Mitt i semestern hittar duon tid för att spela in ett nytt avsnitt. Det diskuteras om hur fördelaktigt det är med V2L på semestern vare sig man har husvagn på kroken eller bor i tält. Volkswagen kommer med en trevlig uppdatering till sina GTX-modeller och Tesla har nu bekräftat att den nya, billigare bilen blir en till Model Y. Gullin har dessutom kört Kia EV6 GT och ger sina tankar om bilen samt hintar om stora nyheter inför nästa vecka.
Kan meddela att EV9 inte fungerar att låsa varken med nyckel eller nya appen i Pausläge.
Men det går att veva upp och ner fönster med appen och låsa bilen med ”nyckeltricket”.
Spännande avsnitt. Blev särskilt intresserad av @Esse V2L lösningar med tält m.m. Utveckla gärna vad som finns på marknaden där man kan utnyttja bilens campingmöjligheter för det man behöver om man nu inte sover i bilen, utan i i anslutning till bilen i tält?
Gällande Ioniq 5 och konstant 4wd när man drar släp så går det att stänga av. Åtminstone på min my 23.
Inställningar-fordon-körläge
Blir markant skillnad i förbrukning.
Jag kan välja hur tung släpet är, är jag i rätt meny då? För jag hittar inget annat
Låter rätt. Du kan inte välja att slå av släpvagnsläget helt? Synd att dom tagit bort den funktionen isf. Men om du väljer lätt släp kanske den kör mindre med 4wd?
Slår jag av trailer mode så hoppar alla system igång och det var jag inget fan av. Måste jag ha ett släp kopplat för att se den menyn du nämner? Kollade imorse bara utan nåhot kopplat
På ämnet lämplig bil med campingläge så trodde jag att Xpeng G9 med automatisk uppblåsning av madrassen var modellen man skulle välja. Dessutom kommer den i en ny version nu. Korrekt eller har jag missat något? Finns den med passande förtält?
Vet ju tyvärr inte hur det ser ut på årsmod 25. Har bara testat ändra på min när jag haft släp kopplat.
Tack. Känns nog ändå som att Xpeng har några fler iterationer kvar innan man fullt ut kan tänka sig att sova i en Xpeng G9 om man mest är ute efter att hoppa över att checka in på hotell under sin resa. Lite för många tricks och skärmar-val för att vara användarvänligt. Tack @Esse för att du tar dig tid att undersöka detta så slipper vi andra göra det innan marknaden och produkterna är mogna nog ![]()
Jag är inte jätteintresserad av V2L, men däremot vill jag verkligen få V2H med ö-läge till fritidshuset.
I händelse av kris eller krig är det dit vi vill bege oss, och om det vore möjligt att driva huset med bilen skulle vi kunna klara uppvärmningen under ganska lång tid.
Jag ser V2H med ö-läge som en otroligt viktig beredskapsfråga. Hoppas att vi lägger mycket fokus på detta framöver! Det skulle göra samhället mycket motståndskraftigt.
Får min V2H/G-lösning installerad snart – dock utan ö-läge men siktar på det till huset i Blekinge i stället.
@cgullin, lyssnade precis på senaste podden (tack för dem förresten) så du har kanske redan hittat appen eTrucker?
Den riktar iofs in sig på lastbilar, men där man kan filtrera ut lastbilsladdare. Utvecklad av, eller i alla fall i samarbete med:
https://www.youtube.com/@electrictrucker
Fick se den idag, hade varit toppen att veta innan! Har tänkt att jag ska tipsa om den i min video sen ![]()
När jag drar släp efter min Ioniq 5 (2022) så funkar både adaptiv farthållare och styrassistenten helt utan problem. Har detta alltså ändras efter facelift 2025?
Går du ur trailer mode då?
Kan meddela att Volvo har nu har löst problemet med att adaptiv farthållare inte har funkat när man drar ett släp på EX30.
Med uppdatering 1.7.1 så är det löst ![]()
Njae, har inte märkt att bilen har ett särskilt trailer mode. Den anpassar räckvidden så fort man kopplar i elkontakten (i menyn kan man välja storlek på släp osv), men inga begränsningar i assistanssystemen som märks.
Har iofs inte fabriksmonterat drag om det kan spela roll.
Hmm, så fort jag kopplade in elkontakten i bilen gick den in i trailer mode och stängde av diverse saker, vilket är vanligt på bilar så inget jag reagerade över. Jag lät släpvagnsväljaren vara på auto så bilen fick lösa det själv.