Avsnitt 141: Långa Teslor och korta Volvos

I veckans avsnitt pratar vi om Kia EV4 och priserna den fått, har Kia tappat tappat det? Efter mycket tissel och tassel så kom den långa versionen av Model Y, Esse är imponerad. Den kinesiska icke-uppstickaren är påväg mot Europa, Esse är inte imponerad. Dessutom har Volvo släppt lite ny mjukvara i sin EX40 med modellår 2026, Gullin har tagit en titt.

2 gillningar

Angående Teslor så verkar ju som att en marknad öppnar sig både för Cybertrucks och pickuper som har varit förbjudna att säljas inom EU, eftersom man kommer tillåta bilar som är typgodkända i USA. I förlängningen borde det väl innebära självkörande Teslor i alla dess former också, eller?

Tänkte på det som togs upp som en nyhet i nya modellerna av Volvo, nämligen plug & charge.

Fungerar plug & charge numera på de bilar som har detta implementerat, eller är det fortfarande så att det bara förbereds, men att det sitter fast en del i standards och vad laddstationerna klarar av?

Det behöver finnas stöd hos både laddoperatören och i bilen. För Sverige är det endast Ionity och för EX40 är det endast vissa modeller :slight_smile:

1 gillning

Tack då är plug & charge inget att värdesätta alltför högt ännu då i bilarna tills laddoperatörerna också är med på banan.

Är en av fördelarna med Plug & Charge framför Autocharge att den förra är en standardiserad metod, med bl a högre säkerhet?

Högre säkerhet är väl den enda USP:en.

Autocharge är snabbt och osäkrare men om maniska vara helt ärlig, hur stor är risken att någon knycker bilens IP-adress?

Iaf CK har ju numer aviseringar om att laddning startat och är man riktigt nojig går det ju stänga av funktionen i deras app efter man kört klart sin långtur.

Vore intressant att veta hur många sådana bedrägerier som ligger hos utredarna, har aldrig hört talas om stöld av mac adress för egen laddning…

Nä jag hämtade ut Elbilen för snart två år sedan , anslöt jag bilen till Plug & Charge och laddade ner en massa ladd appar till olika operatörer . Jag har inte använt något av det på denna tiden , så jag ångrade bilens anslutning med tanke på ev tillbaka lämnande av bilen . Men det verkar ha löst sig självt efter ett besök på verkstaden , då dom ominstallerade någon mjukvara så att det försvann efter det :blush: . Det verkar efter snart två år , som jag i tanken överdrivet behovet av snabbladdning trots mitt lilla batteri . Dom gånger jag behöver snabbladda och vill vara lite bekväm , så är det smidigt nog att blippa Cupra Card / Elli , verkar funka på dom fresta laddarna . Jag får väl också vara glad för att jag inte lockades , att betala 1000 kr extra i månaden för det större batteriet . För det hade jag inte haft någon större nytta av.