Fått intrycket av dina videos att du är ganska noga…samma med FH13!
Tänk er den andra ytterligheten. en barnfamilj med 2 barn som inte är lika noga som har rik fritid med vassa hårda saker som skidor, pjäxor, stavar alternativt familj med en långhårig hund…
Som fler skrivit, man får tänka efter innan man väljer leasing vs köp.
Jag är själv noga, vill inte ha skräp och ätande i bilen.
Men lyssnade på SpaceX första “fånga Starship” landningen då jag sakta backade upp mot ett hönsnät för att ta upp tfn och titta…men var så uppslukad att jag bromsade för lite…tur det var mjukt.
Dvs alla kan missa lite. Blev inget repat på bilen, ren tur!!
Om jag skulle försöka mig på en utvärdering , av billigare eller dyrare med leasing / köp på tre års ägande av mina bilar . Eftersom jag tycker att det är lite roligt att räkna på bilkostnader , så har jag haft lite koll på begagnat priserna efter tre år . Nr 1 . En fyrhjulsdriven diesel kombi med terräng plast , plus minus noll . Men på långtidsägande med framförallt mindre mil mycket bättre val med köp . Då det i nutid är en eftertraktad biltyp . Nr 2 , en VW Passat 2019 automat bensin med bränslevärmare. Pris 285000 kr , restvärde 165000 kr höga 58 % . Mer än så får jag nog inte i inbyte tänkte jag , men tji fick jag för 2022 hade nypriset ökat med ca 100000 kr på en likvärdig ny . Så det begärdes runt 230000 kr för en tre år gammal med 9000 mil . Då hade jag nog fått mer än 165000 kr i inbyte , kanske 190000 kr ?? . I dag kostar väl en sån ca 450000 kr . Nr 3 , Seat Leon ST laddhybrid 2022 . Fördel privatleasing på den . NR 4 Cupra Born 58 KWT pris 452900 kr . 5350 kr i månaden X36 = 192600 kr ger ett restvärde på 260300 kr och då inte räknat på någon kapitalkostnad vid köp i stället . Tre år gammal Cupra Born på Blocket med 9000 mil ca 250000 kr , 210000 kr vid inbyte ? . Stor fördel privatleasing som det ser ut nu . Men det kan ju ändra sig till februari 2027 när jag ska lämna tillbaka den . Men det sjuka är att jag räknade på köp och långtids ägande på den , och kom då fram till en månadskostnad på 4800 kr i månaden inklusive kapitalkostnad räknat på låga 3 % , på 9 år och 31500 mil med 3500 mil om året som jag har på Cupran . Det blir inte mycket kvar till att betala för service och reparationer mellan 4800 och 5350 . 550 kr i månaden kommer man inte långt med på en begagnad bil som det börjar bli mycket mil på .