Avsnitt 128: Det blev en ny elbil (till gästens fru)

Har det inte varit lite tomt på senare tid? Haris Dzafic som driver Elmacken i Gislaved och Smålandsstenar är på besök och han har en ny elbil på uppfarten, vilken kan det vara? Esse vill spela Sänka ske… jag menar fem i rad och Nissan har släppt en Micra som är väldigt lik en annan bil på marknaden. Volvo fortsätter med sina utmaningar och Haris berättar hur det är att driva elmack 2025, har vi gått för hårt fram med infrastrukturen? Dessutom har Gullin kört nya Renault 4.

Intressant avsnitt . Tryggare att privatleasa ? Jo tack . För mycket teknik / elektronik i dagens bilar ? Jo tack . Vill jag äga en sån här bil efter garanti tid ? . NEJ tack . Och då var bilen ändå inne på verkstaden för några veckor sedan , för just detta felet . Tre gånger på verkstaden för övrigt på 16 månader . Och jag som trodde att det skulle bli så bra med elbil , som inte behöver service så ofta . Inget av felen har haft med eldriften att göra , så missnöjet får väl gälla för nya bilar överlag . Jag som hade sett fram emot få skit jobbiga hämtningar lämningar . Förra veckan åkte jag pålitlig gammel bil hela veckan , då Cupran stod på verkstaden för reparation av AC . Och fick offra en söndag eftermiddag plus en lördag förmiddag. På att lämna och hämta bilen . Men jag fick åka Tåg i alla fall , det var trevligt . Även om jag hellre hade lagt tiden på annat . Växlar bild mellan dessa två varje sekund med tillhörande blipp ljud . Tivoli kan vara trevligt , men inte i bilen när man vill ändra luft strömmarna.

Bra avsnitt och jag gillar när Haris är med som gäst. Behaglig person med sunda och intressanta tankar.

6 gillningar

Tack för att du lyssnar och tack för de fina orden :pray:.

1 gillning

Skulle inte diskat biltransporter…

4 gillningar

Jag hade precis spenderat 40år i fordonsindustrin när jag bestämde mig för att stämpla ut och börja leva livet
Jag har jobbat med bildesign i USA i nästan 20år och på senare år i Sverige med marknad kundlojalitet och nu senast kundservice på märkesverkstad
Jag har genom åren byggt ett stort nätverk internationellt och även här hemma framförallt i bildesign men även 2hjulsdesign med allt från gamla rävar som skapade 80 och 90-talets ikoner till dagens vassaste pennor

Det finns ett antal Forum där det diskuteras högt och lågt om vad som pågår internt i branchen och ett stort samtalsämne är Kina vart är dom på väg hur och med vad

Ett aktuellt ämne är Volvo och spekulationerna går mer eller mindre i samma riktning anledningen att 74åriga Håkan Samuelsson är tillbaka är för att sätta den sista blomman i knapphålet för has karriär och sy ihop en försäljning av Volvo Cars Målet är att hitta en köpare som kan och vill utveckla ett av världens starkaste varumärken i fordonsbranchen något som Geely varken varit intresserad av eller lyckats så bra med och det hade varit helt omöjligt att sälja Volvo Cars med en Skotte vid rodret

Jag personligen och flera med mig spekulerar i att Indiska Tata är en möjlig köpare Tata är inte bara kapitalstarka ut äger redan två av dom starkaste mest respekterade varumärkena i fordonsindustrin Jaguar och Land Rover som dom har gjort underverk med återstår att se vad som händer på Jaguar men jag tror att även det blir ännu en lyckträff för Tata
Volvo skulle passa in perfekt i deras lineup men som sagt det finns flera andra som kan vara intresserade av att äga Volvo med kvalitet och säkerhet från Sverige så spekulationerna går vidare

Sticker ut hakan och påstår: Samuelsson kommer att fira 77års dagen med en lyckad försäljning av Volvo Cars i bakfickan

Men vad är vinsten för Geely? Med Volvo har man ju en väg in i Europa, man har ju använt Volvo för att få in Lynk & Co och Zeekr, ingen av dessa märken hade varit så intressanta som de är nu utan att vara släkt med Volvo.

Samuelsson säger att man ska knyta sig mer mot Geely, att använda SEA-plattformen än mer, är det en fint? Jag har också hört rykten om det men jag förstår inte varför Geely skulle vilja bli av med varumärket Volvo.

1 gillning

Jag (och andra) spekulerar att Geely behöver pengar för ekonomin i bolaget är inte helt stabilt även om Kommunistpartiet skjuter till finanser och då är Volvo Cars det som skulle ge mest klirr i kassan vad är Zeekr värt på öppna marknaden? För Kineserna är Volvo inget speciellt vi tycker att det är ett starkt varumärke men dom är helt historielösa

Den som lever får se

Onödig info: Det går historier om att Geely köpte Lotus bara för att loggan hade ett utseende av någon Kinesisk lyckoammulett dom hade ingen aning om vilka Collin Chapman och Frank Costin var eller hur en Lotus 7 såg ut

Tror att hans uppdrag först o främst är att effektivisera bolaget, och att ett led i det är att flytta mer ansvar till Kina avseende R/D och på sikt även tillverkningen.

Ja jag tycker det är lustigt hela Volvohistorien.
Dom (geely) ville nånstans behålla R&D i Sverige just för grejen och kompetensen, måste vara jobbigt för Volvo när Kina kommer och vill effektivisera hela R & D eller vad det nu är dom vill.

Det är ju inte som att Volvo kan försvara att behålla det i Sverige heller när bil efter bil blir försenad och släpps ofärdig och buggig medan Geely tittar på sina konkurrenter på hemmaplan som spottar ur sig modell efter modell med den senaste tekniken medan premuimmärket i utbudet knappt kan leverera en bil vartannat år.

Även Geely har ju märken som använder spjutspetsteknik och att man har låtit Volvo hållas så länge med egen plattformsutveckling är ändå generöst. Körkänsla och komfort i all ära men blir man så otroligt frånåkt kanske man behöver fundera på om man inte ska sätta de duktiga ingenjörerna på att justera en befintlig okej plattform istället för att hela tiden försöka göra något perfekt som är gammalt när det släpps.

Det är synd att vi kommit dit och det kortsiktiga är inget jag stöttar i sak egentligen men nu är vi här och vill bara ha ett Volvo som överlever.

Jag tror som alltid att de som kommer överleva omställningen är de som kan anpassa sina modellprogram eller rida på sin historia genom modeller som spelar med känslor. Som BMW, Mercedes, flera Kineser, Stellantis och Renault t.ex.

Det kostar att ta fram nya plattformar och man måste sälja väldigt mycket bilar för att betala de kostnaderna som inte kan delas med andra modeller än bara elbilar.

En ren elbilsplattform kan bli döden för Volvo, har i färskt minne provkörningen i USA som ni rappoeterade om i podden där ni provade EX90 och konstaterade att fossilbilen XC90 hade bättre kvalitet och känsla i interiören, det kommersande funka att hålla på på det viset.

Du kan ta bort Stellantis och Renault från denna lista. De är ganska körda enl mig. Ytterst begränsad global försäljning (försäljning främst inom EU) är en stor nackdel för dessa. Starka fackförbund som motsätter sig förändring, en annan.
BMW, Mercedes har global marknad, mindre risker…men alla västföretag är illa ute.

Instämmer verkligen! Alltid intressant när @elmacken är med.

1 gillning