Avsnitt 153: Danskarna gör det bättre

Och så kom då dagen då Christoffer Gullin klämt och känt på BMW iX3 – hur är den jämfört med Mercedes GLC? Svaret ges i podd. Dessutom pratar vi den lilla besvikelse som Lexus ES är. Elbilsbonusen förändras innan den är antagen – just för att kunna bli antagen. Tesla är fortfarande bästa laddoperatören - men långt i från största elbilsleverantören, frågan är emellertid vem som kommer vara det när året är slut? Oavsett så vann danskarna tävligen först till halvmiljonen elbilar.

Slutligen nämns Volvo EX30 CC lite kort.

2 gillningar

Angående nya förslaget på elbilsbonusen som är inskickad.
Jag tycker det är ett bättre förslag nu, där de med väldigt låga inkomster också får ett engångsbelopp på 18 000kr. Jag hade gärna sett det beloppet ännu högre så att de med inkomster på ca 20 000kr innan skatt verkligen har råd med insatsen.
Sedan kan väl regeringen skjuta till de pengarna ca 450 miljoner som inte utnyttjades i skrotningspremie projektet så det blir lite bättre fart på elbilsinförandet i Sverige.
Sverige kan bättre i både elbilsinförande och klimatarbetet!

Har inte Lexus stora sedaner en ganska ålderstigen kundgrupp ? . Har vi gamlingar verkligen så bråttom iväg igen efter att ha kört 30-40 mil ? . Inte jag i alla fall , men det verkar väl inte så på övriga lite äldre i forumet heller ? . Dom som fortfarande jobbar med mycket resande på jobbet kanske . Men på fritidsresor undrar jag om frånvaron av ultra snabb laddning , verkligen får trogna Lexus kunder att överge märket när det ska köpas elbil . Bra när man behöver det , men jag skulle inte välja bort en bil som jag skulle vilja ha i övrigt av den anledningen .

1 gillning

Jag har valt att vara tyst länge, mest av egoistiska skäl. Men nu är det nog dags att stå upp och försvara laddoperatören MER.

Jag kör en model Y. Bor och reser i norra Sverige. Ca 6000 mil om året. MER är ett självklart alternativ till Teslas stationer.

Dels snabbladdningen. I Skellefteå finns stationen utanför Coop. Perfekt för att gå in och handla. I Umeå finns den på Ersboda. Utanför Coop och ICA. Om du passerar i rusningstrafik så är det ofta hög trafik på Teslas laddningar i båda städerna med risken att få vänta eller bara få 75 kWh. Med Autocharge så går det sjukt smidigt. det har faktiskt aldrig varit någon annan bil på laddning samtidigt i Umeå.

Parkeringen utanför mina hotell i Östersund, och Sundsvall så klickar jag bara min laddbricka så startar destinationsladdningen. Betalt 69kr i månaden för MER Energy. Sen är priset ca 3.40. Alltså ofta billigare än Tesla.

Vill inte sprida infon över hur bra MER är då risken finns att folk börjar använda deras snabbladdare men kan inte sitta still när de fick så mycket skit.

Sen, lite gammal feedback. Ni pratade om att poddapelaren i Teslan var kass. Det är helt oviktigt för det är så hög ljudnivå i model Y m dubbdäck så det är ändå bara AirPods som gäller.

3 gillningar

+1 på Mer bor i Umeå men reser i Norrland i tjänsten och bor alltid på Scandic som har Mer som operatör. Så har du abonnemang för 79kr i månaden så laddar du för 2.72 kr/kwh över natten på destinationsladdarna och runt 4,50 kr/kwh på deras snabbladdare lite beroende på tiden på dygnet.

Lyssnade på videon ” vem f’n har råd med elbil ” som nämndes . Väldigt informativ och bra konsumentinformation . Tänkte också på möjligt bilval för kundgruppen på landet som nämndes, i samband med elbils bidraget . Ja ni tänker nog på bra bilar där . Borde inte begagnade MG 5 och suven kunna locka dom köparna , då dom väl har 7 års garanti ? . Och är billiga att köpa .

St1 har laddstation i Södertälje. För Christoffer Gullin undrade väl om de hade?