Det är dags för ännu ett avsnitt av Elbilsveckan och duon diskuterar vart körriktningsväljaren ska sitta, Esse gillar inte en stor växelspak i en amerikanare, det är tydligt. Volvo har bekräftat när EX60 visas upp och ytterligare detlajer har dykt upp gällande Polestar 7. Esse har grävt i V2G hos Volvo och Tesla har fått igång sin test av självkörning i Texas. Dessutom har Gullin nu kört Audi A6 Standard Range för att se om den duger till något alls.
Vill bara bekräfta det som @cgullin nämnde i förbifarten, separata farthållarspakar är aldrig en bra idé. De sitter ofta konstigt till, är skymda av ratten så man ser inte vad man gör eller vad man borde göra (om det är en bil man inte är van vid).
Självkörande bilar . Nu har vi precis fått leverans av 8 nya Volvo lastbilar, och dom har ingen som helst förmåga till självkörande och ska brukas ca 10 år . Jag går i pension om två år . Känns som jag fått uppleva årtionden av guldålder i fordons sammanhang , och startade med en trimmad väldigt skojig Volvo Amazon . Men jag är rädd för att dom självkörande personbilarna blir tvång i framtiden. Kommer dom att vara väldigt fria från incidenter ? Så verkar det inte troligt att myndigheter skulle tillåta att man kan tillåtas ha möjlighet att köra vårdslöst själv ? . EU varnade ju för att om hastighets varning inte får önskad effekt, så kommer bilarna tvingas begränsas till gällande hastighet . Varför skulle man då tillåtas ha möjlighet till olämpliga omkörningar mm i en bil som kör säkrare själv . Mixen av förarlösa bilar och bilar med tokiga förare , kan nog bli farlig tror jag . Det ser mörkt ut för yngre som ser nöje i att köra bilar . För det säger ju sig självt att om autonoma lastbilar på 70 ton , som utgör en enorm fara för medtrafikanter tillåts köra själva så har man kommit i mål med råge . Och om LiDAR är billiga som ni säger så kommer dom bli tillgängliga ekonomiskt för privatpersoner. Och dom kommer naturligtvis att vara mycket mindre fara för andra , och endast dessa kommer att tillåtas säljas tror jag . Bilindustrin tar kål på sig själva . Men miljön och klimatet vinner .
ORA kopierade iallafall inte växelväljare i sin mittkonsol, men ändå flög den inte. Vem vet om de hade haft runda lyktor fram, så hade de kanske kunnat utropa ett fyrfaldigt leve. ORA, ORA, ORA, ORA
Vill klargöra att min åsikt är att PRND
-väljare vid ratten helst bör vara en fast sådan man vrider på och inte en jänkarvippspak. Sedan tycker jag att bilindustrin kollektivt kan göra något åt att man oavsett lösning fan alltid måste ta sig förbi N
som man använder kanske 1 gång om året, om ens så ofta, men det fenomenet är inte isolerat till elbilar.
Testa en MB, skitbra med växelväljare till höger och allt annat på en gemensam spak till vänster med separat farthållarspak (till vänster, fast mindre storlek och placering i djup o vinkel.
Oslagbar ergonomi för föraren då det även möjliggör plats på ratten för annat (till skillnad från Volvo som lägger beslag på vänstra delen på ratten för farthållare)
BMW har löst det nästan lika bra som MB,
Föredrar Volvos lösning då jag använder farthållare och vill justera inställningar där mycket oftare än justera HUD eller förardisplay med usla slidefunktioner… eller byta låt men det ska vi inte gå in på xD
Jag har en golf och en MG, golfen har farthållaren på ratten och MG:n på en spak under blinkersspaken, jag föredrar spak.
Däremot kan man både höja volymen och byta låt med rsttknappar på båda, det verkar vara en lyx nuförtiden
Ja även jag justerar farthållaren ofta och spak är för mig mer intuitiv, enkelt att hitta, ett litet tryck uppåt/nedåt ger 1km/h skillnad och ett större upp till 10km/t. Framåt/bakåt ger av resp återgå.
Sedan tryckknapp på änden på spaken för maxfart.
Och framför allt man behöver inte titta för att göra rätt
Med knappar fungerar olika bilar olika!
Min Miata har farthållare/maxfart till höger med ologisk funktion som man behöver lära sig.
Och med knappar måste man titta för att trycka på rätt knapp, sämre.
Som tur är finns alternativ och varje person väljer det han föredrar
Undrar hur det kan ha blivit så , att allt med bilar ska vara så bekvämt och enkelt som möjligt ( man ska göra så lite som möjligt själv) . Inte har man väl handtag som kommer ut elektrisk i dörrarna i hemmet , eller att inner dörrarna öppnar sig själva med hjälp av mobilen . Skulle vi lägga pengar på en liten touch yta som får kylskåpet att öppna sig självt ? . Kökslådor som öppnar sig själva med röst kommando ? . En elektrisk rullstol utanför ytterdörren som kör oss fram till bildörren trots att vi är friska kanske ? Förlåt nu raljerar jag lite på skoj , men lite konstigt är det allt . Inte ska vi väl behöva blippa ett kort på laddaren ? Nä fy va jobbigt det ska gå automatiskt ! . När det gäller knappar / spakar i bilar så är jag glad att det finns olika lösningar i olika bilar . Det skulle bli tråkigt om alla var likadant perfekt Ergonomiskt . Spela tennis själv i stället för på datorn . Köra en Renault Laban med paraply växelspak osv . När bilarna har blivit så perfekta att dom inte längre ger mig någon utmaning och glädje, så ser jag ingen anledning till att ha en egen bil . Då blir det bra med att kalla på en autonom bil till vardags. Och köra / äga en veteranbil till nöje och glädje. Nä nu ska jag med glädje gå ut och klippa gräset själv , så slipper jag jobba ihop pengar till en robot gräsklippare , för att sedan lägga tid och pengar på att gå till gymmet istället.
Jag har genom åren haft ett flertal Mercedes Lexus och Toyota som alla har farthållare på en liten spak just under blinkersspaken och uppfattat det som väldigt ergonomiskt och intuitivt det kändes då som bästa lösningen
Mina två senaste ID.3 och ID.BUZZ har ratten som alla tröttsamma YouTubers älskar att hata men att ha allt som rör farthållare och Travel Assist samlat på vänster sida av ratten känns ännu mer intuitivt byta låt och volym på högersidan funkar som det ska mer behöver man egentligen inte när resten är röststyrt man ska ju ändå inte hålla på att knappa på skärmar när man kör
Ang ev rätt att sätta upp egen laddstolpe i BRF; riskerar anarki. Finns olika lagar som en BRF måste följa. Bl a arrendelagen avseende ytparkering eller Hyreslagen när det gäller garage. Vidare äger BRF fastigheten med vatten, avlopp och elinfrastruktur. Om alla får rätt att sätta upp laddstolpe på hyrd parkering kanske inte effekten räcker till (eller kablar). Ska alla behandlas lika måste kanske BRF göra stora investeringar för att klara effektbehovet. Vad ska hända när hyresgästemedlemmen flyttar? Menar ni på allvar att det är helt ok att varje medlem/hyresgäst ska få sätta upp en stolpe som en ”mänsklig rättighet”. Kommer aldrig fungera såväl tekniskt, ekonomiskt, juridiskt som administrativt i en BRF.
Jag som tycker detta är ordf i BRF som har 20 laddpunkter. Jag garanterar er att förslaget som kanske läggs fram är en mardröm för en fastighetsägare.
Då ska du bara veta hur tröttsamt det är med surgubbar som inte ens tittar på Youtube men ändå ska trycka ner dessa Youtubers i forum. Seriöst, hur svårt är det att föra ett vuxet samtal på ett internetforum…
Har du verkligen läst utredningen och dess förslag? Den är på 308 sidor och kan hittas här: https://www.regeringen.se/contentassets/a611877fb9c44de7bdf25a408f033d19/ratt-att-installera-laddpunkt-hemma-ds-2025132.pdf
Nedan hittar du citat från utredningen på dina kommentarer. Jag vill också vara tydlig med att varken Peter eller jag sa “mänsklig rättighet”, mänskliga rättigheter är något helt annat än rätten till laddbox, det tror jag alla håller med om.
”En begäran … får nekas endast om det finns allvarliga och berättigade skäl ” (sid 115)
”Varje inskränkning ska prövas genom en proportionalitetsavvägning” (sid 69)
Utredningen inför alltså en tydlig prövningsmodell – inget fritt ”anarki-läge”. Upplåtaren (t.ex. BRF:n) kan säga nej om installationen faktiskt hotar säkerhet, driften, ekonomi eller annat skyddsvärt intresse.
”Lagändringarna rör … 12 kap. jordabalken (hyreslagen), bostadsrättslagen, anläggningslagen och lagen om förvaltning av samfälligheter ” (sid 9)
Utredningen lägger alltså särskilda nya paragrafer direkt i de lagar du nämner – reglerna blir inbyggda i respektive system i stället för att stå i konflikt med dem.
”Fastighetsägare … behöver tåla inskränkningar, men dessa måste vara proportionerliga och lagstadgade” (sid 69)
”Kostnaderna för installation, drift och underhåll ska bäras av den som begär att få installera” (sid 105)
Rätten skadar alltså inte ägarrätten ekonomiskt: den boende betalar allt och ägaren kan vägra när det inte är proportionerligt.
”Smart laddning gör att effektuttaget jämnas ut så att huvudsäkringen oftast inte behöver bytas” (sid 120)
”Fastighetsägaren kan neka om installationen innebär betydande kostnader eller olägenheter, t.ex. kabeldragning över viktig mark” (sid 196)
Utredningen kräver smart laddfunktion som standard och låter föreningen säga nej om nätet faktiskt inte räcker eller ingreppen blir orimliga.
”Bestämmelsen är en rätt att själv installera och bekosta laddpunkten – inte en rätt att kräva att föreningen gör det” (sid 105)
”I gemensamhetsanläggningar kan man införa sektionsindelning och brukningsavgifter så att bara den som använder laddpunkten betalar” (sid 112)
Föreningen behöver alltså inte uppgradera hela anläggningen om den inte vill; kostnaden kan isoleras till den som laddar.
”Om den boende inte fullgör sina åtaganden får upplåtaren begära återställande av utrymmet” (sid 145)
”Efter återställande upphör rätten – ny innehavare får ansöka på nytt ” (sid 202)
”Laddningspunkten förblir lös egendom och får tas med eller överlåtas” (sid 136)
Det finns alltså en uttalad mekanism för både borttagning och övertagande utan att föreningen fastnar med ”främlingsobjekt”.
Utredningen visar att samtliga delar hanteras:
- Teknik: krav på fackmässig installation och smart laddning (sid 118–120)
- Ekonomi: den boende står för alla kostnader (sid 105 och 114)
- Juridik: rätten infogas i samtliga berörda lagar (sid 9)
- Administration: föreningen kan ta ut en skälig fast avgift för egen administration (se förslagsparagraferna i lagtexten, t.ex. 12 kap. 24 b § JB)
Utredningen ger ägaren flera skydd:
- Rätt att neka vid allvarliga skäl (sid 115)
- Möjlighet att säga upp eller flytta laddpunkten om den hindrar förvaltningen (sid 139)
- Ingen ersättningsskyldighet när andelstal ändras för laddpunkt (sid 166)
Angående det här med farthållare.
Har precis fått min Tavascan, kommer ta ett tag att bli kompis med den farthållaren.
Innan den hade jag en V90. Den farthållaren gillade jag.
Men… min absoluta favorit var nog spaken jag hade på en BMW anno 2007. Så gärna spak för mig.
Angående växelväljaren så har jag nog ingen favorit. Får köra lite mer, men det är inte alltför ofta jag byter läge kör ju mest framåt
Nu bekräftar Polestar det vi spekulerade i – Polestar 7 byggs i Slovakien och är därmed troligen en systerbil till nya EX40 och baseras på Volvos SPA3-plattform inte SEA
Om en BRF är orolig för effekt tillgång, så borde väl det gå att lösa med låg effekt till laddarna plus timer som sätter på strömmen mellan säg 22-0700 . Förutom smart laddning då . Vid dom tiderna borde väl inte tvättstugan och bak/ matlagnings glada boende vara i farten . 9 timmar på 10 Ampere 6,6 ? KW totalt 60 KWT borde väl dom flesta klara sig med . Jag pendlar 12 mil om dagen och laddar 22-25 kwt på sommaren och 30-35 kwt på vintern , så jag hade klarat mig med 3 x 8 Ampere . Våra två ugnar igång tar 4 kW som jämförelse. Effekt vakter mm kostar ju en del , och ibland kan det enkla vara tillräckligt kanske. Ladda på låg effekt hemma kanske är bättre än att inte kunna ladda hemma alls .
Ser väldigt mycket fram emot EX40/P7. Är rätt säker att det blir familjens nästa bilköp
Läste först lite slarvigt att det blir ”familjers bästa bilköp” och inte er familjs.
Kul att du verkar hittat bil för er. Det är verkligen inte lätt idag men ett så pass bra och brett utbud av bilar.
Hehe gillar nuvarande EX40 men den börjar bli lite gammal, den bör ju hamna en bit under EX60 i pris vilket så klart lockar
Ja kompakt-SUV marknaden är en djungel utan dess like.
Vi får hoppas att dom självkörande lastbilarna kan läsa vägkanten också då . Och hålla ut ordentligt i svängarna så inte vagnen går ner i diket . Den behöver kunna vinkel backa med vagn på rätt trånga ställen också om den ska kunna komma ut . Snörika vintrar är allt vitt här , då kan det vara svårt även för det mänskliga ögat att se var vägkanterna är . Ofta ligger firmor utmed grusvägar med växande gräs mellan framhjulen . Hur tror ni att alla lantbrukare och mindre företagare på landsbygden får sina leveranser ? Och allt som produceras där som ska därifrån. Så jag är inte orolig för mina yngre kollegor, dom får nog köra själva i många år till . Ett visst antal som kör från terminal till terminal kan nog ersättas. Men dom är inte så många . Det är lätt att tycka och tro när man sitter framför en dator , men vekligheten är en annan . Då är jag mer orolig för mina brorsbarn som har sitt arbete framför datorer . Många av dom sägs ersättas snart av AI .