Avsnitt 155: Komponent- , kompetens- eller kombibrist

• Även lampor bak måste vara tända dagtid i framtiden – Men vad är egentligen 7000 LUX?
  • Volvo tar bort Lidarn! Äntligen! Men är det komponentbrist eller kompetensbrist?
  • Första bilderna på Mercedes GLB
  • Bygger på MMA som CLA
  • Vad händer om vi laddar på jobbet och sedan laddar ur hemma? Vad tycker Skatteverket då?
  • Ford Bluecruise kommer till Puma Gen-E
  • Toyota C-HR+ har fått pris
  • 519 900 kr - FWD, 600 km
  • 540 000 kr - AWD, 540 km
  • Lynk & Co 08

Följ Peter Esse: https://www.youtube.com/@PeterEsse
Följ Elbilsmagasinet: https://www.youtube.com/@Elbilsmagasinet
Följ Allt om Elbill: https://alltomelbil.se

1 gillning

Kul att se @Kristofer också i podden och att ni kommer samla ett gäng innan nyår för korandet av årets bil.

Angående Volvo så förstår jag inte varför de vågar hausa EX60 så som de gör, med tanke på hur de hausat andra saker som fallit platt som ex. Lidarn och deras ofärdiga bilar de släppt tidigare. Lika lite förstår jag inte varför de är så tyst med senaste XC40/EX40 som faktiskt fått ett rätt så bra lyft med nya motorn, ökade räckvidden och framförallt att motor och att drivningen numera är bak på singeldrive versionen. Jag tycker den helt klart har blivit mycket mera intressant nu, kanske främst som begagnad då man gärna vill ha med en del utrustning som snabbt höjer priset på en ny EX40. Det är ju en mycket populär bil fortfarande och tyvärr exporteras det mycket av dessa till våra grannländer, så där borde Volvo hjälpa till att få de att stanna i Sverige istället med många fler bra hemmakampanjer på begagnat!

Jag vet inte om det är Volvo som gör det tycker mest att det är influencers och förståsigpåare som gör det precis som med BMW iX3 och Mercedes GLC som väldigt få ens har kört än mindre EX60 som ingen sett mer än på bild så att hypa något på pappret är väl sådär men vad gör man inte för klick

Vi såg ju hur det gick med EX90

Volvo har absolut hausat Volvo EX60 genom en rad vågade uttalanden, inte minst i samband med strategidagarna häromveckan.

Även BMW hausade iX3 i nästan ett års tid inför lansering med en rad vågade uttalanden om prestanda, laddning och räckvidd som lät nästan för bra för att vara sant vid tidpunkten. iX3 lyckades absolut leva upp förväntningarna på pappret.

3 gillningar

Finns många som har kört förseriebilarna av iX3 och är lyriska. Så om BMW:n håller jag inte med dig. Finns inga indikationer på att BMW inte har levererat en bra bil.

1 gillning

Bäste Bankiren

Jag har under mina år i fordonsindustrin kört många förseriebilar där tillverkaren alltid garderar med att tillkortakommanden som upplevs ska vara fixade när bilen väl kommer till marknad Vi såg och hörde ju vad dom flesta som körde EX90 på första vändan i So Cal tyckte och kunde se mellan fingrarna med sen blev det ju som det blev….

Jag blev också inbjuden till BMW trailer visning av iX3 men tackade för visat intresse dels då den (och Mercedes) inte är bilar jag är intresserad av Men jag tvekar inte en sekund att BMW har en riktig hit på hand i iX3 och vi kommer se många nöjda kunder när bilarna väl letar sig ut på gator och torg Min kamrat stjärnkocken som har BMW spons har kört iX3 och är eld och lågor Jag precis som @cgullin väntar på i3 och i3 Touring men inte minst en riktig M3 EV och ingen sminkad M-sport Edition

Vad hände med ratten!?

Ja, det är jag enig i. Dock har jag inte sett något från testerna om några större tillkortakommanden. Förutom ratten och skärmens utseende, men det är ju en subjektiv uppfattning.

Två år och en massa mil extra på högvoltsbatteriet , skulle för mig vid köp vara värt ca 100000 kr vid prisjämförelse. Med tanke på det tycker jag nog att Toyota CHR-+ är prisvärd , dom har ju en ganska omfattande komponent garanti dessutom. Då skulle jag kunna tänka mig att betala den på 10 år i stället för 8 vid finansiering . 50000 kr om året är ju inte så blodigt. Äga elbil med skuld , utan garantier på dyra komponenter är jag inte intresserad av . När den är betald så är det ju inte lika nervöst. Då är det ju bara att ringa skroten , och be dom hämta den, om något dyrt går sönder . Jag skulle hellre köpa en ny igen , än att lägga stora pengar på en 10 år gammal bil .

Lynk & Co 08 . Undrar om man verkligen ska jämföra den med Elbilar . Med tanke på att Volvo XC 60 säljer som smör i solsken i både Sverige och övriga Europa, så är det kanske så att dom som vill ha en laddhybrid, vill ha en laddhybrid. Och jämfört med den så kanske en del lockas av den längre räckvidden . Men jag tror att XC 70 skulle kunna ha en större chans då det åtminstone står Volvo på den , även om den inte är mer Svensk den .

Angående bilar som kör med släckta baklyktor så är det utifrån svårt att avgöra om det är ljussensorn som inte är tillräckligt känslig eller om föraren inte har aktiverat ljusautomatiken, om bilen ens har automatik. Bland de bilar som jag stöter på hör gott och väl hälften till lågprissegmentet och kommer från franska, japanska eller koreanska märken (Pegutt, Cittra, Toyota, Nissan, Hyundai osv) och då är det tveksamt att bilen har funktionen. Ett oskick är det hursomhelst och jag blir många gånger förvånad över att inte föraren reagerar på att strålkastarna knappt lyser upp vägen eller att instrumenten är svåra att läsa av och vidtar åtgärder (vrida på reglaget).

Förra vintern hamnade jag bakom en bil med släckta lyktor och blinkande då med helljuset, föraren tvärnitade och vek in till vägkanten för att sedan köra efter mig. När jag parkerat och klivit ur bilen så fick jag en utskällning att jag stressat i trafiken. Jag förklarade blinkandet och möttes av en förvånad min, han hade ingen aning om hur det funkade så jag fick följa med till bilen och visa hur man ändrar ljusläge. Det visade sig att han i något år känt sig lurad att köpa en bil som inte var anpassad för mörkerkörning, men nu när jag visat att det gick att tända instrumentbelysningen så öppnades nya möjligheter.

Ännu svårare att veta inifrån bilen.

Har länge saknat att instrumenteringen inte visar om baklyktorna är aktiverade eller inte. Tror det kan finnas ett par modeller därute som gör det, men väldigt ovanligt isåfall. Det skulle de ju kunna använda de rätt poänglösa bilavatarerna till som alla ska envisas med, som om man inte visste vad för bil man satt i.

1 gillning

Gemene man kollar inte dessa saker (automatiskt ljus) då man köper bil, Alt får inte info från säljaren hur man ställer in funktionen.
Jag kör alltid flera ex av bilar för att kolla funktion på olika nivåer av utrustning, så man inte kommer irritera ihjäl sig sedan. Kollar även hustruns specialinställningar med.

Skoda och Volkswagen visar detta där man ställer in Auto och övriga ljus funktioner. Lyser det grönt så lyser lampan

1 gillning

Det säger väl en del om intresset för bilen man köper, och även hyr för den delen. Du och jag skulle knappast upptäcka att instrumentbelysningen är släckt och tolka det som att bilen inte är utrustad för mörkerkörning, utan snarare tänka att det är ett reglage som ska ställas om.

Det har väl även att göra med vilka käpphästar man har, eftersom jag stör mig på andra som kör med släckta lyktor så är det en av de saker som jag kollar först när jag byter eller hyr bil och precis som du brukar jag dubbelkolla åt frun att inställningen är rätt.

Jag testat alltid bilar i både ljus och mörker av dett skäl.
Man vill inte sitta i en bil i mörker, vars instrumentering är värdelös för nattkörning. Bländar eller reglage som inte syns.

Vilket klockslag släpps denna veckas avsnitt? @cgullin @Esse

Kommer köra hem från Arlanda vid kl. 01:00 i natt och det vore trevligt att ha podden som sällskap på hemvägen :slight_smile:

Brukar schemaläggas så att det släpps 00:01 sä borde vara lugnt :slight_smile:

1 gillning

Nice!

Hybrider har inte här att göra, skärp er!

Vad gäller videoformat så är det säkert trevligt för er som vill titta. För oss som föredrar bara ljud t ex när vi kör bil så märker man av att man missar vissa nyanser som enbart syns i bild. Vissa pauser känns märkliga i ren audio, ja jag märker att det egentligen är meningen att jag ska titta vilket för mig inte är intressant.

Hade jag fått bestämma hade ni lagt ner video och enbart kört audio.

Bo

Det har att göra med att vi inte längre redigerar bort det – finns ingen tid för manuellt arbete och automatiken var lite väl aggressiv. Men jag skall se om vi kan hitta något verktyg som underlättar det. Håller med om att tankepauserna blir lite långa ibland.