Avsnitt 167: Alla måste kunna ladda! (Säger staten)

Ja, så är det garanterat och Stockholm stad och Göteborg stad ser det utan tvekan på olika sätt. Man kan också fundera på om man måste kunna leverera 22 kW till varje plats? Stockholm har satt 3,7 kW. Men Göteborg är en svår stad, det finns en anledning till varför det inte finns så många snabbladdare där, det finns ingen effekt.

Men faktum kvarstår. om det ska kosta 5-6 kr/kWh så är vinsten med elbil borta, då gör du det av andra anledningar än ekonomi. Att man måste bo i hus med eget elavtal för att kunna ha elbil ser jag som en katastrof att normalisera.

2 gillningar

Inte om man jämför bilar med hög effekt väl ? En ICE bil med 4-500 hästkrafter tar väldigt mycket bränsle.

nej men hur vanligt är det? Skulle jag ha köpte en BMW M440i istället för i4 om jag hade valt bensin? Inte en chans, anledningen till att jag kan ha den bilen är för att drivmedlet är billigt.

Jag förstår att man vill jämföra “liknande bilar” men det är inte det som räknas i slutändan enligt majoriteten av samtalen jag har med folk, det är plånboken.

Dessvärre finns det inget som dyder på att vare sig energi eller nätaccess är på väg att bli billigare. Snarare så att fossila drivmedel behöver bli dyrare för att få ihop kalkylen som elbilsägare beroende av offentlig laddning.

1 gillning

Klart det finns lösningar om man vill. Dynamisk prissättning känns självklart här. Göteborg styr sina kunder till att ladda när elen är billig och kunderna vill ladda när elen är billig. Man behöver ju inte göra det i kvartar, finns ju många sätt att göra det på.

Man kan ha månadsabonnemang, effektbegränsad laddning (igen, 22 kW kan inte behöva vara ett krav), nattaxa..

Att enbart säga “det här är dyrt men om vi höjer alternativet så blir det här billigast” tycker jag är fel.

Även Volvo i Torslanda saknade effekt för expansion.
Nu blev det tyvärr inget med batteritillverkningen hos Volvo, men effektbrist påverkar allt. Både tillverkning och transmission behövs för att ett samhälle ska kunna expandera.

Hade varit smart att inte ha lagt ned kärnkraften.

https://carup.se/elkris-hotar-volvos-batterifabrik-fattas-70/#goog_fullscreen_ad

Artikeln (och tråden) handlar om elnätet inte produktion. Är du med på skillnaden?

1 gillning

Ja, skrev därför “Både tillverkning och transmission behövs”

Det har forfarande inte något med produktion att göra :slight_smile: Vi saknar inte produktion i det här landet. Tvärt om.

Problem A löses inte genom att hela tiden mållåsa på problem B.

Det kanske är dags för en effekt satsning tillsammans. Som vi gjorde på fiber . Kunde vi gräva fram fiber kablar över hela Sverige, så borde vi väl kunna gräva fram elkablar som klarar högre effekt. Utan att utreda i evighet först . Gräv nu bums högre effekt kommer garanterat behövas eller ? . Effekt avgifter är väl tänkt att göra samma jobb , men verkar ju ta lite för lång tid .

Ska jag som bor i hyresrätt i Helsingborg få laddstolpe och bekosta det själva så är väl vitsen med det borta, hur många år sku det ta att tjäna in den kostnaden? Har jag rätt till grönt bidrag för den installationen? Vi måste titta lite mera åt grannlandet i väst och underlätta omställningen till fossilfri bilkörning genom flera publika laddstolpar i stadsmiljö. Jag ser knappt någon laddstolpar här i Helsingborg. Har abonnemang på Ionity och laddar för 3,50 och då fungerar det. Regeringen gör inget för att underlätta övergången till elbilar.

1 gillning

Notera att detta alltid kommer kosta mer än att snabbladda dessvärre – offentlig AC-laddning är snordyrt att bygga ut och operatörerna får inte alls igen det på energin så som med snabbladdare.

Förr kunde man på Asecs köpcentrum i Jönköping AC ladda på ett gäng Mer laddare på deras parkeringar , då hände det att jag kopplade in mig vid besök . Nu är alla dom borttagna sedan snabbladdare i mängd tillkommit lite längre ifrån . Så nu laddar jag aldrig där längre . Det blir för stressigt om man vill gå och käka och spatsera runt lite i butikerna . Hem kommer jag ändå med min lilla elbil . Men jag saknar dom trots allt . Men det var väl inte ekonomi på att ha dom kvar då antar jag .

Sossarna och Centern säger blankt nej till höjda drivmedel skatter inför valet . Dom vill satsa på billigare biobränslen genom statliga upphandlingar. Men med tanke på dagens elpriser och prognosen för elpriser fram till sommaren , så borde väl billigare el på något sätt kunna bli en stor valfråga / valfläsk .

Skatterna höjs inte men priset kommer gå upp i och med EUs handel med utsläppsrättigheter.

Ja med ca 2,5 kr litern 2027 enligt statliga myndigheter, men gör det verkligen så stor skillnad att folk köper elbil med dagens elpriser ? .

Tänker du på när vi laddar hemma eller snabbladdning?

Lågt pristak på el som i Norge , skulle väl underlätta för båda alternativen ? . Nu verkar det ju vara ganska lika priser i alla elområden , så det borde väl vara möjligt ? . Det är ju skräck rubriker om dyr el varandra dag nu i medierna , och även om man med intresse och engagemang fortfarande kan köra billigt på el . Så tror jag att detta påverkar folk som inte är insatta och deras intresse för eldrift . Med trygghet om låga elpriser framåt så tror jag att det skulle underlätta.

I ett vakum så är pristag bra – men det riskerar slå sönder hela vår gemensamma elmarknad.

På tal om dyr laddning i Göteborg så presenterade de en omorganisation på laddnätverket för att kunna erbjuda billigare laddning framöver.

det var allt jag han höra på radion innan det bytte station.

Men det går säkert att googla fram från P4.