Efter en någon avmattad men ändå trevlig mässdag rapporterar Peter Esse, Christoffer Gullin och Alrik Söderlind om vad vi sett. Hur många P7-bilar från Xpeng klarar egentligen marknaden? Samma frågeställning har vi till Polestar 5 som började säljas under dagen. Till det så är Audi Concept C överaskande lik det vi kommer få se som färdig produktinosbil. Slutligen är det dags att åter igen kora vem av de båda nya mellansuvarna som tar hem det – Mercedes GLC och BMW iX3?
Ni gör ett kanonjobb som orkar med mässspaning och alla event och sedan sitta och podda fram på natt timmarna. Jag blir trött i kroppen och knoppen av att bara sitta still och kolla på allt ni skapar.
Kul att se Alrik också med, där era klokskaper skapar lite skillnader i dynamiken i podden.
Hoppas det blir mera av den varan framöver!
Jag får erkänna att jag håller med Alrik i det mesta, men jag tror det handlar mycket om ålder, även om ni andra också är lite gubbiga ibland med vissa saker
Alrik KING en OG motorjournalist med båda fötterna i myllan som inte är impad av pling & plong och hundratals LED som flera gånger sa “vi har inte kört den ännu" det måste väl ändå vara ett kritteria för att kunna objektivt bedöma en bil och inte blint hylla en bil utifrån skärmar laddtider batterier och specifikationer från tillverkaren tänk om nya GLC när man väl kommer bakom ratten känns som EQB som kändes som en ML byggd i Alabama USA
På tal om Audi Concept C så får jag flashback till när man satt i IT-Bubblan miljonerna rullade in och det kändes som det inte fanns ett slut på det Audi kör runt sitt Avus Quattro Concept på mässor W12 Quattro helaluminium och gigantiska hjul Man mailbombade Audi GmbH om när man kunde lägga en order på en och poof försvann den lika fort som den dök upp och vi fick nöja oss med 17” Avus kopior på våra Audi A8
Sökte någon praktikplats en sommar hos Alrik för en herrans massa år sen, kommer faktiskt inte ihåg när det var men har för mig det stod i något nummer av AMS.
Jag blev inte vald men minns att jag fick ett trevligt mejl tillbaka! Tänk att lite hederligt hyfs är så uppskattat hos en liten bilintresserad kille.
Appropå dyrt. En sak är väl kanske om det blir skador på dessa stora panoramaskärmar invändigt, men en liten bump fram eller bak med någon av BMW IX3 och Mercedes GLC kan dra iväg rejält med kostnader. Vissa tänker visserligen på detta och inför sektioner i karossen som är lätt att byta och kanske räddar några tusenlappar, men jag ser inte det på dessa dyrgripar. Är det inte dags för återgång av riktiga kofångare igen på bilarna. Även dessa kan väl göras smarta och energibesparande om man ger sig den på det?
Det kanske finns lösning som klarar små bump, men båda bilarna ser väldigt trubbnosade ut och även om bilen har sina radar och kameror med säkerhetssystem, så kan det väl uppstå mindre kollisioner ändå
Vill bara tacka för korten, de är ju skitsnygga båda! För att vara SUV alltså…Gillar EQC och iX med. Merca och BMW var ute o cyklade med EQE SUV resp BMW’s tidigare elSUV.
Kul att de insåg att en elbil från dom ska se ut som vi köpare vill = klassiskt utseende inte rymdskepp.
När kommer en E/S-klass på el, som inte ser ut som en överjäst limpa a la EQE/S?
Jo snygga, men gillar inte uttrycket “Vill man vara fin, så får man lida pin”, Skulle hellre ha en bil som man vågar parkera på en trång storstadsparkering, utan att behöva bli ruinerad efter att någon backat på bilen och sedan smitit
Tänker ofta på det när man (helst inte) parkerar bakom någon med dragkrok då radarn sitter oskyddad precis i dragkrokshöjd på ID.BUZZ det är bara att kolla fram nummerplåtar och det stora flertalet har en rund buckla från en dragkrok
Jag som inte är så bevandrad med dessa klasser. Räknas gamla EQB som en tänkbar ny E-klass i det fall de kommer bygga ny sån dvs. Eller är det närmaste man kan få nyligen släppta GLC?
Har sneglat på privatleasingerbjudandet för gamla EQB som lockar lite mest pga den praktiska formen.
Modell
EQB 250+ Special Edition inkl AMG Line Advanced Package
Månadskostnad mån 1-12 4 495 kr
EQB är en kompakt-SUV (om än stor för att räknas som kompakt) medan E-klass är den typiska taxi-mercan med traditionell sedan- eller kombikaross. Så en kommande E-klass kommer ersätta EQE om Mercedes följer sin logik.
EQC verkar ha försvunnit från sortimentet och hittar inga privatleasingpriser heller på den.
Det närmaste jag kommer en Mercedes som har samma praktiska form och lite Mercedes känsla är nog Smart #5 och den har inga leasingpriser ännu och kommer det så lär det nog inte komma i närheten av EQB nivå tyvärr i första taget.
Jag får nog sluta drömma och kolla in R4 elektric och andra praktiska mindre bilar jag har råd att privatleasa istället, så får man se hur marknaden ser ut om ca 3 år om det blir ett riktigt köp av en livstrotjänare jag ämnar behålla. Får då gärna vara en kombinerad elektrisk bruksbil/campingbil där kvaliteten och praktikaliteten får lov att kosta
EQC har inte funnits på länge, säkert 2 år. Blev en poppis-bil i början, inte superbra elbil men god Mercedes-känsla vilket var gott nog för kunderna
Smart #5 har jag sett leasingpeiser på, runt 6-7000kr/mån beroende på version. Ingen Mercedes-känsla i den dock, även om designdetaljer finns där som påminner om MB