Vad kommer egentligen Volvo EX60 att kosta? Betydligt mindre än vad många tror - tror vi. Dessutom verkar allt vara tillbaka som vanligt i den nord-europeiska bilindustrin. Slutligen går Esse igenom vad han överraskas av från EV4. Kritiken från tidigare är som bortblåst!
Efter 6000mil känner jag att den är sjukt enkel att navigera efter HUDen enbart, även om jag likt @Esse gärna sett en mer detajerad karta i klustret bakom ratten istället för dagens variant med pilar.
Den gröna tjocka markeringen visar rakt fram, pilen vänster = det kan ju inte stämma.
Att “svänga höger om 9.2km” bör visas EFTER denna situation och inte samtidigt.
Kanske enklare att uppleva live, men jag som kört aseatiska bilar och testat navi, är de generellt inte lika användarvänliga som BMW och Merca.
Men jag är å andra sidan van med dessa
Just nu har du valt visning av filhanteraren och där får man ganska som du säger begränsad hjälp med navigation.
Men väljer du istället nästa meny så visar den skyltar steg för steg hur du skall navigera…men åter igen det hade inte varit så svårt att lyfta in en kartabild där istället för den grafiken.
Labbat lite idag med olika navigationer då jag kört mellan olika projekt i stan.
Men får inte pilarna att ”visa fel” däremot kan de skippa vissa korsningar där man bara skall fortsätta rakt fram men då Med avståndsindikering till nästa sväng.
Det skiljer också en del mellan bilens inbyggda navigation och hur den visar pilar mot hur CarPlay visar pilar i kartor eller Google maps, Waze visar fortsatt inget i HUD och kluster.
Som sagt inte intuitivt alls…
Är exakt det som hustrun rapporterar i C40, hon fattar inte alltid vad navi försöker säga. I Mercan är det skitlätt.
Vår övningskörande dotter som har lika lång erfarenhet av båda bilarna säger samma sak.
Däremot är C40 överlägsen att planera resvägen, där förstår man att det skiljer 6år mellan dom!
MB’n är rätt kass på det