Avsnitt 147: Vad kommer Volvo EX60 egentligen kosta?

Vad kommer egentligen Volvo EX60 att kosta? Betydligt mindre än vad många tror - tror vi. Dessutom verkar allt vara tillbaka som vanligt i den nord-europeiska bilindustrin. Slutligen går Esse igenom vad han överraskas av från EV4. Kritiken från tidigare är som bortblåst!

Se också Gullins inslag om privatleasing:

1 gillning

Bra avsnitt idag.

Men ganska fundersam över vad mer som behövs i HUD hos Kia för att den skall falla er i smaken. :face_with_peeking_eye:

För jag vill få rakt inte ha mer information eller grafik i rutan än såhär

Efter 6000mil känner jag att den är sjukt enkel att navigera efter HUDen enbart, även om jag likt @Esse gärna sett en mer detajerad karta i klustret bakom ratten istället för dagens variant med pilar.

2 gillningar

Tjena! Heads-up:en är betydligt tydligare än förarskärmen – men som i denna videon så visar pilarna helt fel

I sista bilden pekar V pil fel (skulle vara rakt) och det finns EN TILL pil till höger.
Helt fel 2ggr alltså

Nej det pekar helt rätt.

Jag borde följt pilen åt vänster in i bilkön och inte svängt av för att pinka. :face_with_peeking_eye:

Och andra pilen visar ju att jag skall svänga höger om 9.2km.

Så märkligt. Vad tror du är fel? Är det kartdata (bör vara extern, vet inte hur KIA byggt navi) eller logiken i bilen…

Den gröna tjocka markeringen visar rakt fram, pilen vänster = det kan ju inte stämma.
Att “svänga höger om 9.2km” bör visas EFTER denna situation och inte samtidigt.

Kanske enklare att uppleva live, men jag som kört aseatiska bilar och testat navi, är de generellt inte lika användarvänliga som BMW och Merca.
Men jag är å andra sidan van med dessa :grin:

Finns ytterligare en meny att välja i klustret.

Just nu har du valt visning av filhanteraren och där får man ganska som du säger begränsad hjälp med navigation.

Men väljer du istället nästa meny så visar den skyltar steg för steg hur du skall navigera…men åter igen det hade inte varit så svårt att lyfta in en kartabild där istället för den grafiken.

Jag tolkar pilen som ”Håll till vänster” vilket ju är rätt :slight_smile: Min i4 gör samma sak vid dessa typer av korsningar.

1 gillning

Kör ni aldrig med en vänlig röst som säger åt er vart ni ska köra, eller är det inget alternativ?

Labbat lite idag med olika navigationer då jag kört mellan olika projekt i stan.

Men får inte pilarna att ”visa fel” däremot kan de skippa vissa korsningar där man bara skall fortsätta rakt fram men då Med avståndsindikering till nästa sväng.

Det skiljer också en del mellan bilens inbyggda navigation och hur den visar pilar mot hur CarPlay visar pilar i kartor eller Google maps, Waze visar fortsatt inget i HUD och kluster.

nedan är bilder hur menyn för navigering ser ut.

Svär inte :joy::joy:

1 gillning

Tack för förklaringen!

1 gillning

Första bilden skitbra (antar att det är rakt fram i en rondell)
Andra bilden kass, hur ska man tolka de tre olika 900m, 20m, 900m?

Om 900m sväng vänster, dvs nästa sväng

Därefter är du framme om 20m.

Överst står alltid distans till målet.

På översta bilden ser man även hur långt det är till rondellen på höger sida.

Distans till målet borde väl vara 920 meter då?

Som sagt inte intuitivt alls…
Är exakt det som hustrun rapporterar i C40, hon fattar inte alltid vad navi försöker säga. I Mercan är det skitlätt.
Vår övningskörande dotter som har lika lång erfarenhet av båda bilarna säger samma sak.

Däremot är C40 överlägsen att planera resvägen, där förstår man att det skiljer 6år mellan dom!
MB’n är rätt kass på det

Med 300m kvar räknar den även 10m, innan dess i 100m intervallet.

Allt handlar om vad du har vänjt dig vid.

Jag tycker nog detta är ganska intuitivt och en bra avvägning att inte visa i mindre steg på avstånd över 300m

Skulle bli en jäkla räknesnurra när man kör tex motorväg och har en avfart 2346m. :man_shrugging:

1 gillning