Och medan folk tjafsar om skärmar och knappar sågar jag ner ett helt träd med en batteridriven motorsåg från en eldriven skylift hämtad med min budget-elbil utan att reflektera över varken laddhastighet, knappar eller skärmar.
Helt fossilfritt.
Och medan folk tjafsar om skärmar och knappar sågar jag ner ett helt träd med en batteridriven motorsåg från en eldriven skylift hämtad med min budget-elbil utan att reflektera över varken laddhastighet, knappar eller skärmar.
Helt fossilfritt.
Där har du gjort en god gärning angående de koldioxidekvivalenter som Sverige måste få ner för att slippa böter. Du lyckas med det Tidölaget inte lyckas med!
![]()
Jag värnar klimat och miljö precis som du . Men det Tidö partierna förändrat som mest ökat koldioxidutsläppen , är ju sänkningen av reduktionsplikten . Trots fler Elbilar i Sverige så har utsläppen ökat . För att kunna nå 2030 målet kommer vi bli tvungna att öka inblandningen igen , för så snabbt kommer vi inte kunna byta ut alla ICE bilar . Då får vi nog med skattemedel börja skänka Elbilar till folket om vi ska lyckas med det . Dom kommande fem till tio åren tror jag miljöbränslen kommer att ha större betydelse än Elbilarna för att nå målet . Det rullar ju en väldans massa ICE bilar i vårt land , som ska brukas deras livslängd först . Det måste nog få ta tid , men ju snabbare desto bättre såklart
. Mer gods på järnvägen en annan åtgärd som jag tror skulle förbättra oddsen snabbare också.
Klart att ökad reduntionsplikt igen får ner utsläppen men all form av miljöbränsle är lite av greenwashing tycker jag.
Nja . Sänker det utsläppen med si och så många procent, så gör det väl det . Jag tror att miljöbränslen kommer att spela en väldigt stor roll flera årtionden framöver . Dels i alla nuvarande och dom ICE fordon som säljs fram till 2035 , och ska köras i många år efter det . Men framförallt i flyget och fartygen som är svåra att elektrifiera. Men dessutom t.e.x . Biogas till kraftvärmeverk i stället för fossila bränslen. Men ju snabbare vi elektrifierar fordon , ju mer biobränsle blir det över till det andra .
Jojo miljöbränsle är en sak men jag är mer orolig för hur råvaran ska räcka, det går åt en del råvara, energi och tid för att tillverka biobränsle och som vanligt så är olja det billigaste sättet och räcker inte det vi har så blir det ju t.ex palmolja och då är inget vunnet.
Ja fy , palmolja ska vi inte använda i varken bränsle eller mat . Vi får väl använda det som framställs på ett bra sätt . Elektrifieringen går ju inte fortare för att vi tar bort biobränslen, så den får väl göra den nytta den kan .
Även miljöbränsle orsakar massa utsläpp, sot och annan skit. Vi ska istället sluta bränna upp saker. Om vi nu menar allvar med miljön.
Vet inte hur jag ska uttrycka mig utan att någon på forumet ska ta illa upp. Men se till och lyssna till alla ”experter”, inte bara dem som framförs i SVT och TV4. Använd eget sunt förnuft och tänk själv
.
Ja, jag hävdar att all klimatpolitik bara är ännu ett sätt att beskatta folket.
Intressant, kan du förklara vilka experter man ska lyssna till och vad du menar med beskattning
Börja med dem som är kritiska, de som följer narrativet har vi ju hört ganska mycket och länge…
Hahahah, den frågan är riktigt svår att sammanfatta till en mening. Finns många led som ska ha sin del av kakan. Men att vi ska vara med och betala för spektaklet det kan vi vara säkra på.
Fast narrativet kommer ju från båda sidorna…så kan du förklara vore det enklare att förstå dig ![]()
Samma sak med ”spektaklet” ![]()
Personligen tror jag alla är övertygade om sin sak, oavsett vilken sida man står på
Som vanligt så säger du ut saker utan att länka till några som helst fakta. Jag vet att det finns de som har svårt att skilja på påståenden och fakta och som håller sig till slutna grupper, men det stämmer väl inte in på dig eller?
På en fråga vilka experter du syftar på, så skriver du detta.
Tycker jag känner igen det sättet att be frågeställaren söka de fakta du själv inte har. Verkar vara symtomatiskt för flera med liknande åsikter på detta forum ![]()
Tack!
Oseriöst att du inte kan ta kritik, men jag förstår om du inte har några faktabaserade experter att hänvisa till när du påstår saker och då kan vi förhålla oss till det i fortsättningen, så tack själv!
Att vi kommer att bli tvungna att använda väldigt mycket miljöbränslen , för att kunna nå klimatmålen behöver man inte gilla om man inte vill . Det är bara så det är . Luftkvaliteten i städer går att förbättra snabbare trots det , med lokala förbud och restriktioner .
Oseriöst, visst! Pallar inte lägga energi på de som omöjligt kan vakna, finns inget att väcka helt enkelt.
“Sunt förnuft” handlar ofta om en uppmaning att alla borde tänka precis som en själv.
Hoppsan, det låter nästan som att du är ute som någon väckelsepredikant. Om så är fallet borde du väl åtminstone tala om vilken bibel du följer ![]()