som helt orimligt inom de närmast 20åren.
Speciellt i landet sverige där allt skall redovisas.
Men ett steg mot ”självkörning” där bilen tar över på större vägar och längre etapper och att man inte behöver hålla i ratten, eller toucha med knät varje minut, tror jag nog vi ser inom 2-3år.
Då med än hårdare bevakning att man verkligen tittar på vägen och inte ligger och sover i baksätet.
Både Volkswagens och Kias system som är de jag kört med mest på skulle utan problem hantera detta redan idag om det var tillåtet.
Sen på mindre vägar utan linjer mm där vet jag inte ens om jag någonsin vill se att bilen skall hantera alla scenario som kan uppkomma helt själv.
Håller med där just nu åker jag Petters EV9 som precis som min ID.BUZZ uppför sig riktigt bra på Travel Assist håller filen och stretar inte emot om man vill korrigera som tex Polestar gör BMW har även den en stabil Travel Assist men det jag stör mig på är att den gärna slickar mittlinjen vilket kan kännas otryggt i en vänsterkurva med möte
Dom flesta assistenter blir väldigt stirriga om det inte finns en mittlinje som det inte gör på många vägar häromkring men jag kan ha fel men på något sätt känns det som bilen “lär sig” vägarna man kör ofta på för jag tycker den klarar av även utan mittlinje bättre och bättre men jag kan inbilla mig…
Vore trevligt med lite längre till den vill att man ska hålla i ratten
Waymo i San Francisco är oslagbart men ska man till Marin County så får det bli en über så att självkörande bilar skulle hamna i var mans hand är låååångt borta
Jag vågar inte gissa hur lång tid det tar med utpräglade möjligheter med självkörande bilar. Tycker det är jättebra att man använder det i gruvor och i andra mera dedicerade områden.
Sedan brukar det oftast vara andra saker än teknik som fördröjer eller hindrar nya tekniska lösningar att få genombrott, som jag lyft tidigare i andra sammanhang också.
Lidar, radar och kamerateknik tillsammans med mjukvara är ju så gott som där redan nu, men allt måste ju anpassas till alla möjliga situationer och miljöer.
Kameror och hur de integreras i bilarna har ju även det avgörande betydelser, men det forskas det mycket på.
Såg förresten en infällbar kamera lösning som Hyundai jobbar med som förstås kan förbättra möjligheterna både till bättre säkerhetssystem och samtidigt kunna bibehålla lågt vindmotstånd.
Jag är lite kluven till alla elektriska lösningar med dörrhandtag, laddlock och flappar för reglering av luftmotstånd m.m, så detta skulle då bli ytterligare en lösning som ökar risken för saker som går sönder, men tanken är ju god, ätminstone för de som vill ha flera kameror på bilarna för att se mera från bilen. Det är väl bra att Hyundai gruppen har hyfsade nybilsgarantier iallafall