I veckans avsnitt så svarar duon på lite frågor som kommit upp - som det här med svarta fälgar på svart bil. Det har varit provkörningar av BMW iX3 och i samband med det har BMW bekräftat ett flertal uppgifter samt att andra rykten har dykt upp på nätet. Xpeng G8 är nu den bil i Europa som laddar snabbast och det diskuteras om utmaningarna med snabba snabbladdare och hur de marknadsför sig.
Snacket om filter var tröttsam att lyssna på - men i övrigt tackar jag för ett bra avsnitt! Jag längtar efter iX3.
Tack för en intressant podd återigen!
Måste fråga @cgullin (krya på dig förresten) kring kommentaren där du uttryckte att det hade varit bättre att satsa på exempelvis möjlighet för elbilar att köra i bussfiler, istället för naturvårdsverkets förslag?
Jag har inte hört laddstationens diskussion kring detta, men återkom gärna vilket avsnitt, så kanske jag förstår det bättre när jag lyssnat.
Vad gäller det riktade EU bidraget från naturvårdsverket, så är det ju främst tänkt för de som inte har elbil och bor i glesbygd/landsbygd utan närhet till kollektivtrafik. Sedan kan förstås regeringen göra andra satsningar som dock måste godkännas av EU för att få bidraget. Men det rimmar ju illa om man skulle gynna elbilsåkandet i storstäderna där det redan finns kollektivtrafik och bussfiler.
Jag tycker man börjar i rätt ände i Sverige, med de EU initiativ man framfört till medlemsländerna och tycker naturvårdsverket har tagit fram ett bra förslag på hur man snabbast kan ställa om till elbilar, också där det saknas alternativ till fossilbilar.
Håller sedan med om att det hade varit bra om även de sökande som är kvalificerade, även kunde söka trots att de har en hybridbil. Min farhåga är dock att medlen inte ens kommer att räcka till den ram på bidrag som är uppsatt med naturvårdsverkets nuvarande förslag. Jag tror att de ca 30 000 premierna/år som det är budgeterat för inte kommer att räcka till alla som vill och kan söka och det vore olyckligt. Här skulle jag gärna se ytterligare en översyn kring potentiella sökanden med nuvarande förslag innan det klubbas.
Alternativet är förstås att regeringen skjuter till medel i det fall det finns flera sökanden än vad budgeten räcker till.
Men tyvärr är det väl mest satsningar på tjänstebilar och laddstationer som ligger varmast i hjärtat för nuvarande regering. Inget fel i det, men det finns så mycket annat man behöver satsa på för att främja omställningen. Där kanske Norge kan vara en förebild i hur de lyckats med sin omställning, även om kanske Sverige har lite andra förutsättningar och styrs mycket från EU i sina beslut.
Kan någon förklara ordet throttling som kan hända vid laddstolpen som om jag vore potentiell elbilsägare
Angående IX3 så väcker skärmen i mitten mest frågetecken från mig.
Jag tycker den ser ut som i de dåliga perspektivteckningarna man gjorde när man försökte teckna av verkligheten som liten. (perioden strax efter när man kommit över streckgubbarna)
Hur tänkte designern där. Fyrkantig och runda skärmar fanns redan och måste hitta på nåt nytt och hittade ungens teckning!
De skulle varit mer vågade och gjort en Salvador Dalí-skärm som har smält sig ned för instrumentbrädan. Det hade jag gett dem en eloge för.
I de videor jag såg så såg det även ut som att själva UI-elementen var snedställda, inkl. scrollning, så det kan bli riktigt jävla muppigt det där.
Tur att det går att spola…
Det kommer från datorvärlden – den minskar effekten för att på så sätt minska värmen.
Jag är också skeptisk till BMWs nya giv.
Så nu har jag också lyssnat in vad den norske motorjournalisten Fred Magne tog upp som de förslag som Norge infört i sitt omställningsarbete. Lösningen med bussfiler var en temporär åtgärd som säkert påverkade omställningen i städer med bussfiler positivt. Nu var det en temporär åtgärd, men man fortsätter att alltid subventionera elbilar mer än ICE och det är ju lite tvärtom man gjort i Sverige.
Har också tittat igenom EU-kommissionens initiativ och vågar påstå att liknande förslag som i Norge hade med bussfiler m.m mycket väl kan inrymmas i de fonder som finns och som en regering i Sverige kan basera sina initiativ på.
Däremot får man hålla isär var pengar eskas och riktas och förslaget som naturvårdsverket baserar sitt förslag på är pengar från de sociala klimatfonderna. Dessa baseras mera på att utveckla åtgärder, så att personer med lägre inkomster ska ha råd att köpa, leasa eller hyra ny eller begagnad elbil.
Listar i korthet de EU-kommissionens initiativ. Intresserade får kolla vidare i respektive initiativ för mera information.
EU-kommissionens initiativ:
- EU-gemensam klimatbonus eller skattelättnader: För att stimulera efterfrågan på elbilar och stödja den europeiska fordonsindustrin.
- Stöd för batteritillverkning: För att stärka den inhemska batteriproduktionen och minska beroendet av import.
- Stöd till flottoperatörer: För att öka andelen elbilar inom företag och organisationer.
- Flexibilitet för biltillverkare: Möjlighet att anpassa sig till EU:s klimatmål.
- Undantag från vägavgifter: För utsläppsfria tunga fordon.
- Investeringar i laddinfrastruktur: För att underlätta användningen av elbilar.
Nu har jag lite tid att sätta mig ner och svara
Jag tycker inte att vi ska ge bort pengar för att subventionera konsumption. Jag tror inte att detta förslag kommer leda till en stor framgång till elbilen. Antingen blir det inte utnyttjat (vilket är det jag tror) eller så är 30 000 inte tillräckligt, som du menar.
Jag tror att elbilen skulle må bra av lite hjälp men då genom olika initiativ som kan leda till att de som funderar på att köpa bil i den prisklassen där elbilar finns då väljer elbil istället. De flesta elbilar är 3-5 år gamla vilket fortfarande är väldigt nytt och det är ingen rättighet att ha en så ny bil, Sverige har en gammal bilpark och att åka runt med en 10 år gammal bil är inte ovanligt.
Förslag som skulle göra elbilen mer intressant är t.ex. köra i bussfilen, lägre/ingen trängselskatt, elbilsgator, parkeringsregler, lägre skatt på el som laddar elbilen osv. Jag tror att branschens tjat om elbilsbonus, som man nu får, kommer leda till att regeringen sätter armarna i kors å säger “ni fick er bonus, sluta gnäll nu” istället för att komma med förslag som ovan.
Man kan fundera på vad det är man vill med det hela. Genom att ersätta elbilar i stadsmiljö får vi bättre luft i våra städer, något som kommer vara mätbart och rädda liv. Jag tror alltså att fler liv skulle räddas och påverkas till det positiva om elbilsåkandet i staden gynnas. Man kan arguementera för att folk borde ta bussen men det finns inte en värld där alla kommer sluta ta bilen till jobbet.
Fast ställer man om? Begagnade elbilar får vara med och ta del av pengarna, alltså så ersätter inte en elbil en bensin/dieselbil. För den enskilda familjen så absolut men de kommer ju sälja iväg bilen till någon annan. Vi vill ju ha bort den gamla bilen från samhället, varför inte kombinera skrotningspremien med denna bonus? Skrota din bensin/dieselbil och köp en elbil, ny eller beggad. Få 25 000 kr kontant som tack och 1500kr/mån i upp till 3 år så länge du äger elbilen. Då tror jag vi skulle få bort många äldre bilar från våra vägar som ersattes med en elbil.
Idag så är fortfarande ca 65% av alla bilar som köpts helt nya bensin/diesel/hybrid. Dessa bilar ska leva i 20 år framöver och därför kan jag tycka att det vore bättre att fokusera på att få upp antalet elbilar på nybilsförsäljningen. Ju förr vi får upp elbilsförsälningen till 80%, desto snabbare kommer utbytet av bilflottan gå.
Jag tror också att det skulle hjälpa begagnat-markanden, om elbilen blev det nya normala. Då kanske vi inte skulle se över 2000 elbilar/månaden som lämnar landet. Generellt så har expoerten av bilar i Sverige sjunkit med närmare 30% under 2025 men för elbilar har det ökat med 50%.
Jag hoppas personligen på att alla förslag vi diskuterar är temporära, jag är inte för något permanent stöd i någon form. Målet ska vara att marknaden ska kunna så på egna ben.
Jag tycker som sagt att vi inte kommit så långt i utvecklingen av elbilar än för att det ska vara en rättighet till elbil. Igen, de flesta elbilar är 3-5 år gamla, min fördom är att många som har lägre inkomster kör bilar äldre än 5 år och inte är sugna på att lägga 40 000 kontant + lån för en elbil (en Peugeot e-2008 från 2022 runt 170 000 kr) för att sen få 1500 kr/månaden.
TLDR; jag tycker det är fel fokus. Det är viktigare att “alla ska köra elbil” än att se vart elbilen kan göra mest nytta.
Tack för att du tog dig tid att svara och jag tycker du har många i min mening kloka tankar. Mycket bra förslag där med att slå ihop skrotningspremien med den nya elbilsbonusen för att på så sätt få bort de ICE bilar man byter ut. Den delen skulle nog mycket riktigt också kunnat eskas från den sociala klimatfonden.
Nu lär nog inget hinnas ändras ändå då EU nämnden ska ha in förslaget senast 30 juni, men det hade helt klart platsat in i förslaget.
Som jag tror så kan regeringen nog göra betydligt mera med tanke på de EU initiativ som finns och har möjligt att lägga fram förslag antingen delfinansierade i olika EU fonder, eller med egna medel men, jag tycker regeringen verkar lite handlingsförlamade och verkar mer hoppas att de ökade utsläppen som spräcker prognosen nu är en mardröm. De skulle behöva vakna upp och ta krafttag liknande man gjort i bl a Norge och andra länder där elbilsflottan växer och utsläppen minskar, just för att man valt att i alla lägen gynna elbilar före fossilbilar. Första skrotningspremien visade ganska tydligt regeringens handlingskraft. Hade man bara gjort så att det lönade sig på totalen att tanka el i bilen lite mera, än det lönade sig att tanka bensin och diesel så hade det kanske sett betydligt bättre ut nu. Vi får hoppas regering och riksdag är lite klokare liksom vi nu är och sätter lite fart på omställningen.
Jag är nog betydligt positivare än du vad gäller naturvårdsverkets förslag, men vi får se vad detta ger i slutändan.
Någonting är väl bättre än ingenting, för att summera det
Detta är nog den bästa genomgången hittills jag sett på nya IX3. Man kan kanske inte kalla det recension på en maskerad förproduktionsbil, men mycket informativt presenterat.
Intressanta features de stoppat in i säkerhets och assistans systemet, men frågan är om linjebyte genom att kolla in i yttre backspeglarna blir en hit?!
Bra att det inte behöver användas om man inte vill.
Fjädringen redan i basutförande och komforten får tydligen godkänt och det bådar ju gott. Jag tycker testaren har bra synpunkter kring det nya panorama view systemet, men förstår inte varför ingen kommentar föll på denna märkliga skärm i mitten. Ratten skulle jag kunna leva med, men jag avskyr denna mittskärm. Hoppas just den biten inte är något genombrott som alla tar efter, men i övrigt med komfort m.m så kan nog BMW visa vägen till nåt nytt som det verkar.
Ser fram emot Svenska tester på denna!
Finns inte det redan i 5 och 7-serien? Kan svära på att jag sett det förut. Verkar smått galet.
BMW har väl alltid sålt bilar med fokus på körglädje. Längtar verkligen BMW förare efter att slippa köra bilen själva ? . Obegripligt tycker jag . Nu står Cupran i garaget i några veckor , och jag pendlar i en manuellt växlad bensinbil , trots mycket högre bränslekostnad. Kul att verkligen köra bil emellanåt och välja mindre vägar som kräver mer engagemang .
Jag kör Miata nedcabbat till jobbet varje dag det är snöfritt på vägarna.
Livet är för kort att inte njuta