Denna vecka har duon fått feedback från lyssnare på förra veckans avsnitt och dessutom från Audi visar det sig. Elbilsbonusen har dykt upp som förslag igen, blir det bra denna gång? Duon är delad. Effekttariffen ställer till dig men nya laddboxar kan förhoppningsvis göra det enklare för vanliga Svensson. Gullin har kört nya Lynk & Co 02 på riktigt denna gång och kanske kan det var en av de mer prisvärda elbilarna just nu?
Tack för intressant (men lite för kort inslag) om elbilspremien. Det är ju lite av snackisar nu över hela Sverige och de flesta är enligt sifo mätning också positiva till förslaget om nya EU-finansierade elbilspremien.
Jag personligen gillar det mesta av det välarbetade 300-sidiga underlaget, men jag ser också en del problem. Framförallt om bidraget kommer att räcka med tanke på att det faktiskt är kanske mera efterfrågat än vad det finns resurser.
De flesta förslagen ser jag bara positivt på.
- Bra att man inkluderar nytt och begagnat, köpt och leasat. Det gör att flera har råd att skaffa elbil och det gynnar också begagnatmarknaden.
- Premienivån och pristaket är väldigt generöst och lagom begränsande. Även med nedtrappning senare så kommer det troligen att fortsätta att gynna omställningen.
- Största snackisarna är väl vilka som inräknas och kan få stödet enligt förslaget. Här misstolkas det en hel del att det är 177 kommuner som ingår. Jag tycker det är tydligt i förslaget att även storstäders landsbygdsmiljö med begränsad kollektivtrafik ingår och att det kommer att tydliggöras mera framöver. Just nu får man själv gå in i SCB RegSO och DesSO 2025 och mappa sin adress med den demografiska lista som finns i underlaget. (De som har busshållplats utanför knuten göre sig inte besvär)
- Kanske generösaste i utredningen tycker jag är inkomstgränsen som beroende på en familjs sammansättning kan inkludera väldigt många i Sverige. Detta är förstås bra om resurserna räcker.
- Delutbetalningarna med månadsvisa utbetalningar för både köp och privatleasing är bra för det innebär att elbilarna stannar i landet, åtminstone tills elbilen är betald eller hyresperioden är slut.
Några farhågor och minus, även om de är få.
- Största farhågan är att uppsatt målbild på 105 000 premier, ca 30 000 bilar/år inte kommer att räcka med så generösa krav. jag tror efterfrågan kommer att vara större än så under den tiden premien utbetalas, men kan ha fel. Vore ju tråkigt om man hamnar i ett läge att bonusen inte räcker till de som faktiskt har det största behovet, dvs att man varit för generösa vad gäller målgruppen och först till kvarn gäller. Här hoppas jag man tänker till lite mera, eller har beredskap från regeringens sida att tillskjuta medel om kalkylen inte håller.
- Hade gärna sett att man också trappade ner i flera steg på vägen så man kan utvärdera utfallet bättre fram till 2030, men tydligen handlar det om handläggningstider hos naturvårdsverket som kräver detta.
Håller med pojkarna om Ionity laddarna dom tre åren med ID.3an och första året fram tillochmed april med ID.BUZZ hade vi unlimited laddning med Ionity och vi har farit fram och tillbaka till Italien och huvudstaden ganska ofta och det känns som att fler gånger än det fungerade fungerade det inte ibland trasiga laddare och ibland slutade det med telefonsamtal till kundtjänst innan man fick igång laddningen Visst gratis är gott men ibland är det verkligen inte värt besväret att hålla på
Nuförtiden har jag helt valt att ladda på Circle K där det är lika lätt som att tanka en ICE kortbetalning är mitt första och enda val vid laddning nu när Ionity inte står för kostnaden
Tyvärr har Circle K inte några stationer i Italien men det finns många laddare som tar kortbetalning I Italien är det väldigt vanligt med 50kw laddare dom finns lite överallt i städer och byar och förvånansvärt många har kortbetalning
Men @Esse att byta batteri i en bilnyckel vad är det med att stå hos Kjell & Co och försöka bryta upp nyckeln och hitta rätt batteri och hålla på En elbil idag servas oftast vart annat år då tar man bara med båda nycklarna lägger dom på disken och säger “byt batterier i båda Tack” Hur svårt ska det vara…
Att många EV gått på export är inte primärt att “man får bättre betalt för dom” utan dels för att Svenska kronan varit uselt låg mot Euro och Danska Dollar dels att ÅF ser fördelen i att släppa bilen för några 10tusen mindre än man skulle ta för den på begagnatgolvet är att man blir av med bilen och får pengarna på kontot bums man slipper förhandla med en potentiell köpare kanske bjuda på ett års garanti eller första servicen gratis man slipper också hantera klagomål från nya ägaren det är mycket enklare att sälja till uppköpare i Danmark Belgien Holland och bara bli av med bilen dels så tar den upp utrymme på begagnatgolvet från ICE och Hybrider som säljer med bra förtjänster Det håller även andrahandsvärden uppe om det inte finns så många bilar att välja mellan iallafall utifrån en märkes ÅFs synvinkel
Låter som en stackars fattigpensionär på landsbygden inte kan få nya elbilsbonusen Suck…
Hur var det man räknade ut elbilspremien? Det det där med inkomsten tyckte jag var lite krångligt
Ja dom har krånglat till det lite, men det kommer säkert att förtydligas vad som gäller när det är klart och godkänt.
Räknar man på det i reda pengar innan skatt med nuvarande förslag och utgår från 2024 års genomsnittslön 39 900kr borde siffrorna bli följande.
1 vuxen = 31 920 kr
2 vuxna = 48 199 kr
2 vuxna, 1 barn = 64 797 kr
2 vuxna, 2 barn = 78 203 kr
2 vuxna, 3 barn = 91 609 kr
Vill man räkna på andra varianter så utgår man från följande.
− Vuxna i hushållet, första vuxen 1,00
− Vuxna i hushållet, andra vuxen: 0,51
− Vuxna i hushållet, ytterligare vuxen: 0,60
− Barn 0–17 år som har minst en vårdnadshavare i hushållet, första barnet: 0,52
− Barn 0–17 år som har minst en vårdnadshavare i hushållet, andra och påföljande barn: 0,42
− Unga vuxna 18 och 19 år i hushållet, första unga vuxna: 0,52
− Unga vuxna 18 och 19 år i hushållet, andra och påföljande unga vuxna: 0,42
Det vill till att ha många barn om man har en högre lön då . Så in i sängkammaren nu alla Svenssons och Nysvenskar , det föds lite för få barn i Sverige också. Om nio månader kan ni köpa Elbil billigt och få till billig pendling . Ser fram emot en ny gröna vågen , med utflyttning till landsbygden och stort barnafödande ute i byarna . Lite ironiskt skämtsamt naturligtvis, men jag tycker allt att kunde det få lite sån påverkan, så vore det väldigt bra tycker jag .
Bra plan – bara att börja producera!
Vi är nog lite för gamla för att det ska ta sig . Det behövs lite fler som betalar skatt i Sverige framöver . Och fler unga invånare i Byarna . Så värt ett försök att påverka kanske .
@Esse spot on analys av Volvo/Polestars nya bilar.
Snälla @cgullin och @Esse, sluta genast med gamla trafikinfo-jingeln från p4!! Den stör jättemycket, både när jag lyssnar aktivt och när jag ska ta en lur och lyssnar tills jag somnar.
Tack för en bra podd, förresten! Och det gör verkligen inget när avsnitten blir långa, bara mer bra lyssning.
Hej! Är det reklam-övergången du tänker på?
Noterat, håller med om att den blev felplacerad. No more!
Jag har nog missat något Vad har ljudteknikern nu gjort?
Gissa vem av oss som kontrollyssnar
Den här som skär genom märg och ben