Avsnitt 127: Den nya, riktiga XC70n kom inte från Volvo

Har Esse och Gullin fel? Duon försvarar sig på feedbacken från lyssnare. Det är dyrt att försäkra en Tesla, slutsatsen blir att inte använda jämförelsetjänster kanske? Esse funderar på om det kommer finnas personer som är villiga att betala mycket pengar för status. Är det en Volvo XC70 som syns i horisonten? Nej vänta, den är från Japan - men kanske går dem hem ändå. Billanseringarna på IAA Mobility fortsätter strömma ut och en uppdatering gällande CLA 800V har dykt upp. Gullin har kört Renault 5 och berättar sina tankar och tycken kring den lilla bilen.

Bra och sakligt bemötande av åsikter ni fått in. En av anledningarna jag gillar både er pod, era YT och detta forum är just att ni som recensenter är bland de mer neutrala (viss kärlek till Audi :wink:) och här på forumet är medlemmarna också öppna för att vi har olika behov därför också förstår att det som är bäst för mig är inte bäst för dig.

Tex läser jag väldigt sällan kommentarer på YT för “varje” elbilsfilm som läggs ut spammas av bråkdelen Tesla ägare som anser deras viktigaste uppgift i livet är att missionera att Tesla är bäst och allt annat är skit. Denna bråkdel jobbar dessutom så intensivt så ibland känns det som att det är majoriteten av Tesla ägare som håller på så.

Och med uttrycket neutrala menar jag att precis som ni sa i avsnittet, vi har olika preferenser på vad vi vill ha och detta färgar ens åsikter. Dock har det alltid varit så i alla tider då det gäller resencenter och därför lyssnar jag mer på de som uppskattar detsamma som jag i filmer, böcker, mat, bilar eller annat för då blir jag mer sällan besviken då jag tex ser filmen.

PS ang norska bananlådor så är det tom 11st i ID.7 Tourer med upprätt läge, Esse sa bara halvkombi värdet på 9.

1 gillning

Ja ovanligt vidsynta poddare även om jag dumt nog kan bli lite provocerad av fokus mot snabba laddare . Ni har säkert rätt i att dom flesta vill ha det naturligtvis , men alla bör kunna få välja efter sina behov anser jag . Jag tycker mig se ett samband mellan Toyotas lägre ladd effekt och lång garanti . Om jag då ska stå i en timma med en bil som klarar hög ladd effekt , så vill jag kunna välja lägre ladd effekt . Behovet av snabbladdare kommer dock inte att uppstå någon mer gång för mig i och med nyförvärvet . Hemma mitt hem min borg är det jag som bestämmer hur det ska laddas . Jag skulle kunna tänka mig en Hyundai Inster , men håller med om att dom inte är så vackra i mina ögon heller . Tesla model S är en riktigt snygg bil i mina ögon , men jag vill verkligen inte äga en . Gumman utbrast ” vilken fruktansvärt ful bil ” när en Hyundai EV 9 Åkte förbli på gatan , så smaken är som baken . Jag kontrade med att den nog är väldigt praktisk. Då jag är en sån som lägger stor vikt vid fälg val på mina bilar , så tänkte jag när jag närmade mig våran villa gata . Hur ser grannarnas fälgar ut ? . Ingen aning blev svaret till mig själv . Ögongodis för sig själv och sin egen smak .

Fascinerande hur dåligt pris jämförelsesajterna gav på försäkringar.

Kollade själv upp vad jag skulle få betala som lite variation till Esse och Gullins siffor som bor på större orter mot mig som bor på betydligt mindre. Urvalet är de tre bäst säljande modellerna i år och AWD, dvs ID.7, EX40 och Tesla model Y.

Förutsättningar: 40+ år, boende i Västerbottens inland i ett mindre samhälle, eget hus och parkerar i garage,1500mil.

Hade först bara tänkt använda Länsförsäkringar men deras onlinetjänst vägrade ge pris för Tesla. Testade Västerbotten, Västernorrland och Stockholm. Så jag slängde med Trygg-hansa då också.

Länsförsäkringar med MER tillägg (innan länsbonus rabatt)
Volvo EX40 twin motor: Hel 641kr/månad, Halv 242kr/månad
Volkswagen ID.7 GTX: Hel 792kr/månad, Halv 386kr/månad

Trygg Hansa med Stor och högsta självriskerna (pris inkl 5% onlinerabatt)
Tesla Model Y AWD: Hel: 1485kr/månad Halv: 873kr/månad
Volvo EX40 twin motor: Hel 787kr/månad, Halv 424kr/månad
Volkswagen ID.7 GTX: Hel 691kr/månad, Halv 379kr/månad

Lite intressant hur mycket billigare Volvon var hos Länsförsäkringar speciellt på halvförsäkring.

1 gillning

Bra avsnitt som vanligt. :wink:

3 gillningar

Instämmer med föregående poddhyllningar! :+1:

4 gillningar

Heeeeeelskotta vilken miss. Ny rättning. Och tack för övrig feedback!

1 gillning

Är ju ganska ökänt och välkänt att det blir bakslag om man hittar något negativt med eller omkring en Tesla. :wink:

Köper att det är coolt med en bruksbil med massa hästar men när det kostar som båda bilarna plus motorcykeln ihop, då är det inte värt det liksom :blush:

Tack för avsnittet! Toyota:n är nog inte så dum, och Volvo-liknelsen är inte oäven. 2026 är dock deprimerande långt bort.

Lite konstruktiv kritik: Nu är ju inte jag en expert i lyssnar-/tittarinteraktion men jag är inte övertygad om att man behöver bemöta kritik som inte är lämnad i god tro. Tänker både på “noll koll”-grejen och fantasifulla självkörningsinbillningar förra veckan. Det är lite som när folk håller på att slösa sin (och sin publiks) tid på att motbevisa konspirationsteorier eller evighetsmaskiner. Alternativt kan man ha det i slutet av avsnittet. Intron är kanske mer lämpade för rättelser o.dyl.

Inte ofta jag tycker det, och tar lite emot att säga det, men det fanns också ett till klippningspotential i det här avsnittet. Det är helt okej att klippa bort saker för att göra avsnitten tajtare. Jag skulle sätta pengar på att ni redan gör det då och då, men ändock.

Västernorrlands inland , trevligt . Fint där uppe . Får man fråga hur det ser ut med Elbils andelen i dina trakter ? . Längre norrut i somras såg jag inte många elbilar vid villorna .

Vilken relevant och intressant fråga du lyfte @Esse i avsnittet. Har väntat på den i flera år :slight_smile: . Dvs, vad händer när tysk premium(BMW M, Mercedes AMG, Audi RS, Porsche) inte är tekniskt överlägsna längre? För man måste ju ändå tro att man fått den positionen genom att en gång i tiden varit bättre än någon annan. Amerikanerna kanske? Står vi inför ett Nokia/Ericsson vs Iphone moment när det kommer till elbilar eller kan det kanske ändå finnas någonting i dessa tyska dyrgripar som kineserna inte kan rå på? Jag vet ärligt talat inte men i det mer budget-vänliga segmentet så gör jag nu trots allt min egen hands-on analys då jag kör en Zeekr X sedan 6 månader tillbaka. Jag vet ännu inte riktigt vad jag tycker om denna kines vs europeiska och koreanska bilar som jag haft tidigare men den är helt klart annorlunda :slight_smile:

Hej! Vi hade en period där jag lade rätt mycket tid på att trimma och klippa och men fick i princip ingen feedback alls på upplevd skillnad. Till och med när jag frågade aktivt runt bland lyssnarna lite stolt “Du har märkt stor skillnad nu va?” så var svaret väldigt nekande :slight_smile:

Nämen dåså, då var det bara jag. Onödigt extrajobb.

Men hallå bz4x (busy forks) touring var ju inte ens ful! Tvärtom rätt snygg. Vilken brukskärra!

Förväntar mig att det står en sån på var och varannan lagårdsplan om 5-6 år.

Nej jag också :grinning: Men för närvarande finns det inte ekonomi att lägga mer tid än vad vi gör nu. Men en vacker dag hade det varit fint att både ha tid att skriva mer genomtänkt manus och göra bättre klippningar och redigeringar.

2 gillningar

Volvo älskade Volvo , som ger så många Svenskar mat på bordet . Hoppas att vi forsätter att köpa dom modellerna som tillverkas i Sverige , eller åtminstone Europa . XC 70 borde tillverkas här i vilket utförande den än kommer i .

1 gillning

För min del tycker jag det är bra som det är idag lyssnar på det medans jag gör annat eller sitter i bilen gillar era utläggningar.

1 gillning

Liten korrigering, Västerbottens inland. Västernorrland nämndes bara för att jag provade olika LF kontors hemsidor för prisuppgift. 2023 så utgjorde elbilar över 40% av nybilsförsäljningen i hälften av kommunerna i Västerbotten (genomsnittet i länet var ca 35% elbilar). I min kommun över 50%. Elbil var det vanligaste framdrivningen på nybilsförsäljningen i Västerbotten 2022 och 2023. Men av aktiva flottan vet jag inte hur många procent som elbilar utgör.

Vanligaste modeller i trakten är Enyaq, ID.4 och MY är som man möter hur många som helst varje dag (Enyaq upplever jag som absolut vanligast att möta).

Åker man ner mot “storstan” (läs Umeå) så blir det riktigt frekvent med elbilar i trafiken. XC40/EX40 och PS2 blir mycket vanligare då. MG4 möter man iaf ett par i veckan efter lokal återförsäljare startade ifjol. EV6 och EX30 dyker upp då och då. Polestar 3 och 4 stöter man på förvånade ofta. Och lika förvånande så träffar man på väldigt få ID.7 och EV9.

Lite kuriosa elbilar är ändå så pass ovanligt så det rent gjordes en artikel i lokala tidningen mars 2024 då första privatpersonen i Dorotea köpte en, innan dess var det bara någon enstaka eldriven tjänstebil där.

Som Umebo kan jag tipsa om https://youtube.com/@elbilstest2970?si=7AAVk0DlAHTGQgkm, trevlig kanal om än inte med samma resurser som våra kära poddare här😉

1 gillning

Alltid kul med nya och flera elbilskanaler och det skadar ju inte att de pratar med igenkännande dialekter heller :slight_smile: