Avsnitt 165: Allt om nya Volvo EX60

Perfekt i storstaden när man blivit inplogad vid gatuparkeringar med högre markfrigång .

Behövs hög effekt då? Varför skulle en elbil behöva 400-600 hk för att köra över ett gupp eller dra upp båten när en Mitsubishi L200 klarar det med 99 hk?

En Volvo Duett gör det med 78 hk också.

Dåligt argument. Hästkrafter säljer.

Kundkretsen som är villiga att lägga pengarna för en ny modern bil i denna klassen och skulle ”acceptera” typ 100-150kw motoreffekt är nog nära NOLL.

Effekt är relativt billigt för EVs så varför snåla, sen kanske inte instegsmodellerna behöver några 500kw heller men en toppmodell skall ju absolut erbjuda det.

1 gillning

Volvo får hård kritik i USA för ras i kvalitet.

Man kan åka ut till skogen på helgerna även om man bor i stan :wink:

1 gillning

Medhåll, i denna prisklass förväntar kunden en premium-bil med moderna prestanda på räckvidd, laddning mm.
Men runt 300k däremot, är kraven lägre

Är ju trots allt ett strategiskt val man har gjort.

Det är jättetråkigt men att släppa bilar som inte fungerar som de ska var uppenbarligen inte en vinnande strategi.

Tveksamt om Volvo hade som skallkrav att ombordladdarna skulle upp i tid och otid :slight_smile:

Det ser ut som att Volvo sänkt laddtiden för 10%-80% till 16 min från 18-19 minuter för P6 och P10. Iallafall om man får tro deras konfigurator. Någon som sett detta kommuniceras någonstans?

Det hade jag missat, men välkommet! Velar fortfarande mellan P6 och P10 och har några veckor till på mig innan jag kan beställa.

Nu pudlade Volvo cars då utlovad laddkurva på 10-80 inte ligger på 18 min.
Det visade sig att det landar på 16 min istället. Verkar som Breathes algoritm är ett snilledrag?!

Hoppas du får tag på en EX60 framöver för lite oberoende laddtester @elmacken :slight_smile:

1 gillning

Det hade varit kul att lägga en helg och verkligen testa laddning på EX60, det är så viktig modell på vår marknad. Får vi tag i nån bil kan jag ställa upp helst P10 som verkar bli volymen.

Fast är det inte i ärlighetens namn så att laddtiden från 10-80% på alla bilar har viss felprocent? Eller rent av stor. Eller är laddtid 10-80% på väg att bli samma sak som WLTP dvs ett relativt mått så man kan jämföra mellan modeller, men de exakta värdena kan man mer eller mindre bortse ifrån?

Njea – vid optimal batteritempratur och laddaren kan ge tillräckligt hög strömstyrka (Ampere) och spänning (Volt) så är det samma vid varje session.

Det som ställer till det är att bilarna inte alltid klarar värma batteriet av olika anledningar samt att många bilar behöver mer strömstyrka än vad de flesta laddare klara.

När det komme till spänning är det mer av eller på där – hamnar man vid 400-voltsladdare med en 800-voltsbil så går det så långsamt att det uppenbart att det inte är kyla eller annat som är problemet.

Laddtid är viktigt att det är konstant och konsekvent framförallt i professionella applikationer som hamnar, gruvor, kollektivtrafik, logistik. Där förutsätter man drift dygnet runt med laddfönster som en del av verksamheten som alltid skall ta X-tid.

Det här vi håller på med att åka till fjällen med takbox en gång om året med elbil och DC-ladda är lite studs o lek med olika utfall som följd. För kallt batteri, för varmt, klen laddare, trasig laddare, högt belastad sajt osv.

4 gillningar

Håller med helt och fullt . Ellastbilarna på jobbet rullar från 0530 till 0230 , förutom ladd tid och lastning / lossning . Dessutom med fasta lastnings och lossnings tider att förhålla sig till likt bussarna . Då behöver allt funka som tänkt .

1 gillning

EX60 CC har ju luftfjädring, som sägs gå 2 cm lägre än EX60 som lägst, men som är 2 cm högre än EX60 vanligtvis (som jag förstår det).

Men går det att ställa in så den alltid har låg höjd? Dvs. i princip köra en EX60 CC som om det vore en chassisänkt EX60 (annat än de få gånger man vill ha högre markfrigång)? Och håller den, och t.ex. fast fjädringskänsla, i sig mellan omstarterna? “ett extra knapptryck” blir ju snabbt förjävligt iom. att man måste stänga av 2 grejer vid varje start redan (fartvarning+tittabort-varningen, eller är den rimlig?)

(luftfjädring, 20”-fälgar (ist. för 21” på ultimate-versionen) och möjligheten att sitta något lägre mot marken gör att CC känns mycket mer intressant för mig, men går den bara lågt vid motorvägshastighet eller i några sekunder efter att man tryckt på “lägsta inställningen” så är det ju fel väg att gå).