I veckans avsnitt pratar vi om färgfilosofi i form av att fabriksbetong när lyssnarna ger sin feedback – och det visar sig som vanligt att grått visst kan vara riktigt snyggt. Vi följer upp diskussionen om Volvos prislappar genom tiderna och konstaterar att premium alltid har kostat. Dessutom verkar IX3:orna trilla in på löpande band!
Bland nyheterna tar vi en titt på Mercedes GLC och Teslas uppdaterade Model S och X – de sistnämnda priser som får en att höja på ögonbrynen. Vi går också igenom den hårda kritiken mot regeringens nya elbilsbonus samt vad som händer med miljözonen i Stockholm. Se peteresse.se för vilka områden som kan få elbilsbonus.
Slutligen testar vi den eldrivna Isuzu D-Max BEV – marknadens mest sålda pickup i ny tappning. Hur långt räcker 26 mils WLTP och 50 kW laddning egentligen?
Bra blandning på ämnen i detta avsnitt. @Esse var i sitt esse att förklara denna krångliga nya EU finansierade elbilsbonus igen. Det tål att höras var pengarna och kraven kommer ifrån.
Ojojoj vad mycket står på spel nu för Volvo och de själva är verkligen själva bra på att ställa upp till närmast atmosfäriska förväntningar också med sina uttalanden kring EX60.
En gissning är att Volvo S90, Polestar 5 kommer sälja bättre i Sverige än Tesla model S och X, men däremot lär det inte bli så väldigt många. Frågan om inte flera Isuzu D.max BEV kommer att säljas i vårat landsbyggd och vildmarksamhälle?!
Förstår inte vem som skulle köpa Volvo SE90? Hade jag så mycket betalningsvilja för en bil skulle jag titta på andra tyska märken! Bra om elbilsbonusen, tycker kanske man kunde varit lite mer generös men då får ju svenska staten stå för kulorna. Bra om fler på landsbygden kan köra elektriskt, gärna i kombo med solceller och batterilösning för ökad resilience. Med tanke på undantaget i miljözonen känns den helt okej, det finns en politisk motvilja från de som motsätter sig detta. Helt barockt att ta bilen in till staden om man inte har funktionsnedsättning.
Borde väl gälla den som leasat elbil eller laddhybrid tidigare också . Men det enda jag hört sägas är att man inte får ha ägt en elbil eller laddhybrid tidigare . Man är ju inte registrerad ägare till en leasingbil . Omfattar inte mig ändå till varken regler eller framtida behov , utan bara en tanke .
Köpte för länge sedan en riktig snik Volvo , som hette 240 L , den hade B19 motor i stället för B21 och plast / gummi mattor på golvet i stället för filtmattor . En sån Volvo Elbil skulle jag vilja ha med lågt pris . Gärna med en plugg i golvet som man kan ta bort, när jag vill spola rent med vatten också. En kvalitativ Elbil som är väldigt enkelt utrustad till ett lågt pris . Jag skulle väl dock vara den enda möjliga köparen kanske? . Tycker att det är lite synd att billig Elbil blir synonymt med liten Elbil . Jag har hellre en lite större med mindre utrustning.
Ja det behöver förtydligas som en del annat också som fortfarande är otydligt. Håller med @esse också att det är hål i huvudet att de som är kvalificerade för de andra kriterierna, men som har en hybrid inte får ta del av bidraget om de vill byta till ren elbil.
Fina att titta på , och säkert en vettig och komfortabel bil . Frågan är ju bara om dom också är kvalitativa . Har haft några stycken Citroën genom åren , och inte har dom haft någon livslängd i närheten av en gammal Volvo. Men man kan ju leasa den , för då är ju inte det mitt problem. Men då skulle jag nog unna mig en Ford Explorer i stället , och använda dom finesser jag vill använda . Men den där isuzun ni pratade om kändes lockande och robust / kvalitativ . Lite dyr och dålig räckvidd som elbil dock , men skulle vara fullt nåbar i diesel och tanka HVO utförande . När jag beställde Cupran valde jag bort teknikpaketet med farthållare / kartor mm , men betalar extra för bättre ( tåligare ) inrednings material och fler inställnings möjligheter på stolarna mm . Stolarna hade inte behövt vara elektrisk manövrerade, det hade funkat lika bra för mig med samma inställnings möjlighet fast manuellt. Dessutom har jag en tysk fullstor bensinbil ” skämskudde ” med 7000 mil på mätaren . Så det är inte pengar som saknas , utan vad jag vill betala för . Låter det snurrigt ? . Nej då jag tänker bara väldigt olika med leasing kontra ägande av bilar .
Billigaste golfen kostar nu 332 tkr! Tar du en laddhybrid nosar vi på 500 tkr. Mitt mål vid nästa bilbyte (som dröjer) är att den ska vara billigare än golfen, eller i paritet med. Golfstorleken är en väldigt praktisk storlek som passar de flesta som inte har mer än 2 barn och inga barnvagnar, då behövs oftast en kombi.
Som utsocknes skulle jag välkomna miljözon i allt innanför tullarna i Stockholm . Vi brukar välja ett hotell en bra bit utanför , och åka kollektivt in i stället . Det skulle vara bra mycket trevligare att knalla runt i turistområdena utan all trafik , och då också elbilarna i dom centrala turiststråken mer än nödvändigt . Men om jag hade velat ha det så om jag hade bott där är jag inte lika säker på , Så det måste väl vara en fråga som dom boende i Storstaden får ta ställning till själva . Bussar är jag inte så glad i , men Tunnelbanan och SL pendeln är i min smak .
EU sågade tidigare förslag, så nu är ett nytt förslag inskickat till EU. Man ansåg tydligen att det inte gynnade den tilltänkta målgruppen.
Man har skruvat om lite vad gäller ersättningsnivåer som framgår i @Kristofer artikel i alltomelbil, där man har två nivår som det verkar. En nivå framgår där de som tjänar 50% av en medellön blir extra tilldelade 18 000kr och sedan sänker man det tidigare bidraget från 54 000kr till 46 800kr.
Rent spontant så känns det som man lyssnat in kritiken och fokuserat extra på de som verkligen behöver ett större bidrag. Jag kan tycka att bidraget kanske skulle vara än mera för de med inkomster upp till 50% av medellön.
I dagsläget är det knpphändigt beskrivet i övrigt vilka ändringar som gjorts, men det kommer väl att framgå om/när EU godkänner förslaget.
50% av medianlönen är om jag minns Esse rätt ca 20 tkr! Knappast kundgruppen för elbilar för 350 tkr och uppåt?! Ett slag i luften. Bättre att förbjuda nyförsäljning av fossilbilar så löser det sig på sikt.
Jo det gäller även begagnade elbilar . Kollade på Blocket för en stund sedan , och det finns faktiskt en del för under 150000 kr . Några vettiga E Golf för ca 130000 kr bland annat . Funkar nog för pendling och närområde bil för många . Som enda bil för färre , men det går ju att ta tåget vid sådana tillfällen för den inklusive mig som gillar det. Jag tillhör inte den tilltänkta gruppen , men åker gärna tåg ändå . Men jag håller med om att det är lite lågt satt gräns för Elbilsägande , för även en gammal elbil kan ju kosta stora summor om den går sönder . Den övriga gruppen med det lägre beloppet i premie , är ju å andra sidan generös med tanke på att pengarna kommer från en fond avsedd för dom behövande . 91609 kr i årsinkomst för familjen med tre barn , känns ju inte som en ekonomiskt utsatt grupp direkt . Om dom nu inte ändrar dom siffrorna också .