Avsnitt 156: Porsche eller Puma?

Christoffer kör Puma och Jeep – men önskar sig en Genesis, eller är det Porschen som hägrar? Dessutom Renualt visar framfötterna med lätta transportbilar och kanske är det dags för MG att bli hett i Sverige till slut med MGS6 EV?

2 gillningar

Tack för ett bra avsnitt som vanligt och för sällskapet i novembernatten (bilderna tagna kl.03:00) :slight_smile:

Har samma dilemma som @cgullin, dvs att det i dagsläget inte finns någon ny bil som lockar mig. Spanade återigen in iX3:an då den stod uppställd inne på Arlanda och den väcker inte något ha-begär tyvärr, gillar inte “Tesla-inpirationen” med en skärm i mitten.

Jag gillar ju BMW och är verkligen så nöjd med min i5:a och dess förarmiljö, kommer det inte något nytt inom 2,5 år som faller mig i smaken får det nog bli en ny i5:a då den i mitt tycke är en fantastisk bil.

1 gillning

Jag tycker att det är lite synd att det blev något av en Tesla-lösning gällande skärmen. Men verkar ju vara en fantastisk bil. :smile: Dock hade jag gärna föredragit tekniken och räckvidden i en bil som såg ut som i5 invändigt.

2 gillningar

Kan bara hålla med @PBCW där man nästan tar det för givet att alltid få lyssna till era poddar varje vecka. Ni är grymma som orkar med det och hoppas ni känner att det ni gör är väldigt uppskattat.
De bilarna jag tittar mest på nu som min första elbil att behålla länge är begagnade BMW ix1 och Volvo XC40/EX40, just för att det är beprövade och långt utvecklade modeller som jag garanterat skulle trivas bakom ratten på. Visst finns det nackdelar med äldre designmodeller som byggs på flera drivlinor, men än så länge finns ingen elbil byggd på ren elbilsplattform som skulle passa mina krav på design ut och invändigt och som jag skulle ha råd att köpa.
Blir det nya moderna bilmodeller så är det bara leasing som gäller och jag har råd med och då får man stå ut med barnsjukdomar m.m som jag kanske inte är så pigg på.

Jag hoppas Volvo EX60 återgår till mycket av det XC40 och XC60 blivit så populär på genom åren, men tror tyvärr man är fast i EX30 och EX90 designstuket och teknik är inte allt i en bil, långt ifrån!

Vad gäller en ny Audi Q8 som då skulle bygga på samma plattform som Porsche Cayenne, så har jag bättre hopp. Inte minst för att Audi med sin concept C faktiskt verkar anamma interiörer som man bara kan le åt och känna sig hemma i, även om det är gjort i ett modernare stuk.

Spot on!

Jag tror snarare att VAG i första hand kommer använda Nya Cayenne arkitekturen på EV versioner av Lamborghini Urus och Bentley Bentayga som är high margin produkter och det kan finnas en del köpare innan man ger TV4-pölsan en riktigt dyr Audi (som få har råd med) till uppfarten

Bara en gissning

Om det är fler än jag som vill höra @Esse i SVT så finns det här Efter snökökaoset – influencern Peter Esse: ”En elbil kan stå flera dygn” | SVT Nyheter

3 gillningar

Angående att Christoffer inte hittar någon lågbyggd liten kombi: såg att Mercedes CLA Shooting brake var prissatt nu, från 615 000kr! Kan det vara något? Dragvikt 1,4 ton till husvagnen! Och 70 mils räckvidd (inte med husvagn dock). Med eller utan röd/svart hallickläder i inredningen!:grinning_face_with_smiling_eyes:

Har väl byggt typ 8 versioner sedan igår :slight_smile: runt 750-800 verkar vara där man hamnar. Inget superfan över kvalitén i CLA men hellre en CLA SB än en suv. Blir spännande med i3 Touring som sagt!

1 gillning

Porsche har patenterat en helt ny W12 motor med tre rader om fyra cylindrar men om ryktet är sant kommer den utvecklas åt Horch som en gång var en lyxbil och föregångare till Audi Horch ska konkurrera direkt med Maybach och Audis nya designfilosofi The Radical Next fokuserar på Radical Simplicity kommer både Q7 och Q8 gå i graven då fokus flyttas från lyx till enkelhet och Horch kommer att söka den kundkretsen Rykten säger också att Audi kommer att bygga större “off road” tillsammans med Scout på deras plattform EV och EREV men det är nog långt bort

Porsche har också patenterat “Tunnel Mode” för sina ICE och hybrider När bilen via GPS detekterar en tunnel kör den ner rutorna skiftar till “track mode” och växlar ner 2 till 3 växlar Big Noice for Big Boys

Vem trodde på ICE bilsdöden

with small peepees

1 gillning

Just sådant som jag tror kommer hålla liv i ICE ett tag till. Vardagsbilen ersätter man enkelt men entusiast är svårare :slight_smile:

Det var längesen jag hörde något roligt i en tunnel. Sista som jag ens kommer ihåg var på ett designevent i München i maj med en Pagani V12a som man startade upp inomhus.

Ljud :heart:

1 gillning

Jag har haft våran XC90 V8 som har ett custombyggt Ferritta 3” rostfritt helsystem ner till Italien och tunnlarna i norra Italien där är jag den där som rullar ner rutorna växlar ner 5 4 3 och ger järnet Ljudet :heart:

@iconoclast Jag har nog en normalstor peepee