Avsnitt 155: Komponent- , kompetens- eller kombibrist

Snabbspola om det gör ont , det brukar jag göra när det pratas om sånt som inte intresserar mig . Jämförelser mellan olika elektrifierade lösningar för olika behov och ekonomi , finner jag dock mycket intressant .

Nya Mercedes GLB och framförallt fronten är ursnygg. Mycket bättre look än CLS.
Kommer säkert bli populär som familjebil för de som har råd som vanligt när det gäller Mercedes. Priser mellan ca 59-80 000 Euro är ju tyvärr ingen folk/familjebil när den väl kommer till Sverige, men senare som begagnad kanske?

Börjar på 619k kronor för bakhjlusdrift och det större batteriet. 659 000 kronor för AWD. Skulle tro att det bli en positiv försäljningstrend på den :slight_smile:

Ja det kommer nog många familjer (som även egentligen inte har råd) ändå att göra för att bräcka grannen på uppfarten :slight_smile:
Där har Mercedes lyckats bra med designen, särskilt externt!

Är inte alls glad över designen. Gamla GLB ser bättre ut.

1 gillning

Puh lyckades komma igenom bygge för “bara” 676kkr. med tillval som dragkrok, HUD AR, Multibeam LED, 2.zoners klimat, Vinterpaket med rattvärme, samt annan färg för 57 600kr extra. Faktiskt mindre blodigt än jag trodde, men man får hålla fingrarna i styr så man inte suktar efter delar i paket som man måste betala en massa annat också om man väljer :slight_smile:

Blandar ihop modeller, men jag tänkte på den redan släppta sedanen och GLC också med stjärnor i fronten när jag berömde nya GLB. Gamla GLB är helt klart snyggare front så där håller jag med dig :slight_smile:

619kr :slight_smile: då kan nog tom jag köpa en.

3 gillningar

Det var visserligen ett tag sen jag kollade listpriset på nya bilar men med startpris på 619kkr och slutnota strax under 700 hamnar väl GLB i samma härad som ID.7 och den säljer ju ganska skapligt. En och annan kanske invänder att den säljs mest till tjänstebilsfolket och det stämmer säkert, men vilken kundkrets kommer GLB siktas mot? För den stora massa som söker en rymlig eldriven familjebil för tjänstebilspengar borde GLB definitivt fastna på radarn.

Efter att bara ha sett bilder av GLB så tycker jag nog att den finns vissa drag av en ML tillverkad i Tuscaloosa Alabama USA