Avsnitt 139: 5 bra bus

Lyssna via Podcaster eller Spotify.

Såååå var det åter igen dags för en sommarpodd signerad Peter Esse och Christoffer Gullin. Den här veckan går vi igenom följande:

00:00 – Elbilsveckan #139
01:43 – Volkswagen lägger ner ID.5
05:40 – Nya Xpeng P7
00:10 – Norvholt-köparens nya Litium-Svavel-batterier
24:25 – Smart #5 Brabus provkörd

Rättning: Xpeng medgrundare He Xiaopeng startade UCWEB som i sin tur såldes till Alibaba där han sedan började jobba med Alibaba Mobile Business Group. 2017 lämnade han Alibaba för att starta Xpeng tillsammans tre andra.

Följ Peter Esse: https://www.youtube.com/@PeterEsse
Följ Elbilsmagasinet: https://www.youtube.com/@Elbilsmagasinet

2 gillningar

Beslutet att lägga ner ID 5 var glädjande. Oerhört ful bil.

3 gillningar

Jag för nog säga tvärtom att det är synd, gillar ID.5 coupe looken och dessutom är den bättre för miljön :slight_smile: win-win

1 gillning

Med tanke på att det nyligen meddelades att VW skulle upphöra med ID-beteckningarna för att i stället använda vanliga namn, så kanske nyheten ska tolkas som att just ID5 utgår men samtidigt kan ersättas av en ny modell under annat namn. Den som lever får se, själv hade jag gärna köpt en ID5 om det inte varit för att den inte är godkänd för taklast.

Väldigt kul se er på youtube också, då dyker alla era youtubes fint upp i mina prenumerationslistor när ni släpper nåt, så missar man inget :slight_smile:

Kul! Härligt att höra!

Reagerade på att Esse sade att Smart inte säljer/sålde/sålt något.

Var i Rom förra helgen, där kryllar det verkligen av smart av den gamla modellen. De små, smidiga som kan parkeras 90° in mot husväggarna där det är fickparkering för mer normalstora bilar. Räknade till sex stycken Smart forTwo på en gata, av 15 bilar!

Sverige i all ära, men det finns/fanns helt klart en marknad ute i Europas storstäder.

2 gillningar

Smart for two passar perfekt i gamla stan och andra trängre stadsdelar. Borde uppmuntras, istället för Stads-suvar som knappt får plats på en parkeringsplats :slight_smile:

Lite backstory om Smart i Sverige

I mitten på 90talet startade en firma som fanns där det nu är ett gym på Sveavägen som började ta hem Smart från fabriken det var ungefär samtidigt som jag blev indragen i IT-Bubblan och skulle ha tjänstebil Garaget på Östermalm var fullt av Audi RS Avant BMW Maserati Porsche och annat lyx Jag som lite ålderman i gänget och åkte mest SL Buss scooter och Ducati skulle ha något udda så jag vände mig till Smart och beställde Sveriges första (och i många år enda) Brabus Smart en svart rackare som efter lång väntan dök upp och omedelbart gick till Firma TuningChip för optimering vilken stadsbil för mig som på den tiden bodde på SOFO jag saknar den ofta

Efter ett par stökiga sidoimport år med några hundratal bilar importerade beslutade Mercedes Sverige för att ta tag i Smart på allvar beslut togs att Smart skulle hamna hos Mercedes Danderyd och man köpte upp gänget från sidoimportören och slog upp portarna med buller och bång

Jag var ett par år ordförande i Smart Club Sweden och Mercedes använde mig flitigt under uppstarten jag flögs till fabriken ett par gånger och fick ta lunch med Richard Hayek en av mina förebilder som även äger Omega/Swatch När butiken i Danderyd öppnade fick jag första sommaren en Smart Crossblade mot att min Brabus fick stå i deras showroom I början på 2000 strax innan IT-Bubblan sprack köpte jag ut mig och Smarten gick tillbaka till leasingbolaget och stog i Smart Showroom ett tag sen tappade jag intresset och har idag ingen aning om vart den är eller hur det har gått för Smart

När jag är “hemma” i Italien är dom överallt speciellt ForTwo som i slutet även fanns som EV Det finns ett stort lantbruk här nere som har två stycken blir lika glad varje gång jag kör förbi och dom står på laddning Jag har under många år haft Smart Roadster i mina Blocket sökningar och ser fram emot en riktig EV i ForTwo anda två sitsig city car som tydligen är på G

Onödigt vetande från historiegubben

4 gillningar

Om inget annat sägs så gäller det vi säger Sverige – men vi har faktiskt vid minst ett tillfälle tagit upp att både Smart och Mini är bilar för framförallt andra länder än Sverige – som ju har tyngst eller näst tyngst flotta i Europa beroende på hur vi räknar.

Underbar historia, MER MER!