Avsnitt 160: Elbilsåret 2025

Snart nytt år och med det en massa spännande saker som händer men innan det är dags att öppna skumpan för att fira in det nya året behöver vi gå igenom elbilsåret som varit – hur var egentligen det elektriferade året 2025?

1 gillning

Bra sammanfattat. Det blir verkligen ett kul 2026 ur elbilssynvinkel. Det blir mycket spännande med EX60 men har Volvo lovat för mycket. Kan den mäta sig med iX3 och GLC?

Jag väntar med spänning på den iX3 jag beställt.

1 gillning

Rätt kulör och allt! När få du den?

Beställt i slutet av september. Troligen april eller maj.

1 gillning

Måste säga att jag delar Elbilens och Allt om elbils åsikt att Juniper inte kan räknas som en “ny” modell. Ett ordentligt generationsskifte behövs enligt mig. Blir som en otydlig gråzon där man kan undra vart gränsen går för att facelift ska vara nog omfattande för att räknas som “ny”? Tex Leaf gen 1, 2 och nu kommande 3 räknar jag alla som generationsskifte där det är “ny” bil. Juniper och faceliftade ID.3, nej.

1 gillning

Lite korrigering på korrigeringen

Både Ram och Dodge säljs i Sverige

Leapmotors blir nog som ni spår ingen kioskvältare men eftersom dom distribueras av Wismo Automobil AB så finns det i allafall en väl etablerad (av min erfarenhet riktigt bra) service garanti och reservdelsorganisation bakom Man kommer nog se dom i Peugeot Opel Citroen showroom om handlaren är villig att ställa en budget Kines på golvet och hur upplägget från Wismo ser ut

Ser faktiskt fram emot att köra en B03X

Äntligen kommit till slutet av avsnittet. Jag vill påstå att Tesla med sitt väldigt begränsade modellutbud säljer riktigt bra i Sverige även 2025.

Ja, det är nedgång jämfört 2023-2024, de åren såldes det “extremt” bra med över 20.000 bilar per år. I lilla Sverige som är ungefär en åttondel (1/8) av Tysklands folkmängd, så köpte vi ungefär två femtedelar (2/5) 2023 och tre femtedelar (3/5) 2024 jämfört antalet sålda där. För ytterligare jämförelse så av Tesla försäljning i EU 2024 så gick över 10% till Sverige där vi utgör just över 2% av EUs folkmängd. (Jan-nov 2025 har 5% av Teslas försäljning i EU gått till Sverige)

Fackstriden tror jag påverkat absolut minst, precis som ni var inne på i podden. Elon politiska åsikter påverkade nog betydligt mer, mest negativ effekt för Tesla av den händelsen blev nog att folk började kolla på andra märken och upptäckte att andra gör bra elbilar också. Absolut mest påverkan tror jag deras snäva sortiment i kombination med ökad konkurrenskraft. Skulle vilja påstå att av topp 5 sålda elbilar i Sverige så har inte Tesla någon modell som matchar 3 av dem (ID.7, EV3 och EX30), den sista på topp 5 förutom MY är EX40, egentligen vill jag påstå att även den inte matchar Teslas utbud då den är betydligt mindre än MY, men i väntan på EX60 så kallar vi den jämförbar.

Sedan att Tesla säljer bra i Norge just nu är ju politiskt i kombination med Teslas styrka med snabba leveranser (speciellt då övriga Europa minskat så har de produktion över att skeppa extra mycket dit) nu när norrmännen vill hinna få bilar innan moms gränsen sänks.

God Jul!

Härlig sammanfattning av 2025! Så mycket har hänt att man hade glömt en del som hänt!
Ser fram emot eran utmärkelse av årets bil och sedan ett mycket spännande 2026 med allt som kommer på elbilsmarknaden. :slight_smile: