Avsnitt 161: Årets elbil 2025 – Överraskningen, besvikelsen och så den lilla elbilen

I årets sista avsnitt utnämner vi årets bästa småbil, årets guilty pleasure, årets begagnade elbil, årets överraskning, årets besvikelse samt årets elbil 2025. Detta för vi tillsammans med Alrik Söderlind på Alriks Bilar och Kristofer Rask på Allt om Elbil

Kapitel

8 gillningar

Toppen, nu vet jag vad jag ska lyssna på på bussen till färjan i morgon

1 gillning

När man vaknade upp tidigt i ottan och såg att det fanns ett youtube avsnitt med årets elbil 2025 först i prenumerationslistan, då reagerade kroppen och knoppen på samma sätt som när man var liten på julaftonsmorgonen!
Precis samma känsla som när man såg att det fanns lite hemliga paket under granen!

Mycket bra sammansättning av årets kategorier. Det är ju rätt många bilar ni faktiskt tillsammans suttit och rattat under året på era kanaler, så det borde ju på förhand varit en försvårande omständighet, men intressant att ni ändå kunde bli så eniga om varje kategori detta året!

Ser fram emot alla nya elbilar som kommer släppas under 2026 och hoppas på ett rekordår för Sveriges elektrifiering av fordonsflottan!

Gott Nytt År!

3 gillningar

Tack för året och vinnarna i respektive kategori känns alla rimliga. En sak att beakta för begagnade elbilar är försäkringskostnaden som ibland är orimligt hög.

2 gillningar

Sant, men där gäller det verkligen att välja rätt bolag. Sedan slipper vi ju den enorma självrisken från vagnskadegarantin.

Toppenavsnitt som vanligt, tack för det och tack för i år.

Efter att ha hört era nomineringar och vinnare i de olika kategorierna kunde jag inte låta bli att fundera på vilka mina favoriter är, nu har jag ju med några få undantag bara bekantat mig med bilarna på distans så jämförelsen haltar ju men här är i alla fall min lista.

Småbil: Renault 5

Guilty pleasure: Ford Puma

Överraskning: Mercedes CLA

Begagnad: Kia e-Niro - känns som väldigt mycket elbil för omkring 230-250 tusen pengar

Besvikelse: VW ID.2/ID.Polo - jag förväntade mig den stora premiären i samband med IAA i München

Årets elbil: Smart #5

Intressant och bra avsnitt som vanligt, extra kul med allas olika tankar kring bilar i de olika kategorierna.

Ger mig också på att göra min egen lista!

Småbil: Renault 5 - kul färgklick, givet val för mig.

Guilty pleasure: Polestar 5, vem ska annars köpa den!

Överraskning: Hyundai Ioniq 9**,** överraskande att man kan släppa en bil 2025 med den designen.

Begagnad: BMW i4, fantastisk bil, saknar den!

Besvikelse: Tesla Model Y Juniper, bilen som alla väntande på men som föll pladask

Årets elbil: Mercedes CLA, svårt val i år men verkar vara en bra elbil helt enkelt.

Gott Nytt År allesammans!

Vad köpte du istället?

Som mer intresserad av själva omställningen än bilarna . Jag tror att Regeringens ökade satsning på ladd-infrastruktur , kommer att ha en stor betydelse för 2026 . Att även fastighetsbolag flerbostadshus vad jag förstår kan söka bidraget , så det kan bli fler laddplatser vid människors hem . Snabbladdning och många bra Elbilar ( antar jag då jag bara kört min egen ) finns det redan tillräckligt utbud av . Men för att fler ska välja Elbil behövs möjlighet till laddning vid hemmet tror jag .

Vilket bra gäng ni är! Alla fyra med olika profiler och utgångspunkter. Tack för bra tjöt.

Själv är jag nöjd med valet av årets elbil… beställde en CLA 350 4M Shooting Brake för ett par veckor sen :smiling_face_with_sunglasses:

3 gillningar

BMW i5 xdrive40

2 gillningar

Härligt avsnitt!

Kul att ni valde Volkswagen ID4 som årets begagnade elbil. Jag tycker det är en mycket kompetent och vettig elbil, framförallt efter senaste uppdateringen av drivlina/infotainment. ID7 hyllas ju allt som oftast av journalister men ID4 tycker jag numera glöms bort som egentligen är väldigt lik ID7. I min ”familj” har vi nu 5 stycken ID4or, varav fyra är uthämtade senaste halvåret… Det säger något om hur praktisk och allround samt bra prissatt den är på marknaden.

Grattis!

Alltid kul att höra lite olika perspektiv. Också bra att de andra trycker på @Esse lite att utveckla sitt val av årets bil efter att ha hållit låda om bilar han inte valt :slight_smile:.

Personligen, som icke ännu Audifrälst, är det svårt att inte hålla med om att de är lite ute och cyklar med priserna, men det är ju inte en nyhet att de vill ligga i ett sidospår, och är det inte så att A6 Avant väl ändå sålt rätt OK ser det ut som i siffrorna? Fler nyregistreringar i Sverige iår än Q6:an (förvisso inte heller en billig bil) om jag läser rätt, men visst var det väl en puckel i början.

Skulle nog säga Q4:an var mer galet prissatt sett till vad man fick, även om den kommit ned lite nu på senare år.

Ja Audi A6 e-tron är den bil som säljs bäst i sin priskategori – jämfört med större SUV:ar då men även tex BMW I5. Och ja även Q6 som annars är den mest sålda premium-SUV:en i Europa. A6 e-tron:an slår även BMW i4 och andra billigare favoriter trots BMWs kampanjer. Men med det sagt så är A6:ans försäljningssiffror natuligt höga då det är en helt ny bil och om de inte gör något drastiskt med priset så lär det inte hålla i sig.

Jämfört med nya lägre priset på Q6 är A6 e-tron absurt prissatt och behöver komma ner en hundring.

Hann inte få in det för egen del men håller också med om att S6:an har ett verklighetsfrånvänt pris med tanke på att det är samma motorer och bil bara det att de ökat effekten på motorerna och ställt in luftfjädringen annorlunda.

2 gillningar

Jag gissar att de flesta A6 e-tron sålts som förmånsbilar till hela andra priser än listpriser.

Håller annars med @PBCW om Polestar 5 som guilty pleasure som man sen hade fått skicka på foliering av all gräslig pionolackad inredning :grin:

Bra avsnitt, håller med er i flera av era utnämningar (fast jag anser fortfarande inte att Juniper är en ny modell😉). Renault 5 blir jag fortfarande lika glad av att se.

Överraskning skulle jag säga Inster så liten bil men ändå så rymlig.

Begagnat hade jag valt Enyaq före ID.4, men Enyaq har(haft?) högre begpris. Så jag förstår att ni valde ID.4 före den.

1 gillning

Och 4’an! Och snart kommer Twingo. Dessutom gör Renault sina bilar till stor del inom EU, vilket är väldigt bra för Europas framtid!
Renault gör mycket rätt just nu på många olika sätt. Grattis!
Synd att de har så många spakar och knappar som sitter helt ologiskt i bilarna samt att det ska plinga och plinga överallt.
Skulle vara klart sugen annars då de även har Google-system.

Var nyss i Rom (glest på elbilar) men där såg man att R5 verkligen är en lagomt stor elbil för dem och inte förvånad att de säljer bra nere på kontinenten i deras trånga städer. Men vanligaste (moped)elbilen var Fiat topolino, såg hur många som helst varje dag.

1 gillning

Intressant, jag har nästan motsatt uppfattning om dessa funktioner. När jag valde Renault Scenic såg jag det som en fördel att man till stor del slipper det störande pling-plongandet som många andra bilar utsätter en för… Visst är det några plingande funktioner som slås på varje gång man startar bilen, men dels tycker jag att ljudet är diskretare än i åtminstone en del andra bilar och framförallt är det ju väldigt enkelt att slå av allt plingande och plongande med ett dubbelklick på den fysiska knappen för personliga inställningar.

Att det finns fysiska knappar och spakar ser jag som en klar fördel. Jag kan i och för sig hålla med om att det är onödigt många spakar på den högra sidan av ratten och det kan ta lite tid att vänja sig vid dem. Kanske kunde de ha flyttat växelväljaren eller mediaspaken till något annat ställe.

Googles bidrag till bilens mjukvara hade jag gärna varit utan. Hade hellre haft något som liknar det som finns i Skoda (från 2024) och andra MEB-bilar, trots att det ofta kritiseras (fast den hårdaste kritiken gäller väl de tidiga versionerna). Skärmen kan åtminstone släckas så att man slipper se så mycket av Googles tjatande om att man bör använda alla dess tjänster antingen man har nytta av dem eller ej.

Naturligtvis är det till stor del en smaksak vad man gillar i fråga om Google, knappar och spakar… :slightly_smiling_face: