En liten rättelse: MB EQE och EQS har 10 år och 25000 mils batterigaranti @cgullin
Jag förstår inte riktigt det här, @Esse lyfte det ju i senaste avsnittet också. Bara något är tekniskt bättre så är det direkt mycket bättre och en ren självklarhet att man köper den bilen istället för en annan? Eller hur menar du?
Givetvis kan det finnas andra aspekter som spelar in men ibland blir jag helt matt över hur nya företag kan göra makalöst bra produkter men folk fortsätter ändå köpa sämre alternativ bara för att de känner till varumärket. Alla borde köpa den produkten som passar bäst för dig och till det priset som du tycker är rimligt. Varför skulle man köpa något annat? Jag är nästan medvetet otrogen när det kommer till märken när de kommer till allt jag köper för jag tror att de som inte har varumärket med sig kommer anstränga sig ännu mer för att bygga sina produkter. Därmed har jag(just nu) en Oneplus mobil och en Zeekr elbil och inte en iPhone i en BMW
Flyttade så att det inte drar ner den andra tråden.
Din kommentar var bland det märkligaste jag läst på länge. Jag vet inte hur jag ska gå vidare härifrån när man diskuterar med en person som anser att ens egna åsikter är det enda rätta och alla andra har fel. Jag lägger ner och tackar för svaret.
Oj, nu blev jag både förvånad, besviken och ledsen. Jag försökte bara förklara vad jag känner och tänker. Jag skrev inget om att någon hade fel eller rätt. Du bad mig förklara och jag gjorde ett försök att göra det. Varumärken inom bilvärlden är verkligen något som kan vara svårt att förstå för en person som jag som har varit helt ointresserad av bilar fram tills elektrifieringen.
Jag ber om ursäkt om jag tolkar fel men som jag tolkar din kommentar så säger du i princip att folk med iphone, bmw, audi, mercedes etc köper produkterna enbart för status, att dessa personer lägger mer fokus på ytlighet och vad andra ska tycka om dem även fast det är sämre alternativ. Jag tycker det är en tråkig inställning.
Varumärken i bilbranschen är som i andra branscher, du nämnde själv mobiltelefoner som ett exempel.
Då tolkade du det fel. Det var bara en sista mening och dessutom avslutades den med en smiley. Jag menade och skrev ingenting om att döma någon utan slog ett slag och ville lyfta upp alla nya tillverkare som gör sitt yttersta för att nå ut med sina produkter till oss konsumenter. Jag har tolkat det som att Xiaomi (som det handlade om från början) gjort ett riktigt fint försök med att bygga en bil utan att ha något starkt märke att luta sig mot och jag hoppas verkligen att de får en chans att lansera den även i Europa och att du @cgullin får ett samtal från dem när de väl är här så du kan testa den. För min uppfattning av dig efter många år som lyssnare, forummedlem och numera även Youtube-medlem är ju att du skiter i märket och kommer ge mig en analys och recension som kommer vara helt objektiv. Så i någon mån har vi i sådant fall samma uppfattning i frågan om varumärken när det kommer till bilar
Med det sagt så vill jag samtidigt gardera mig mot att det absolut finns ett problem med att kinesiska märken(som Xiaomi) kan ha fått orättvist statligt stöd vilket är fel och jag tycker givetvis det är tråkigt om någon i den Europeiska bilindustrin förlorar sitt jobb pga av orättvis konkurrens. Bara så att ingen missförstår mig igen.
Då tackar jag för utförligare förklaring och ber om ursäkt för min hårda ton