Provsitt en Renault 5 o 4, de har värsta tivolit när infotainmentsystemen startar upp. Kanske kan det konfigureras bort.
Och att lösningen med mediaspaken inte finns i andra bilar kan man enkelt förstå då Renault lösning är katastrofdålig ergonomiskt.
Solklart bästa ergonomin finns i BMW’s elbilar som har sin runda ratt, knappar samt volymrulle mellan stolarna, precis som äldre, Mercabilarna har. Deras EQE/S saknar dessa saker.
Jag hyr ofta R5 ett riktigt charmtroll och räddningen när man hyr bil utomlands är Android Auto skärmen ser likadan ut som i BUZZ Google Maps med alla sparade adresser Spotify ringa och SMS allt via röststyrning och man slipper bilens infotainment och så har dom stängt av hastighetsvarningen permanent det gillar man
Renault 5 är av mina top 3 2025
Hur funkar navigering och batteriförvärmining om du har Android Auto aktivt?
Har för mig att det och Apple Carplay inte alltid fixar dessa bilrelaterade funktioner. Men kanske fixat med moderna bilar och tfn-operativ
Jag tror @J.Erasmie menar Android Automotive – dvs det inbyggda systemet i Renault.
Navigering via Google Maps I Android Auto funkar som vilken Navigator som helst precis som jag gör i min ID.BUZZ Vilket tjat om batteriförvärmning det är inte aktuellt då jag i Italien har laddare i garaget jag har bilarna
Om jag hyr en bil så orkar jag inte sätta mig in i allt den ska ta mig från A till B och då är Android Auto oumbärlig
Noop jag använder Android Auto så jag kan använda min telefon med kartor Spotify nummer och favoriter Jag vet att Renault har Android Automotive men det går även att koppla upp Android Auto då får jag samma funktioner/skärm som jag använder i ID.BUZZ och slipper gå in och ändra språk och andra inställningar i Android Automotive
Håller med fullständigt. Jag kör Apple Carplay men samma princip, Var ju i Spanien nyligen och hyrde bil, kopplar upp telefon så är man hemma direkt, så smidigt
Just förvärmning är nog mindre viktigt vid dessa breddgrader också ![]()
Jag håller med om att mediaspaken inte är särskilt intuitiv och att den kräver lite tillvänjning är ju en nackdel i sig. Det bästa vore väl om alla tillverkare kunde enas om en standardiserad utformning och placering av alla (viktiga) funktioner (om det inte hindras av patent). Jag håller också med om att det är väl många spakar till höger om ratten. Det finns säkert tillverkare som har bättre lösningar (jag har ingen egen erfarenhet av BMW), men jag håller inte med om att lösningen är “katastrofdålig“.
Mediaspaken har åtminstone den fördelen att det är enkelt att hantera dess funktioner utan att titta på den. När man väl har vant sig vid den, är det lätt att göra sådant som att höja/sänka volymen, växla mellan radiokanaler och mediatyper utan att ens snegla på något reglage. Detsamma gäller säkert en del andra lösningar också, men förmodligen inte alla.
Jag blev lite förvånad över att XC40 Recharge 2023 (uttagen typ hösten 2022) inte var med i diskussionen kring begagnad bil. Modellen, om än kanske inte årgången, har ju nämnts i mycket positiva ordalag i podden under året - tror jag minns något avsnitt där Esse snarast dreglar efter syskonet C40/EC40!
Är det något jag missat med XC40 eller id.4 som jag borde kolla upp? ![]()
Hur kommer det sig att Ev6 eller Ioniq5 inte blir årets begagnad bil?
Tycker de är bättre än id4 på allting, vad är det jag missar? ![]()
Håller med, varför blev inte EX40 årets begagnade elbil så som den har hyllats i podden.
ID4 har ligger ganska bra i pris.
Ja, mycket bra köp om man kan ha överseende med kass infotainment, laddning, buggar och appfunktion.
Ev6 är skitbra men ännu sämre infotainment. Annars min favvo-aseat.
Är supernöjd med C40 2024 med Google-system.
Kör skitmycket och då är deras navi och infotainment oslagbar.
Fast är ID-bilarna så tokiga längre eller är det något som ligger kvar?
Tänkte inte frånta erat val av årets bil då den säkert är värd det trots att den heller inte är felfri tyvärr som så många andra nya bilar!
Men det kan ju vara bra lyfta och upplysa om en händelse där what car? teamet råkade ut för en incident med Mercedes CLA under deras filmning. Det är förstås inte en normal situation där det sitter en kameraman i en öppen baklucka, men teamet har ju filmat massvis med liknande scenarior, utan att det hänt denna typen av incident där bilen tvärnitar. Det hade ju också skett dagarna innan i en normal situation med bilen!
Av kommentarerna att döma i chatten, så är ju inte detta fenomen ovanliga och inte heller unika för Mercedes och CLA. Spökbromsningar är tydligt mera förekommande än vad leverantörerna erkänner!
Det som är tråkigt är ju svaren teamet fått från Mercedes, där de först säger att det var en korrekt inbromsning, men sedan när de pressas hårdare, då utge sig för att inte känna till andra incidenter med liknande utfall, men ska testa och hålla ögonen öppna och bl a bla. Ej heller där är Mercedes unika, utan Tesla m fl. andra leverantörer har nog samma typ av urskuldande svar.
Verkar ju vara standardfraser som de flesta leverantörer slänger sig med oavsett vad de säljer!
Jag tycker det är förjävligt att man som köpare av nya dyra bilar står så försvarslös när säkerhetssystem falerar och leverantörer kommer undan med den här typen av argument!
Jag tänker att i förlängningen kommer leverantörer på samma sätt unkomma ansvar den dagen man tillåter förarlösa förare i bilarna och jag köper inte att man från leverantörers sida säger att det ingår extremt hög säkerhetstänk och tester, innan man släpper ut bilarna på allmänna vägar utan förare.
Mjukvara är mjukvara och det finns ingen mjukvara som bevisats alltid vara buggfri när den produktionssätts OTA. Mänskliga faktorn är inte felfri bakom ratten, men inte heller när mjukvaran programmeras och skadan blir så mycket större om mjukvaran falerar i alla uppgraderade bilarna!
Såg också det där och tycker det är konstigt att de inte försökte återskapa det. Bordet vara lätt om Mercedes förklaring är riktig.
Nu vet vi ju inte om de lyckades återskapa det, även om de säger att de inte i sina tester lyckat få liknande fel ens med samma bil. Tvivlar på att de släpper in media när de testar bilar som falerat och de ska försöka återskapa felet ![]()
Tänkte också att det var konstigt att EV6 inte kom upp som beg. förslag, om man är orolig över tex tidiga ID.4 laddhastighet på vintern.
Men sedan så råkade man ut för detta på väg till fjällen med en fullastad EV6:a…..![]()
![]()
![]()
Gick allt bra med EV6’an?
Nja, bärgare och hyrbil blev lösningen. Givetvis halvvägs mellan hemmet och fjällen…