Vi börjar med att svara på reaktioner från förra avsnittet:
Till försvar för Mers laddnätverk.
Färgteori och definitioner: är vitt alla färger och svart ingen?
Kommentarer om däckkostnader och metalliclack som viktiga tillägg vid bilköp.
Nyheter
Tesla satsar på hyrbilar – smart drag, men varför inte bildelning?
Enhance visar något spännande för Tesla – Peter har den redan i sina ägor.Polestar 5 dyker upp i Gran Turismo 7 – vad är egentligen en Grand Tourer kontra Gran Turismo?
Toyota Hilux elbil – hård, men begränsad räckvidd (240 km WLTP, 1 600 kg dragvikt).
Renault Twingo el – charmig liten elbil under 20 000 euro, lanseras 2026.
Huvudämne / Test
Vi avslutar med en genomgång och test av Volkswagen ID.3 – hur står den sig efter uppdateringarna, och är den äntligen den bil den borde varit från början?
På den tiden det byggdes riktiga bilar från premium brands med ett heritage så var det mest en språkfråga
På dom Brittiska öarna byggde Jaguar Aston Martin Bristol Bentley långfärds performancebilar med plats för bagage så man kunde färdas fort och bekvämt i stil ner på kontinenten Många Tyska tillverkare valde även dom Grand Tourer som Porsche Mercedes BMW
I Sydeuropa föredrog man att kalla dom Gran Turismo som klingade mer latinskt Maserati Facel Vega Bugatti Ferrari Alfa Romeo men fortfarande landsvägslok där man fick plats med sitt Louis Vuitton bagage när man skulle till Lago di Garda eller Rimini för sol och bad
En typisk Grand Tourer Porsche 928 Aston Martin V12 Vantage
En typisk Gran Turismo Facel Vega FV2B Bugatti Royale Typ 41
Idag betyder det egentligen ingenting eftersom det med tiden urvattnats och vem som helst trycker dit ett Grand Tourer eller Gran Turismo på bakluckan
Om Twingo kommer till Sverige är jag spekulant! Passar min körstil och som tidigare Skoda Citigo förare så är denna en fortsättning på detta. Ska jag åka till fjällen kan jag hyra en stor bil för 1 vecka om året. Barnen är också på väg ut så utrymmet räcker gott.
Jag avskyr grå bilar, och vita bilar borde vara olagliga utanför Japan. Svart funkar väl i nödfall. Så jag betalade faktiskt extra för en fin färg på privatleasing, annars hade det blivit vitt. Vad just lacken kostar extra i månaden är jag lyckligt ovetande om.
Alla mina bilar utom en som jag deläger är vita jag ser en vit bil som en blank canvas som mina folieringsgrabbar kan jobba med Hoppas dom inte blir förbjudna ännu då jag just beställt en bil i Alpin Weiß
Aldrig mera en svart bil. Otroligt svårt att hålla snygg och otroligt varm med vad det innebär heta sommarmånader. Därför gillar jag inte påhitten med svarta tak heller om man nu inte vill steka ägg på taket
Foliering är ett nytt smart sätt för mig iallafall, att byta färg och dessutom skydda lacken på bilarna, så det skulle jag kunna tänka mig om jag får extra bra priser på bilar som inga köper för färgens skull
Angående färger, så brukar man säga att vitt, grått och svart är okulörta färger och alla andra nyanser är mer eller mindre kulörta, när man bryter färger som byggnadsmålare. Bara för att ge ett ytterligare exempel på hur det används.
Vit är en av de sämsta färgerna att helfoliera; svårare att få det bra
Även om jag inte vet månadskostnaden så tror jag det är under 30-50k kr totalt iallafall, som en bra foliering skulle kosta mig som inte har några folieringsgrabbar. Men visst, det blir lite mer oömt såklart, och 3 år väl ungefär precis så länge en foliering håller men inte längre.
Ni sa att man inte ska lägga in vinterhjul i privatleasing då det kostar för mycket att man ska köpa en uppsättning själv som man kan sälja efter 3 år om dom inte passar på nästa privatleasing bil
I min bok är det inte optimalt Jag ska inte klaga som har en ett deal med en stor däck&hjul leverantör så jag betalar oftast inte för däck eller hjuluppsättning Till min ID.3 fick jag en uppsättning 18” fälg med Good Year dubbfria (12-15.000kr) som jag efter 3 år försökte sälja på Blocket helt utan intresse tillslut gick dom upp på en auktionssite och fick 3.000 för dom inte ens vad fälgarna löst kostade
130-150kr extra i månaden 150kr x 36månader blir ungefär 5.500kr kr inte ens vad däcken kostar
Och att Tesla inte har tänkt på att hyra ut bilar tidigare i USA Hertz la en beställning på 100.000 Model 3 & Y som senare bromsades till lite över 20.000 bilar som Hertz under året har försökt sälja av då ingen var intresserad av att hyra en EV priserna på kvarvarande bilar är just nu nere på $12.000 med 6 månaders garanti Att ta ut osålda bilar i lager som hyrbilar är ett bra sätt att snygga till siffrorna vilket vi kommer att se en hel del av framöver
Fast det finns ingen (som jag sett) som erbjuder vinterdäck för 130-150kr/mån. Kollar jag VW privatleasing just nu så erbjuder de vinterdäck för 580kr/mån vilket blir nästan 21K på 3 år.
Håller med, och förstår inte hur begagnatmarknaden för begagnande fälgar däck kan vara så. I vissa områden kan begagnade saker säljas för i princip nypris, fälgar och däck får man nästan ge bort
Jag förstår att däcken kan vara gamla men fälgar som inte är repade eller skadade håller ju i princip nyskick efter några år.
Perfekt tycker jag att begagnat är billigt . Då kan man som jag alltid gör köpa begagnade fina fälgar och nya däck . Då bukar summan av kardemumman bli billig vinterhjul lösning .
Och tack vara att beggade däck är så billiga så är det ytterligare ett argument att inte skaffa nya inkluderade i leasingen, går ju att hitta bra begagnade till ett vettigt pris
Det var ju inte billigt men en uppsättning vettiga vinterdäck på fälg till en ID.BUZZ får man nog inte under 21k
Vidhåller fortfarande att köpa en uppsättning nya vinterhjul och räkna med att få något betalt för dom när bilen ska tillbaka efter 3 år är önsketänkande Jag har ett förråd med säkert ett tiotal uppsättningar fälgar både obskyra och vanliga till fullt normala bilar jag lägger ibland ut dom på Blocket men efter ett gäng mail med “Kompis du får en hunding styck” så ger jag ännu en gång upp och tar ner annonsen
Nu är det ju olika vad man tycker är rimligt men jag gillar hakka R5 friktionsdäck, här med däck och fälg för 17500 för en ID.buzz. För en ID.3 så tror jag nog man komma än billigare undan och det var en ID.3 som gällde för 580kr/mån. Så även om du inte skulle få dem sålda och kastar dem efter 3 år har du sparat 4-5000kr genom att köpa. kom på att tpms ska såklart in, 2000kr, men då är vi fortfarande under 21
Dom här lite bättre kvalitativa fälgarna av märket Nitro nypris ca 2500 kr st , sålde jag i förra veckan för 2000 kr för alla fyra . Ett dygn efter att jag satt ut annonsen var dom sålda till en herre som åkte 16 mil enkel resa en vardag kväll , för att köpa dom till en Seat Leon laddhybrid som han skulle hämta ut på privatleasing denna veckan . Men innan det hade jag använt dom först två somrar på en likadan bil som köparen valde , och därefter två somrar på Cupra Leon . ( Jag kör så mycket mil så jag brukar köra en del på egna sommar hjul också för att slippa ersätta dyra originaldäck ) . Och jag köpte dom begagnade av den som köpt dom nya . Recycling i bästa form , då många sparar pengar på det också. Köper man billigt , så kan man ju sälja billigt . Och då brukar det snart bli sålt , är min erfarenhet.
ID.BUZZ har ju staggered fitment tillochmed enklaste tillvalet på Cargo 18” plåtfälgar har 8” fram och 8.5” bak min har 8.5” fram och 10” bak Visst för i tiden så gick man ju ner i bredd när man körde “rally dubbat” men på en 2.5 tons bjässe skulle jag inte känna mig trygg med 8” breda om jag ska bruka den som jag gör året om på vägar häromkring och ner genom Europa
När jag skulle ha nya eftermarknads fälgar till min hade jag proffs på fälg & däck som med ljus och lykta sökte efter fälgar som skulle falla mig i smaken och som klarade av en 2.5 tons bjässe + last + dragvikt och hade rätt bredd och ET det slutade med en uppsättning JR34 9.5” och 11” x 20” i brons som orginaldäcken flyttades över till och orginal 20” Stockton fick Yokohama dubbfria
Jag tror att ID.bilarna inte har TPMS min och ID.3an har det inte
Vi kan nog hålla på såhär fram och tillbaka ett tag till…..
Tycker du väldigt tydligt berättar skillnaden här, fälgar som faller i din smak vs random fälgar som fungerar med vinterdäcken. Vi pratar alltså om olika saker
Till alla mina bilar de senaste 10 åren har jag både köpt och sålt begagnade vinterdäck (ibland köpt, ibland sålt). Tycker det fungerar hur bra som helst och hittar man fina begagnade kan man sälja dem till samma pris ett par år senare.