Dags för veckan elbilsnyheter - men också en junior provkörning samt bestiga ett mindre berg med en Subaru.
Tack för en intressant podd som vanligt!
Ser fram emot att se era recensioner av de nya japanerna!
Både Toyota CHR+ och Subaru Uncharted kan nog bli intressanta i Sverige.
Jämför man med exempelvis Kia märkesmässigt på senare tid, så har det varit omtyckta bilar. Nu verkar de landa prismässigt i ungefär samma härad och liksom med Kia, med bra garantier också på sina nya elbilar. Liksom Kia så har väl infotaimentsystemen förbättringspotential.
Kul att Toyota och Subaru på allvar verkar komma in i elbilsmatchen!
Om tillägget styrassistent ? på USA sålda Tesla Y standard kostar 8000 dollar . Så Borde dom kunnat sälja den utan för 430000 kr i Sverige ? . Om jag hade kunnat tänka mig att köpa en Tesla , så hade det varit en väldigt prisvärd bil , för jag hade inte betalt en enda krona för den funktionen . Dom hade kunnat ta bort adaptiv farthållare också , om det hade sänkt priset ytterligare . Då hade jag hellre lagt extra pengar på ett större batteri i stället om det hade gått , på en för övrigt samma bil .
Toyota C-HR+ FWD och AWD versionerna är rätt så bra bestyckad från start.
FWD Active 18 börjar på 519 900kr, dragvikt på 750kg (Active 20: 524 400kr)
AWD Active 18 börjar på 540 900kr dragvikt 1500kg (Active 20: 545 400kr, Executive: 593 900kr, Executive +JBL och panorama: 608 900kr)
Jag tycker Toyota har lyckats bra med bestyckningarna på modellerna och instegsmodellerna FWD och AWD kan nog bli populära på våra vägar.
Tycker nog nya bz4x är ännu mer lockande
20,1 cm markfrigång, bara en sån sak.
FWD med stora batteriet kostar 529.000 och AWD kostar 555.000 (har 343 hk).
Nu har priserna på kusinen Subaru Uncharted också släppts.
Adventure: 429.900 kronor för instegsmodellen med det mindre batteriet. WLTP 45,5 mil
Limited: 499 900 kronor (erbjudande just nu 479 900kr) med det större batterier. WLTP 60 mil
Touring: 529 900 kronor (ebjudande just nu 509 900kr) 4-hjulsdriven. WLTP 52,5 mil
Finns också en Touring + som kostar 10 000 kronor mera än Touring, men det framgår inte vad som skiljer.
Helt klart en bra slant lägre än sin kusin Toyota, men så brukar det väl vara och Toyota har ju bättre garantier också i sina erbjudanden normalt.
Blir intressant att se dessa två i jämförelse framöver och se om det går att se tydliga skillnader i vilka kundgrupper de riktas till, eller om det bara är de redan tidiga märkestrogna som väljer den ena framför den andra.