Avsnitt 144 - Tyskarnas stora och små nyheter

Men det blir ju inte förbud att använda köpa/sälja begagnat av fossilbilar efter 2035!, men moroten är ju att fasa ut det fossila till 2050 genom att främja elektrifieringen.
Tycker du inte det är bra att de som skitar ner mera får betala för det?

1 gillning

Jag tror som sagt att det ger sig självt . Om BMW och Mercedes redan nu har en WLTP på 70-90 mil så kan man ju tänka sig om 10 år . Och laddar vad var det 35 mil på 10 minuter? . Nu är det bara pris skillnad kvar . Och på 10 år… det är lång tid . Lite andrum från piskan för våra Europeiska biltillverkare behövs nog nu tror jag . För deras överlevnads skull . Om dom skulle tillåtas räckvidds - förlängare på elbilar även efter 2035 , så tror jag inte att det kommer att säljas många sådana då ändå . Inte i Nordeuropa i alla fall . Men kan nog signalera den möjligheten till bilval fram till dess . Och ge många den trygghet som dom vill ha , även om det mest antagligen inte blir använt , och mest kostar extra . Men det är väl upp till dom dom betalar för det . Viket koldioxid fritt bränsle dessa motorer skulle använda då får väl tiden utvisa . Inte så mycket tekniken i sig utan att få alla nybils köpare med på tåget , i stället som nu mycket ilska och polarisering.

1 gillning

Jag har aldrig riktigt förstått varför vi ska förbjuda fossilbilar visst vi måste värna miljön men det kan vi göra på så många andra sätt om vi bara bjuder till

Bygg en bättre musfälla så kommer den att sälja bättre och helt plötsligt hör jag mig hålla med Elon (kors i taket) “bygg bättre elbilar så kommer folk vilja ha dom” eller som högermänniskor genom tiderna har sagt “låt marknaden hantera det”

Att utfärda ett totalförbud för fossilbilar 2050 eller när det blir då kommer vi att göra museieobjekt av fantastiska maskiner som väcker ett otroligt välbefinnande och uppskattning (utom från ett fåtal historielösa)

Använder ett slitet NRA uttryck “They have to pry my (guns) car keys out of my dying hand”

1 gillning

Ja fantastiska entusiastbilar som Ferrari med flera , som ändå säljer i små upplagor. Borde kunna undantas helt .

Har väl aldrog varit talman att förbjuda fossilbilar i alla dess former heller, bara nyförsäljning och begränsning av vart man får köra.

1 gillning

Jovisst, utan tidplaner så anstränger sig företag och människor att bry sig :slight_smile:

Som sagt förslaget är att byggda fossilbilar fram till 2035 kan användas så länge lever.
Det troliga är ju att det blir billigare att köpa elbilar också innan 2035 och då förstår jag inte varför någon skulle gå i taket om det nu är priset som styr.
Jag tror det är doften av bensin och V8 mullret som är den egentliga orsaken till upprördheten just nu från främst bensinupprorets skara. Men sånt kan ju entusiasterna ändå fortsätta med så länge de håller liv i sina bilar.
Tror inte det någonsin blir förbud på veteranbilar som ställs ut på museum och bara rullar några mil om året, så det behöver man nog inte vara orolig för.

Kanske du gillar ett annat NRA-uttryck, det är inte bilen (vapnet) som dödat utan mannen bakom ratten (avtryckaren)! Eller vänta, just ur miljösynpunkt är det fossilbilen som dödar…:rofl:

1 gillning

Jag har ju tidigare sagt att tillverkare som tillverkar under ett visst antal bilar per år, typ 20 000 bilar, borde kunna undantas. Det är inte en V12a från Ferrari som förstör luften i våra städer, det är lätta transportbilar och personbilar som folk åker i varje dag. Ha gärna en hög skatt på bränslet eller på bilarna i sig men låt de gärna finnas kvar i någon form är min personliga åsikt :slight_smile:

3 gillningar

Det är de högst troligen - de säljer under 10 000 bilar per år i EU som är gränsen.

1 gillning

Man skulle kunna vända på resonemanget , och hävda att om jag ändå inte tror att folk kommer att vilja ha något annat än Elbilar 2035 , så är ingen skada skedd . Men jag tror att om EU nu när tusentals bilarbetare i Europa blir utan jobb , är allt för omedgörliga . Så driver man nog många EU väljare vid nästa val , rakt i famnen på populistiska extremhöger partier . Dom är otäckt mycket på frammarsch nu . Då kan det bli som i USA att det mesta klimatarbetet åker i papperskorgen , och det vore ju synd för det handlar ju om så mycket mer än bilar . Dom här rackarna är det inte mycket till avgasrening på fick jag erfara , när jag utövade lite plane spotting vid Skiathos korta landningsbana. Höll på att kvävas med hosta en kvart efteråt .

Så sant som du skrev, “tyskarnas comaback” :heart_eyes:

1 gillning

RÄTT !
Morot, inte piska

Ja detta är självklart.
Om 10år kommer ingen fossilbil säljas, då elbilar är bättre på allt och billigare.
Redan nu är vissa fossilbilar i princip lika dyra!

Nya iX3 har samma vinstmarginal som den utgående modellen. Trots att den har ett - enligt många - attraktivt pris.

USA kommer att hamna på efterkälken om de inte skärper sig

Bilarna släpper ut så mycket mer ! ? . Det är väl ändå ägarna / brukarna som inte använder bilarna som dom är tänkta att användas . Först delar dom ut bonus och skatteförmåner utan något som helst krav på hur bilen används , för att sedan bli förvånade över att dom används på ett felaktigt sätt . Korkade tjänstemän på beslutande instanser kan jag tycka . En privatperson som räknar på alternativen. Väljer väl inte en laddhybrid framför en ICE bil eller Elbil , om denne inte har ett transportbehov som passar en sån bil i vardagen . Tjänste bilister däremot som är dom vanligaste brukarna av dessa bilar av 2023 års modell , har kanske inte ens tillgång till laddning vid hemmet . Men får / fick ” olika länder ” ändå skatteförmåner vid detta val . Jag har bekanta som jobbar i statliga verksamheter, som uppmanas till miljövänliga bilval där laddhybrid ingår som alternativ , utan någon som helst krav på möjlighet till ett lämpligt användande.

Var ju samma med etanolbilarna, hur miljövänligt var det när man körde på bensin? Sedan var ju motorerna dåligt byggda för etanol så man fick en törstig bil, både för bensin och etanol. Körde själv en etanol-Focus under 4 år, tankade alltid etanol (utom i Danmark där det inte fanns) men hade kollegor som skröt om hur de lurade systemet och fick inköpsrabatt och sedan körde på bensin! Säkert samma sak med hybrider, låga förmånsvärden och så kör man 90% på bensin. Vore kanske bättre med mildhybrider som inte behöver laddas för de som inte orkar bry sig. Sedan vill jag egentligen inte ha laddhybrider vid laddstationerna😁

1 gillning

Ja , eller biogasbil som tjänstebil i stället för laddhybrid. Om man inte har möjlighet till laddning på ett bra sätt . För dom som inte vill ha en Elbil då vill säga . Företagen och länders myndigheter borde ställa krav på att bilen används på ett miljö och klimatvänligt sätt . Metangas ger väl en starkare växthuseffekt än koldioxid ? .och det är ju mest vi i Norden som fångar upp metangasen från lantbruken . Det borde dom göra i övriga Europa också kan jag tycka.

1 gillning

Intressant att se en designer sätta tänderna i BMW IX3 och Mercedes GLC och dela sina tankar om designerna och möjliga små förbättringar som verkar så vettiga då han förklarar dessa.

Efter senaste videorna om iX3 är jag lite besviken. Definitivt lagt fokus på drivlinan. Tycker interiören/förarmijön ser lite B-ig ut om jag ska vara ärlig. Komfortstolarna ser lovande ut, dock var det flera grejer jag tyckte verkade lika eller t.o.m. mer budget än på min uppgraderade men icke-fullutrustade iX1 (U11 2025 xDrive30. fejkläder).

Den känns bra mer iX1 än iX om man säger det så. Förvisso gillar jag iX1:an, men den (och den här) är inte en premiumbil interiört, och iX3 ser inte mysig ut. Jag kan inte jämföra med gamla iX3 då jag aldrig suttit i en (jag fattar att det är lika med denna iX3 såklart), men jag har för mig den är lite mer traditionell med allt plus och minus det innebär.

Det som förvånar är inget sätt att fälla säten från bagaget, inget 12 V-uttag där heller. inga kurvhandtag, bara H/K som uppgraderat ljudsystem (vars motsvarighet jag har i iX1, och det är habilt men inte mer), otroligt dåligt med förvaring i kupén.

Rattknapparna… vete fan alltså, men måste provtrycka. Och standardratten går helt bort såklart med en omotiverad, bläffig asful eker där man ofta vilar handen.
Urgröpningarna kvart-i-tre (ja det är det man lär ut nuförtiden, inte tio-i-två) är nog bra dock; det är något jag saknar från min Mazda sportratt; de har inte lyckats med dem på iX1-ratten i mitt tycke.

Panoramaskärmen fattar jag inte alls; är väl bara en sämre HUD (som också finns), men måste nog prova. Den högra halvan av den är inget för föraren iallafall, det är givet. I värsta fall kan man väl stänga av den, men hade ju varit trevligare om den vore ett tillval istället för, tja… rattvärme. Men ja, hade de inte haft den hade de inte kunnat ha HUD:en som tillval istället. Det är ofta jag hör många biljournalister som tycker att t.ex. ID.7:ans lilla förarskärm bara skulle tas bort, men då glömmer man att det då inte finns en förarskärm överhuvudtaget när HUD inte ingår som standard.

Eller har jag fel och video/bild gör den inte rättvisa alls? Berätta vad ni tycker nere i kommentarsfältet och glöm inte att lajka och söbbskrajba.

Vet inte hur mycket jag kommer prata om det i nästa avsnitt, vi har ju avhandlat den där bilen en del redan, men jag känner väl lite samma sak. Jag känner mig mer osäker nu än tidigare, det var inte den slam-dunk jag hade förväntat mig. Elbilsmässigt är den jättefin och jag förstår att det är det man fokuserar på, det är det som säljer, men jag köper inte en bil för den fina elbilstekniken först och främst.

Panoramic Display är riktigt najs och en kul grej. Är den nödvändig? Nej, inte alls men det är ett enkelt sätt att få mer information. Sätena saknar lårbenssd vilket jag saknar.

Rent krasst känner jag att GLC kändes mer ”suv”, mer bil, när man satt i förarsätet. Kanske blir det en C-klass för mig istället :sweat_smile: Nya Lexus ES är fin men sjuhelsike för stor.

2 gillningar