Detta avsnitt är helt dedikerat till Volvos nya vrålåk – EX60.
Se också våra separata genomgångar.
Detta avsnitt är helt dedikerat till Volvos nya vrålåk – EX60.
Se också våra separata genomgångar.
Niiice ett extra avsnitt. Det får kollas innan läggdags, så kanske man drömmer om en Volvo på uppfarten framöver, men får väl drömma om en tipsvinst först om jag ska köpa nån ny EX60 dock ![]()
Blir nog full fart i fabriken i Torslanda ett bra tag framöver med EX60 modellerna och sedan får vi hoppas EX40 och kanske, kanske en kommande kombi också kommer om man får önska nåt!
Finns ett ”keep climate active”-läge som ska göra samma sak. Fattar inte varför de inte bara använder ”dog mode” eller ”campibg mode”…
Calpingläge kräver nog mer ansvar tex om det inte fungerar så varnar Teslan.
Som ni nämner så verkar även laddkurvan i nya EX60 förbättras ytterligare. Verkar som deras samarbetspartner Breathe har vässat det ytterligare vilket är bra.
Kanske nåt för @elmacken hugga tag i sedan för verkliga test ![]()
Jag vet att dem nämnde att Apple Music finns i bilen men kommer Spotify finnas integrerat? Hur ser det ut med Youtube och andra videooperatörer? Kan inte minnas att något av detta nämndes eller har jag missat detta?
Spotify, Youtube och de övrigas appar laddar du hem i från Google Play Store. Skulle det inte finnas appar från någon kan du titta via webbläsaren i stället.
Finns det någon kvalificerad gissning på vad den verkliga nyttjade räckvidden blir mellan 10-80% med 660 km WLTP respektive 810 km om man åker motorväg i ca 120 km/h? I presentationen igår fick man uppfattningen att det nu inte skulle skilja något mot bilar med förbränningsmotor eller hybrid och då kanske närmast mot XC60. Tror vi det stämmer med båda dessa modeller?
660 km = 32 mil
810 km = 40 mil
EX60 P10 (dvs den med 660 km WLTP-räckvidd) har en räckvidd på 436 km i 20 grader och 325 km i -5 grader (klimatanläggning på) i motorvägskörning (130 km/h).
70% av det är alltså 305 km respektive 228 km.
Samma siffror för P12 är 380 km respektive 282 km
Du kan själv prova olika varianter och parametrar på i Volvos verktyg.
Nej fel av mig – siffrorna är 130 km/h, inte 110 km/h.
Yes, där satt den. Jag är helt såld på utsidan och den gröna färgen, den e magisk. Dock tycker jag inte att man lyckats med inredningen helt, saknar Volvo ratten ser ju ut som dom lånat en ratt från Xpeng. Sedan är de det där med att mittkonsolen INTE finns där, detta kan vara en dealbraeker för mig, att det är helt öppet så att kan promenera mellan framsätena, det ser billigt ut och den där “soptunnan” under skärmen gör det verkligen inte bättre. Hoppas det känns bättre i verkligheten.
Sedan undrar jag Cross Country, är det verkligen någon som vill ha detta? Har aldrig förstått detta konceptet, men hade funnits en ES60 så hade jag nog föredragit den modellen men det verkar ju inte vara någon sådan modell på G inom kommande två åren tyvärr.
Jag håller med dig helt och fullt, utsidan är kanon och bilen verkar vara jättefin. Men ratten, att förardisplayen sitter ovanför ratten, avsaknad av bra mittkonsol och ett riktigt volymvred som man kan snurra på framför armstödet á la Polestar kommer jag sakna. Ska känna på bilen i helgen, riktigt nyfiken på hur det känns i verkligheten.
Jag gillar mittkonsolen. Nu blir den användbar istället för bara en lagringsplats. Och det man har lagrat, det syns inte ![]()
Nä, det kanske inte är så tokigt. I min ID4 är ju mittkonsolen nästan nere på golvet och inget jag tänker på när jag kör och har händerna på ratten. Men om man vill ha högerhanden någon annanstans, då vill man gärna ha något att ha handen på…
Det är snyggt ![]()
Tror det räcker för många. Precis som förarmiljön för mig är tvärtom, oattraktiv.
Ville inte starta ytterligare en ny tråd om jämförelser mellan Volvo EX60 och konkurrenterna. Jag tyckte Alrik och Ronny tar upp en hel del saker som inte bara handlar om vem har längst, eller störst, utan här diskutterar man mjuka sidor, som vem som kostar minst i drift ![]()
Spoiler: släkten är värst enligt Ronny!