Avsnitt 157: Rattknapparnas revansch

Mercedes blir med kombi, Volvo visar att det är billigt att vara rik, 2G-döden är nära vad nu det innebär för olika bilar. Subaru Uncharted får pris, Audi får scrollhjul och slutligen blir Cupra Raval provkörd!

Lyssna också på Laddstationen avsnitt 49 med Peter Esse (Spotify, Apple Podcaster)

2G-länkar

https://www.volvocars.com/se/support/topic/2g-3g-phase-out/

Kunde ha svurit på att bZ4X AWD hade V2L i bagageutrymmet, men det verkar bara vara den japanska modellen, och ser att den amerikanska MY2026 bZ också har det: 1500 W. Men det blev för dyrt med 230V antar jag (Japan använder också yankeespänning). Jag hade lätt betalat extra för det.

Det här med att det skulle vara billigare med att ta bort knapparna har jag bara kunnat härleda tillbaka till den här Sandy Munro (“blabla för varje artikelnummer du lägger till BOM:en så ökar du kostnaden för bilmodellen med 1 miljon dollar blabla”), och så har det repeterats ad infinitum och blivit någon form av faktoid.

Har varit långt ifrån imponerad av Tesla-aktiepumparen Munro de fåtal videor jag sett med honom, så jag tar inget han säger som någon sanning.

Låt mig citera Andy Mint – Volkswagens designchef som tog över efter att ID-bilarna lanserats och som nu gör ett radikalt omtag när han fick frågan om vi kommer få se en knapp per fönsterhiss i kommande bilar “Ofcourse, they only cost a few euros!”

C-HR+ får det så väldigt konstigt att det inte finns i bz4x…

Synd att man inte utrustar bz4x på samma sätt som den amerikanska varianten. V2L och färgade hjulkåpor borde vara möjligt att få. Där tycker jag de lyckats bättre med C-HR+

Angående priserna på Subaru jämfört med Toyota, så vill jag nog se först vad som ingår i utrustning i de olika varianterna på Uncharted, då C-HR+ varianter börjar på på väldigt utrustade varianter. Sedan brukar de ju ha bättre garantier än Subaru.
Ser fram emot era jämförande tester sedan på Svenska vägar och hoppas Toyota tänker till lite med utrustningen på Touring varianten.

Edit: Såg att de släppt specarna på inredningen också nu på uncharted och det är liknande bra specar på grundnivåerna, så helt klart ett attraktivare pris på Subaru jämfört med Toyota på pappret. Basversionen med det mindre batteriet har redan den allt man kan behöva egentligen och AC 22kw som standard. Mycket bil jämfört med många andra av vad man får för för 429 900kr!

V2L?

Kan nog bli en och annan Toyota frälst som blir Subaru-fan nu istället :slight_smile:

En till möjlig orsak till prisskillnaden mellan Subaru och Toyota är kanske sälj- och servicenätverken. Subaru brukar ju para ihop sig med Suzuki och finnas på lite andra ställen än Toyota, iallafall utanför storstadsområdena.

Subaru i Sverige är ett intressant märke aldrig något volymmärke men bland dom trognaste köparna När jag var i häst branchen var det väldigt vanligt med Subaru som drog ett 2 hästsläp och otroligt nöjda ägare När Boxer Dieseln gick i graven runt 2020 var det många som snackade om att byta märke men dom flesta köpte ändå en ny bensin/E85 Subaru ska bli spännande om man även kan locka över dom till en EV

I USA har Subaru en stereotyp grupp ägare ni som vet ni vet….

Stämmer verkligen att Kia EV6 inte kan ringa 112.

Jag frågade Gemini om Ioniq 5 och fick svaret att eCall funktionen i Ioniq 5 stödjer VoLTE Emergency.

Såg det här svaret från Kia och frågade Gemini, som gav det här svaret

Situationen för Kia EV6 är identisk med den för Hyundai Ioniq 5, eftersom de båda bygger på samma moderna elbilsplattform (E-GMP).

Kia EV6 och VoLTE Emergency
Ja, Kia EV6 stöder VoLTE Emergency (som en del av dess eCall-system).

Obligatoriskt eCall: Kia EV6 är en modern bil som omfattas av EU-mandatet att ha eCall installerat. Detta system ringer automatiskt 112 vid en allvarlig olycka.

VoLTE-kompatibel Teknik: EV6:ans inbyggda modem, som sköter kommunikation för både Kia Connect-tjänster och nödsamtal, är av den senaste generationen och är VoLTE-kapabelt.

Framtidssäkrat: Precis som med Ioniq 5, är EV6:ans system byggt för att klara övergången från 2G/3G. Det använder 4G/VoLTE för att säkerställa att nödsamtalet kopplas upp snabbt och att all kritisk data (exakt GPS-position, hastighet, fordonstyp) skickas till larmcentralen via de moderna VoLTE-protokollen.

Kort sagt, Kia EV6 är helt förberedd och använder VoLTE för att hantera sitt nödsamtalssystem

Man bör vara försiktig att förlita sig på generativ AI – den sätter bara ihop information som den tror passar bra ihop. Det blir för komplicerat att särskilja och koppla ihop olika tekniska begrepp och den blandar ihop friskt. I exemplet ovan kan man nästan se hur den blandar ihop det om vi följer den logiska kedjan av svar. Ja bilen har eCall, ja bilen 4G och VoLTE – då måste slutsatsen vara att den har eCall via 4G och VoLTE – men så är inte fallet med nuvarande modeller.

Dessvärre har inte svenska Hyundai någon infomationssida om detta som jag hittat men norrmännen har det och där kan vi läsa följandeIONIQ 5 fra MY25 har støtte for eCall over 4G-nettet.”

Vilket alltså betyder att bilar till och med MY 24 inte stödje eCall över 4G. Vilket alltså är helt i enlighet med de regleringar runt eCall som varit.

Ja man kan inte lita på AI.

Jag har hittat den här sidan, som förklarar ganska bra vad som gäller i Sverige Sweden tells operators to block older phones that can't make emergency calls - Mobile Europe

Jag har också läst på Reddit att Australien har samma problem, som i Sverige, att VoLTE stängs av helt om inte e-CALL fungerar. I Sverige gäller att det sker från februari 2026.

Om mobiltelefonen stödjer VoLTE nödsamtal och den går att koppla med Bluetooth till bilen borde det mesta utan e-CALL fungera.

Detta gäller bara mobiltelefoner inte modemen i bilarna.

Detta då eCall alltid fungerar i bilarna så länge det finns nät.

https://teknikveckan.se/sa-manga-4g-mobiler-blockeras-nar-de-inte-langre-kan-ringa-112

Är du säker på att det går att identifiera om en mobilenhet tillhör en bil?

Varje mobilenhet har ett unikt IMEI-nummer och de första 8 siffrorna är unikt för märke/modell. Min Pixel har nummer 35828758, men det är bara 1 miljon enheter, som kan ha samma 8-siffror. Varje operatör måste föra en databas över vilka 8-siffror, som hör till olika enheter. Det är operatörerna, som måste märka i sin databas om en enhet tillhör en bil. Ganska otroligt att den logiken är väl dokummenterad.

Operatörerna vet precis vilka mobiler det gäller vilket du kan se i artikeln länkad i artikeln.

Anledningen att de spärras är att de kan ge falsk förhoppning att 112 skall fungera när det går att ringa till allt annat.

För bilarnas modem vet vi att 112 / eCall helt kommer sluta fungera när Telia lägger ner sitt nät i slutet av 2027. Men vi vet också att det kommer fungera fram tills dess.

Jag tycker det verkar lite väl uppförstorat som problem med nedstängningen av 2G nätet, ungefär som alla gick bananas inför milleniumskiftet. Där fanns det iallafall lite mera fog för de problem som kunde inträffa med alla gamla system.
Nu löser även en del tillverkare SOS problemet med att införa egna emergency call-center, mest nog för att lugna sina bilköpare lite, men jag tror även det kommer blir temporärt och lösas på annat sätt framöver.
Fanns det någon statistik på hur många liv som faktiskt räddats med specifikt SOS funktionen i bilarna?