Apropå att förvärma, skonar det inte batteriet lite att göra det innan laddning om man har möjligheten? @Esse @cgullin
DET gör det @elmacken tror jag sitter på lite data om det där.
Jag lägger in mycket i mitt uttryck där jag tar upp ängslan. Intressant att du tar upp skygglappar för det är nog precis det de traditionella biltillverkarna verkar ha när de velar om hur de ska hantera bilmarknaden och hotet från Kina.
När Kina kommer med sina elbilar, så inför man tullar på dessa och fortsätter försöka sälja dyra elbilar med föråldrad teknik i tron att man på nåt sätt kan mota olle i grind.
När Kina fortsätter sälja bra ändå med sitt teknikförsprång och dessutom utmanar Europa med sina hybridbilar, så börjar man misströsta och börjar sniffa på sin snuttefilt och drömma sig tillbaka till de gamla tiderna i nåt slags ångestdämpande petroliumrus!
Jag har sagt det förut och det tydliggörs än mera idag att det var ett misstag att inte gå all-in på elektrifieringen redan då man började ställa om i den Europeiska bilbranschen.
Man ser nu konsekvensen av att försöka hålla igång alla fabriker, samtidigt som man försöker bedriva F&U inom alla områdena. Det var dömt att misslyckas.
Under tiden inser de kunder som hoppat på hybridspåret pga avsaknaden av riktigt bra elbilar, att deras ängslan har ändrats från räckviddångest till att ha ångest över alla fel på sin hybridbil.
Jag har en granne där batteriet i hybridbilen gett upp efter mindre än 5 år. En annan granne som mest kör korta sträckor 6 km fram och tillbaka morgon och kväll mest på el, inte fick igång bilen, då motorn inte mådde bra av detta. Då när de köpte sina hybridbilar så var det ingen som talade om hur de måste använda sin bil för att inte drabbas av stora kostnader. Nu har de ångest av att deras hybrider tappar mera i 2:a handsvärde än om de köpt en elbil.
Ändå fortsätter olje-lobbyisterna hitta argument för att olja i vilken form som helst är bättre än ren el i bilarna. Tänk vad rädsla och ängslan kan sprida sig, bara för att olje branschens definition på vad som är rätt och riktigt etsar sig in i människor!
Det enda miljötänk man hör från den branschen är hur man på olika sätt ska miljömärka oljeprodukter.
HVO bränsle som hausas som miljövänligt får många erfara baksidan med när gummipackningar m.m efter ett tag ger upp, men då har man kanske kört 15 000 mil+ innan motorn rasar. Då finns säkert nåt nytt recept på nästa miljöbil utsedd av oljeindustrin som den missnöjde kunden kan köpa. o.s.v
Näääh jag är inte bitter, jag bara killgissar MEGASTORT ![]()
I’m with you brother
Lyssnade precis få en Amerikansk finnans podcast där dom pratade med en fd Tesla Executive om Fords beslut att ta F150 Lightning från marknaden
I USA är 2.1% av bilar på vägarna EV på frågan om vad han ser framför sig år 2030-35 sa han “om bilen inte har full autonomi vem skulle ens köpa en sån bil vem vill sitta i trafik och behöva köra själv” vilka trodde han skulle vara marknadsledande för EV i USA svaret var “GM självklart Hyundai och VW har bra produkter och är marknadsledande i sina segmant” VA! Inte ens ett ord om Tesla och ingen frågade honom Varför
Senare dissikerade man att Tesla gick upp på börsen eftersom Tesla fått klart att Robo Taxi i Austin Texas inte längre behöver hjälpreda i bilen och Dan Ives som följer Teslas börsvärde sa “för Tesla är det ett dubble edge sword funkar det med dom få bilarna kan dom få OK på fler ställen men blir det mer olyckor och tillbud än det redan varit kan Robo Taxi tvingas att stängas ner helt”
Jag vet inte men autonomi är ingen deal breaker för mig är väl för gammal för sånt
Jag har data via laddaren att en stor del av förare inte använder förvärme alls, många vet inte vad det innebär eller att det ens existerar. Man hör av sig till oss operatörer och skyller på att laddaren ”ger dålig effekt”. En del tror att det är effektbrist i området just nu, man skriver elaka kommentarer och reviews på nätet om oss operatörer. Det är så läskigt mycket missförstånd kring ämnet bland vanliga förare som aldrig hänger på elbilsforum eller vet hur batterier fungerar.
Som tur är har vi BMS som skyddar batteriet från dessa förare genom att begränsa effekt så att inte litiumplättering bildas, annars hade folk förstört batterier på löpande band. Ju högre SoC och kallare batteri desto högre risk för litiumplättering. Folk som kommer in med 60-70% och iskallt batteri är vanligt men som tur är räddar BMS dessa människor från permanenta skador varje gång. Jag tror aldrig vi kommer få breda massan att förstå, det som kommer hända är att framtidens kemiska egenskaper på celler kommer bli så bra och bredare tempområde att kunna jobba optimalt än vi har det idag där fönstret är +25-50C på nästan alla batterier. Inom några år kommer vi ha celler som klarar att laddas nästan lika snabbt i -20C som +20C därmed blir problemet löst.
Iaf inte ensam om att trott att det räckte med att klicka på notisen för att stänga av det ![]()
Tror tyvärr bara att det handlar om bristande kompetens och inget annat.
De ligger helt enkelt efter Kina och Tesla på elektronik inom EV
Bristande kompetens absolut, men då pekar jag nog kanske mest på ängsliga ledningar och beslutsfattare mest och inte på de duktiga uppfinnare, designers och tekniker som finns.
Tesla lever mycket på att de var först ut med massmarknad på EV och Kina lever mycket på att sno andras idéer och paketera det i nya kopior billigare med ny teknik.
Glöm inte heller att SAAB var lika tidigt ute med elbilar som Tesla när det begav sig. Sedan är ju arbetskraft rörlig även från Kina, så om det saknas kompetens inom nåt specifikt område, så det är ju inget hinder om bara viljan finns.
Jag forsätter tro att samarbeten inom de Europeiska biltillverkarna i samägda företag är rätt väg att gå. Därför tror jag att det behövs flera företag som exempelvis Flexis, det samägda företaget mellan Volvo group och Renault group med fokus på transport fordon är rätt väg att gå.
Flera sådana satsningar med fokus på specifika fordonsklasser och områden att ta marknad på är lösningen tror jag.
Det är ju inte heller första gången Europa just gjort sådana satsningar, då flera av dagens bilmärken skapats genom ihopslagningar historiskt!
Det är från sådana satsningar kompetens och innovativa spin-off lösningar kommer.
Så jag förstår egentligen inte den ängslan som verkar finnas, då Europa har varit och är fortfarande världsbäst på biltillverkning bara man släpper den snuttefilt med förbränningsmotorn som förr eller senare ändå är dödsdömd! Det krävs kanske en generation nya chefer och beslutsfattare och kanske en oljekrasch i värsta fall, men riktningen är tydlig för mig iallafall!
Swingerfester som Ford sysslar med är nog inte det bästa sättet att ta vara på sitt arv med bra bilbyggande, men bra att de åtminstone börjat satsa mera på det som behövs med sin nya plattform. Få se om deras nye chef i förlängningen utmynnar i att det blir samarbeten med Tesla i nåt nytt företag. Då kan det företaget bli riktigt farliga konkurrenter i framtiden.
När kan man förbeställa en ”GullEsse”? ![]()
Vill också ha!
Skönt med medhåll, tackar för det!
Och ja, vad ska man säga; hacket i EV-skivan verkar bli djupare och djupare. Tar man ett snack med bilsäljare ute i Sverige framstår elbilar som “lepra”. Hela miljardförlusten för Hedin kan tillskrivas för högt ställda restvärden på elbilar, typ.
Vems är felet? Fortfarande staten som aldrig verkar vilja peka med hela handen? Se på Danmark, låga elpriser och en elbilsboom likt Norges. Allt möjligt tack vare ett bantningspiller. Typ.
Kinesiska budget-elbilar…
Nä det är inte så miljövänligt eftersom bilen släpper ut smutsiga avgaser i avgasröret ändå . Men det hausas som klimatvänligt .
Har dom verkligen kört med en bil som är godkänd för det bränslet då ? . Källa på det skulle vara intressant, då jag gärna undviker såna haverier . Andra än grannen då .
Ja de flesta missar det faktum runt bio-bränsle – men om det ändå skall multna sönder så är det ändå nollsummespel.
Vi har stora politiska utmaningar att få elbilar på rätt väg igen. Det är alldeles för dyrt och folket är inte redo/villiga att ge sig in i karusellen med uppoffringar på flexibilitet och högre kostnader, ännu mer så inom yrkestrafik och logistik.
Det nya elbilsstödet är försök för att visa att ”vi gör något” kommer inte påverka situationen nämnvärt.
Antagligen inte eller har inte blivit informerade om det. Visar sig ju inte direkt som det gör när man tankar annat bränsle fel i bilarna. Ingen av grannarna jag nämnde hade fel orsakade av HVO, utan bara att de använt sin hybrid på ett sätt som tydligen sliter på batteri eller understimulerar förbränningsmotorn. Man tänkte nog inte på det, eller brydde sig inte om det när man slog ihop två olika drivlinor och trodde att 2 alltid är bättre en 1 ![]()
Ja det verkar kunna bli dubbelt så dyrt i reparationer och service med tiden också. Vill man åka billigt på el , så blir det nog billigare med elbil kill-gissar jag . Alla väljer dock inte det billigaste, en del väljer det bekvämaste , och det kan för många vara en laddhybrid.
Min teori är att det inom den traditionella bilbranschen är en kombination av övertro på Tesla och de kinesiska leverantörerna, som man måste följa john på med den gigantiska ryggsäcken man bär på med ICE tillverkningen. Vilken beslutsfattare som helst tappar ju självförtroendet om det är det som styr.
Inte blir det bättre med politiker som inte begriper nåt och lyssnar på fel lobbyister heller.
När staten pekar med hela armen , går folket åt andra hållet ? . Några kända influensers som hyllar elbilar , skulle kanske ha bättre verkan i dessa märkliga tider ? . Inte på en gubbe som mig dock