Bryssel Motoshow är igång i detta nu och vi går igenom de viktigaste nyheterna från mässan – det inkluderar Kia EV2, GT-fiering av övriga Kia-bilar, Hyundai Staria, Xpeng P7+, Mazda CX-6e, Subaru E-Outback mfl.
Kapitel
Bryssel Motoshow är igång i detta nu och vi går igenom de viktigaste nyheterna från mässan – det inkluderar Kia EV2, GT-fiering av övriga Kia-bilar, Hyundai Staria, Xpeng P7+, Mazda CX-6e, Subaru E-Outback mfl.
Kapitel
Bra artikel i DN om Puman @cgullin , men jag tycker @Esse borde få lite beröm också som först provkörde bilen av er två och berömde den ![]()
Kul med flera kombis.
Är Sverige tillbaka till kombi land 2026-2027, eller kommer vi fortfarande vara SUV land efter 2027?
Vad gäller Kia EV2 har väl Kia redan gått ut med att de inte kommer prissätta den i nivå med de andra i den klassen. Med andra ord lär den med största sannolikhet kännas för dyr då priset kommer. Vi kunder kommer som vanligt att klaga på priset, men likväl säljer de väldigt bra ändå.
Angående Kias långa garanti. Gjorde just 9000-milaservice på min Kia från 2022, kostade 13200kr, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen! Och varför ska man serva en elbil så ofta? Min Skoda e-Citigo servades vartannat år eller 3000 mil. Tror inte det blir någon mer Kia, tar hellre kortare garanti och längre serviceintervall. Synd för Kia har trevliga elbilar.
Försöker ni mynta ett nytt uttryck med att ”priset ligger i samma härang”? Priset ligger i samma härad ![]()
Ofattbart. Fick du ett protokoll över vad som gjordes och kan visa? Kanske ett kamremsbyte? ![]()
Hoppla, vad gjordes? Vilken Kia? Det är väl Niron som behöver byta kylvätska i batteriet, det är ju löst på senare bilar men hjälper föga om man har de äldre..
Alla behöver byta glykol – men det är 10 år eller 15 000 mil på EV3 till och med EV9.
Jo men var det inte typ Niro som skulle göra det vartannat år/3000 mil?
e-Niro (och e-Soul) – var tredje år och 4500 mil. Gaaalet.
Har för mig att @Rob har en Kia Soul 2022.
Verkar vara en dyr bil att serva har jag hört av annan här i grannskapet klaga på också. Ingen aning om detaljer dock vad som kostar!
Oj, jösses vilket pris. Betalade precis 6500:- för 48-månaders servicen på Ioniq 5, inklusive byte av den lågkonduktiva kylvätskan.
Jag har en granne som i Påskas köpte en ny KIA Sorento Laddhybrid som varje vecka rullar Österlen Stockholm tur och retur och Österlen Halmstad tur och retur och ett par tre gånger till huset i Frankrike dom har hittills under första året servat den fyra gånger och börjar inse hur dyr den kommer att bli under 7 år….
Milen äter upp garantin på 2-3 år bara så det är lugnt ![]()
Bra avsnitt som vanligt. Som fd VW-anställd och numera EV3-förare hade jag lite extra roligt åt diskussionen om EV2 kontra ID.Polo, precis som nämndes så tänker jag mig att EV2 nog snarast ska jämföras med ID.Cross men eftersom Polon kommer först och är mer eller mindre lika lång så blir jämförelsen naturlig. Och jag tror absolut att Kian kommer kännas äldre vid en direkt jämförelse, men beroende på prislapp kan den trots det komma att framstå som mer prisvärd.
Angående GT-Kiorna så delar jag skepsismen, det finns förstås inget rationellt argument för sportiga små- och mellanklass-suvar vare sig de heter Kia, VW eller något annat. Å andra sidan så kan jag ibland känna att jag skulle vilja ha lite mer punch från motorn och fyrhjulsdrift (om inte annat så för att slippa ryckningar i ratten) samt en mer känslig styrning i min bil, så varför inte en GT egentligen?
Många som har kommenterat men i princip var det byte av kylvätska till batteriet (glykol) och byte av bromsvätska. Till råga på allt är kapaciteten på 12-voltsbatteriet lågt (typ 50%) men det hanns inte med att bytas så måste göra ett återbesök (ingår inte i servicen så det är 2300kr ytterligare). Klagar egentligen inte på verkstaden som så, de är mycket trevliga men jag inser varför Kia kan ha 7 års garanti! Det är som en ekonom sa: there is no such thing as a free lunch! Har ju faktiskt utnyttjat garantin en gång då en pump till kylvattnet la av. Jag hade dock hoppats i min enfald att Kia var så säkra på bilens kvalitet att de utan större risk kunde lämna 7 års garanti
.