Denna vecka har Esse hittat rykten som gör Gullin glad, Nissan är påväg tillbaka - eller? Hyundai har släppt priser på flera modeller och de verkar inte helt orimliga. Esse har varit ti Tyskland och besökt en batterifabrik - Det låter dock mer intressant än vad det egentligen är… tydligen.
Vill bara flika in lite info för alla historielösa…
Anledningen att Hyundai Ionic 5 har åldrats så bra är att i grunddesignen har Hyundai tittat både framåt och i backspegeln den har hämtat en del från 70tals Hyundai Pony som designades av Giugiaro’s Italdesign som även var involverad i Mk1 Golf Mk1 Scirocco Fiat Panda Isuzu Impulse mfl som Ionic 5 har en hel del drag av vilket gör att den kommer att hålla sig kurrant så mycket längre än många andra EV
Kia EV6 på samma plattform är IMHO ett riktigt design disaster och ser redan gammal ut
Historiegubben sticker ut hakan igen
Intressant det där med smak. Jag gillade Ioniq 5 när den kom, men ju mer jag såg den kändes den bara mer och mer som en uppblåst Golf, och nu tycker jag att den åldrats dåligt, allaredan.
Nya Nissan Leaf har AAOS och programerbar settings av hjälpsystemen som aktiveras med två tryck på ratten (jmf Renault). Dessutom har den en praktisk lösning med avdelningen i skuffen. Lite liknande Volvos lösning.
Verkar som man hämtat lite inspiration från en del andra leverantörer, men gjort det på sitt sätt. ![]()
WLTP är faktiskt lite över Kia EV3 med både lilla och stora batteriet och de verkar hamna i ungefär samma prisklass som Kia EV3 också vilket är bra.
Inte så upphetsande design, men interiört tycker jag nya Nissan Leaf är trevligare än Kia EV3. Men troligen sämre garantier då Nissan just nu bara har 3 års nybilsgaranti och sedan deras laddhastighet på 20-80 runt 30 min är förstås en nackdel.
Ska bli intressant jämföra bilarna körmässigt framöver ![]()
Nu har presskörningarna varit där bland andra @Kristofer var och körde.
Den blir snyggare ju mer man ser på den. Den röda i kombinationen med det svarta är kanske snyggast. Hoppas verkligen den håller måttet och priset när den lanseras. ![]()
Den ser onekligen välpaketerad ut och framförallt mindre av Suv mer “vanlig” bil, tack för det Nissan! I slutändan kommer det ju ner till priset, går det är klämma in stora batteriet och okej utrustning under 500 kSEK hade det varit bra.
Personligen hade prektiska jag gärna sett mindre sluttande bakparti, men den är fin som den är. Sedan ska man hitta alla dessa 2+3 (Nihon Sangyo) också på diverse ställen. Ska visst vara 14st om jag är rätt underrättad ![]()
Sluttningen stjälper tyvärr takhöjden i baksätet.
2+3 ska stå på hela 20 ställen om inte minnet från presentationen sviker mig. ![]()
Jo det var nån recensent som sade att man inte bör vara längre än 175cm i baksätet.
Det är inte det viktigaste för mig, den tappar dock kanske lite lastutrymme.
Ser inte ut som man tappar så mycket bakåtsikt av det jag sett, men annars är ju det ett problem också med sluttande bilar.
Flera recensenter som kört nya Nissan Leaf ger den inte samma bra körkänsla som Kia EV3 och Skoda Elroq, vilket är lite synd förstås. Kanske svårt jämföra med bara en kortare tur, men har du samma känsla i jämförelse @Kristofer
Sedan ser jag att det saknas bakre vindrutetorkare, vilket är ett klart minus om de skippar den. Hörde du nåt om det kommer på produktionsbilarna framöver?
Verkar som nya Nissan Leaf har med nya e-pedal som är liknande Kia’s I-pedal med full stopp 4 regen lägen och auto-läge genom att hålla in höger paddel. Klart plus i sammanhanget. verkar vara ganska mycket plus och några minus, så med rätt pris så får nog kia och Skoda se upp ![]()
Lyssnade på Laddatationen där man nämnde priser på 510-580 tkr och att den var för dyr för att vara intressant. Vet inte om det kanske är hemligt fortfarande eftersom ingen annan verkar nämna det.
Ja det är förmodat startpris från 510kkr för stora batteriet, så de ligger väl ungefär på samma priser som Kia EV3. Tror det var från 435kkr för lilla batteriet, så det blir tufft för Nissan, men vi får väl hoppas på lite priskrig.
Priset är inte hemligt, vi fick de under presseventet. Lilla batteriet på 435 000 kronor och det större på 510 000 kronor, det fick vi kommunicera under förbehållet med att vi var tydliga med att det var förväntade priser.
De tre bilarna har helt olika känslor. Jag gillar Skoda Elroq som jag tycker har mer av en stabil storbilskänsla och känns trygg. Kia EV3 är ju lite mer åt det spralliga hållet i så fall medan Nissan Leaf var mer mjuk och följsam. Av de tre skulle jag säga att Leaf är den bilen man kan pressa minst. Den gör sig bäst med en laglydig och lugn förare bakom ratten som inte hetsar i trafiken. Mina 75-åriga mamma skulle tycka att Leaf var “käck”.
Tack för dina målande beskrivningar på hur olika känslorna är i de tre bilarna. Har själv bara rattat Kia EV3 under en kortare tur och kan helt hålla med om den beskrivningen ![]()
Blir svårt för mig då att välja bland de tre, då jag gillar alla tre egenskaperna, men baserat på detta så skulle jag nog trivas bäst i Leaf, då interiören med alla knappar och AAOS med röststyrningen passar mig bäst. Dessutom så kanske man fortsatt kan slippa fortkörningsböter då om man helst glider fram i maklig fart utan ryck ![]()
Få se hur våren ser ut när leaf släpps och hur marknaden, priser m.m ser ut. Leasing kan nog möjligen bli aktuellt på Leaf om priset är det rätta, men det kan ju hända mycket fram till våren när den släpps och en Kia eller Hyundai med AAOS skulle absolut locka mig mera.
Ja, det är svårt det där med vad man vill ha. Jag minns Volvos gamla automater med vad man kallade “Quick-Step”. Den växlade helt enkelt lite olika beroende på hur snabbfotad man var med gaspedalen.
Bilar som uppmuntrar till buskörning är inte helt optimalt i min mening. Men det skall förstås vinnas där om man behövs. Det gäller att hitta exakt rätt balans, och med tilltagande antal fartkameror och liknande vill jag gärna se att bilen har lite mer av samma inställning. Det blir så dyrt annars. ![]()
Verkar som @Esse är bönhörd i sitt önskemål i podden och anmärkningar i recensionen kring den lite större Nissan modellen ariya i Nissan familjen ![]()
Ajdå har nu sett flera testare som spunnit loss med släpp i Nissan Leaf. Undrar om det är däcken, eller det är så att det är nån annan inställning som gör att de så lätt släpper greppet. Tror inte de busar speciellt med bilarna, men nån kommentar var att den är väldigt direkt att svara på gaspåslaget och någon sade att det var blött, men man undrar ju lite ![]()