Avsnitt 146: En av oss tror inte längre på Audi

Hemkomna från IAA Mobility så är det dags att sammanfatta allt vi sett – till vår hjälp har vi Fredrik Sandberg och han är inte imponerad. Gullin och Esse är överhuvudtaget inte överens om Polestar 5 och bara för att så tjafsas det en hel del om Kia vs Kia och Kia vs Skoda för att nämna några andra strider. Men vi börjar med självkörning – hur var det nu, är det intressant eller inte?

Följ Peter Esse: https://www.youtube.com/@PeterEsse
Följ Elbilsmagasinet: https://www.youtube.com/@Elbilsmagasinet
Följ/prenunerera på Tidningen Elbilen: http://elbilen.se

1 gillning

Säger bara AUDI conceptets interiör lovar gott och hoppas verkligen det blir standard i alla kommande bilar! :heart_eyes:

Fin är den!

1 gillning

Har Esse något samarbete med Audi? Har det skickats någon faktura det senaste året till Audi? Objektivitet är ju A och O om det ska vara intressant att lyssna

Hej och välkommen till forumet!

Jajamensan – och ännu bättre jag kör Audi till vardags!

2 gillningar

Vi som följt @Esse ett tag vet att han är objektiv vad gäller det han presenterar när han recenserar bilarna.

1 gillning

Det här avsnittet var lite av en pina att orka lyssna igenom. Tjafset var tröttsamt och tråkigt att lyssna på och känns inte igen från tidigare avsnitt…

Att tycka olika och ha en dialog kring det är kul och nyttigt men inte låta andra prata klart och att inte lyssna på och förstå andras åsikter är ett tråkigt sätt. Jag slutade lyssna på Elbilens pod för ett tag sedan för att den var lite av samma sak som i det här avsnittet. Hoppas på att nästa avsnitt blir mer i linje med era tidigare avsnitt.

3 gillningar

Håller med. Vid flera tillfällen kände jag bara att det var dags att stänga av… Man kanske ska skippa att podda om man har vaknat på fel sida.

3 gillningar

Håller med ovanstående ett train wreck stängde av efter 40minuter

Jag gillar när det inte är så tillrättalagt. Mer sånt! Känns misstänksamt om det är för mycket gulligull och samma visa där man vet på förhand vad som ska sägas. Ibland blir jag småkokt på Esse, Gullin är ju 08:a och det vet vi ju sen gammalt hur en skåning tar :joy:

1 gillning

Så här resonerar jag. När @Esse och @cgullin håller podd så kompletterar de varandra bra och det blir sakligt och tillrättalagt som ett manus, men det blir en annan dynamik när de har gäster och blir lite mera levande diskussioner där gästen lockar fram mera spontana utvik, vilket nog kan vara minst lika lärande. Fortsätt gärna med gäster ibland, så länge ingen skadas :slight_smile:

2 gillningar

Veckans avsnitt lät som en partiledardebatt.

Tyskarna kommer alltid att tävla om vem som har ledartröjan just nu.

Sen att kalla ix3:an prisvärd vet jag inte riktigt, byggde ihop en nyss med allt jag vill ha med från Volvon jag har idag så landade priset på höga 940 000….

1 gillning

Oj! Vad har du för Volvo, den kan inte ha varit billig?

Har en EX30 och en V60 T6 laddhybrid.

Inga jättedyra bilar men dom har mycket utrustning.

Men för att få ix3 snygg så behöver man enligt mig lägga till M-sport paketet o då drar priset iväg rejält. Tycker ix3 ser rätt tråkig ut i standard utförandet. Men det är ju bara min personliga åsikt

1 gillning

Jag håller verkligen inte med. Jag hade lätt kunnat tänka mig standardversionen med tygklädseln.

Köp en uppsättning snygga fälgar för 16-20.000 i orginaldimemsion kanske en tum bredare kanske lite mer offset flytta över däcken det förändrar utseendet drastiskt använd orginalfälgarna till vinterhjulen

Det är iallafall vad jag gör som oftast

Skyll på gästen, som poddar för just Elbilen :wink:

Jo just beteendet att prata i munnen på varandra känns tyvärr igen och vid något tillfälle höjer @Esse på rösten också för att markera. Å andra sidan blir det lite mer liv åt diskussionen med gäster som inte håller sig till en inarbetad dynamik.

2 synpunkter som jag skulle ha velat inflika i diskussionerna om jag varit delaktig, eller snarare en synpunkt som kan infogas på två av ämnena som avhandlades. Vill folk ha självkörande bilar? Nej om man ska tro podden och det finns säkert stöd för den uppfattningen i form av diverse undersökningar. MEN, kan det lilla intresset bero på att det inte finns att köpa? Det kanske är något som kommer att efterfrågas när det finns och kan bevisa sin förträfflighet, likt säkerhetsbältet, krockkudden och eldriften?

Och på samma sätt intresset för småbilar, när småbilar visar sig vara väl så kompetenta som större bilar ökar intresset även i Sverige. Visserligen köper vi av tradition stora bilar som ska klara allt även om det innebär att vi kör omkring med en bil som är onödigt stor (och dyr) 350-360 dagar om året, men jag minns när den då nya VW Polo lanserades för ungefär 30 år sen och införde storbilskvaliteter avseende komfort och säkerhet i småbilsklassen. Det tvingade konkurrenterna att förbättra sina produkter och småbilssegmentet ökade i andel på ett par år. Kan det vara så tror ni att intresset för el-småbilar idag styrs av vad som finns på marknaden idag och inte av vad som kommer finnas nästa höst?

1 gillning

Jag tror det beror på kostnaden. Jag tror få är villiga att betala 70 000kr extra för självkörning ”jag har kört i 20 år, jag lägger hellre 70 000 på annat”. Jag tror få har svårt att smälta att inte ha en bil utan att istället ha en självkörande taxi. Det blir nog lite generationsfråga, något som kommer ta många år att få accepterat. Men visst kommer det finnas enorma summor i det och det kommer växa men jag tror personbilen för privatpersonen är en väldigt liten del i det.

gällande småbilar tänker jag nog snarare att vi i Sverige aldrig velat ha småbilar. Golfen är undantaget men den är ju inte riktigt en småbil. Det jag kan tänka mig är att bilar nu är så dyra så folk köper småbilar, inte för att det är vad man helst vill ha, för att det är vad man har råd med. Jag tror inte elektrifieringen kommer göra att svenskarna helt plötsligt vill lämna stora kombibilar och suvar :slight_smile:

1 gillning

Ja, ska den stora massa köpa till detta är det nog ca 10k som är gränsen. Yngre personer kommer vilja ha det med som standard, så tror tillverkarna tvingas ha det. Som att klima behöver vara standard idag…

Så är det nog, men SUV-liknande bilar i olika storlekar kommer ta över marknaden. SUV-liknande kan vara små korta höga som i3 och en London-taxi

Javisst spelar priset in, om det blir ett tillval för 10% eller mer av grundpriset så blir andelen köpare som klickar i det tillvalet liten. Men jag tror att i nuläget beror det utbredda ointresset på att självkörning är så abstrakt, det tror jag inte kommer ändras mer än marginellt förrän det blivit realitet.