00:00 – Elbilsveckan 167
02:07 – Var tillverkas Volvo EX60?
06:45 – Har vi för stora batterier i våra elbilar?
13:36 – Ny lag skall ge fler laddboxar för lägenhetsinnehavare
22:08 – Ford uppgraderar!
25:57 – Leap Motor
28:32 – Kia PV5
Ääääntligen fick jag facit vad som störde @Esse förra veckans avsnitt!
Det var väl för väl att pleos inte var problemet i PV5
Första personbilen ut med pleos blir nog hyundai Ionic 3 som visas i April. De som redan sett den gillar den, men får inte säga mera innan April. Så det blir en cliff-hanger med att vänta på. Den kan nog bli poppis hos icke SUV älskare som gillar att köra go-cart killgissar jag!
Ser också fram emot Kia PV7 och hur den kommer att bestyckas. Dimensionerna på concept PV7 ser iallafall lovande ut som camper
Som vanligt hoppas jag med mina krav på 800V, 45mil + i WLTP, men misstänker det är för tidigt för Kia PV-parken 2027 tyvärr. Håller ändå tummarna för det!
Spännande se om och hur Leapmotor påverkar övriga marknaden. Kanske inte blir superpopulär i Sverige trots priset, men T03 skåpar tydligen ut den rätt så populära Dacia Spring på alla punkter som ett exempel på att det finns olika kundgrupper som värdesätter pris före annat i andra länder!
Nu har jag lyssnat på podden och har mer frågor än svar….
Att kunna “ladda hemma” i mindre och medelstora städer där det finns nybyggnation av hyres och bostadsrätter kan det med största sannolikhet gå att lösa….
Tar man som exempel Stockhom med Malmerna så kommer dom flesta boende stå där utan möjlighet att “ladda hemma” Vi har en bostadsrätt i Kristineberg ett område med ca 4500 lägenheter mest 1or och 2or och nästan uteslutande bostadsrätter det finns tre parallella gator och inga parkeringsgarage eller parkeringsplatser innom en kilometer Våran granne har en bostadsrätt på Atlas med ungefär 2500 lägenheter och tre gator utan parkeringsplatser eller garage utom i Bonnierhuset en bit bort till astronomiska priser Jag har kamrater i Vasastan Sibirien Östermalm SOFO och Hornstull som aldrig kommer få en chans att “ladda hemma”
Lagförslaget känns lite som en piss i havet för det är väl i storstäderna vi vill få bort ICE fordon
Om det inte finns någon parkeringsplats till att börja med så känns det som att det är steg 1. Jag hyrde parkering av en BRF i norrmalm innan jag flyttade till Vasastan (Stockholm Parkering har ett p-hus med 850 platser, alla har laddbox, himla smidigt) och där hade man installerat laddbox i garaget under huset. Finns p-plats så borde man kunna ha en laddbox i mitt tycke.. Självklart kommer det alltid finnas undantag men om det inte finns någon parkeringsruta från början så känns diskussionen om en egen laddbox sekundär.
Tycker det vore bra om kommunen satsade lite mer på alla dessa P-platser man har.
Jag har en av totalt 8 platser med el-laddning (3.7kW) i Stockholm Parkering garaget på Magnus Ladulåsgatan. I det garaget är det cirka 800 p-platser totalt. Det är ju helt sjukt underdimensionerat, varför inte satsa på mer laddplatser där?
Jag ställde mig i kö 2019, och fick plats nyss, alltså 2025.
Jag frågade dom faktiskt för några år sen (2021), då var svaret att “det är full i elcentralen, det går inte”…. jag tänker att detta inte är rocket science, borde väl gå att lösa?
Detta är ju flaskhalsen till att gå över till elbil i city tänker jag.
Vore intressant om någon kunde intervjua gatukontoret här
När det gäller parkeringarna Stockholms stad så har de aktivt valts bort under ett decennium nu till förmån för en vision om en bilfri stad.
All nybyggnation kommer dessutom få ett riktigt hinder då de gamla MIN reglerna för parkeringsplatser vid bygge av lägenheter nu istället blir MAX gränser.
Dvs ingen byggherre kommer få bygga fler än 3 bilplatser per 1000m2 boyta.
Dessa ersätts istället med lådcyklar och mikroskopiska bilpooler…
Stockholm siktar inte på att bli en grön stad pga omställning till utsläppsfria drivmedlel utan bygger allt på total nollvision på bilism.
Att få ladda hemma är inget som kommer gå att tillgodose i Sveriges huvudstad utan det får appliceras på övriga delar av Sverige, de som inte styrs av psykpatienter.
Ute på uppdrag idag och kom förbi lokala KIA handlaren (otroligt trevlig säljkår) och där på golvet stog en svart PV5 Passenger (första åren av PV444 fanns bara svart och grå) men vilken miss det såg ut precis som Monoliten från 2001 A Space Odyssey jag är ledsen men vilken katastrofal design inte en linje som stämmer och med tonade rutor blir den bara ja en svart Monolit Innuti var det inte mycket bättre mörkt och trist gott om plats var det men jag förstår inte varför den inte har tredje sätesrad (det kommer?) Inte för att jag letar något som ska ersätta ID.BUZZ men det skulle den i teorin kunna göra med våra speciella behov men jag har två dealbreaker på en A-B bil
Android Automotive eller Android Auto Check på den
Att man vänder sig om minst en gång när man parkerat Den här vänder man sig bort från
Nu upprör jag säkert många känslor men jag står för det och är i princip ointresserad att köra men fick ett löfte att låna en PV5 Cargo när den landar…
Ramlade på lite reklam för Leapmotor C10 EREV, och AMS Sveriges kassa hyllning i ”nyhetsformat”
Vi har alltså en EREV, rent krasst en generatorhybrid med en 50L tank och ett 28KWH batteri.
Lång räckvidd får vi genom en förbrukning på 0.6L soppa per mil efter att batteriet tagit slut, vilket det när man använder bilen normalt gör efter ca 10mil, eller ja 0.4l WLTP…
Och väljer man att stanna och ladda så blir det via hissnande 30-80% på 18min vilket då ger 5 friska nya mil på el.
Snälla snälla regeringen….
straffskatta bort denna skräp till förmån till riktiga elbilar.
En väldig tur att vi nu har en regering som inte älskar att straffa folk tycker jag . Som du själv skrev i tidigare tråd , ” dagens bilar har stora begränsningar ” och när alla bilar är tillräckligt bra på långfärd ” om jag tolkade dig rätt . Tills dess kan vi väl låta folk välja det som passar dom .
Straffskatta bort dåliga produkter handlar inte om att straffa folk utan hjälpa dem att undvika dåliga val.
Vi har strafftullar på Temu och likande företag att vänta just för att dessa produkter de saluför förstör mer än de gör nytta på marknaden.
små ineffektiva EREV med hög förbrukning av bensin är exakt en sån produkt.
Denna bilen skulle alltså fungera exakt lika bra och vara mer miljövänlig utan elmotorn och batteriet, dessutom säljs den även som ren elbil i 2 varianter så skatta skiten ut denna typ av fordon så ingen köper dem.
Ok . Ja just den bilen är kanske inte så bra då . Men laddhybriden har allt en funktion att fylla ännu så länge tycker jag nog . Min Cupra som ändå kostar nästan en halv miljon , duger verkligen inte som enda bil . Och då är den bara två år gammal . Det funkar ju ändå för mig som har tillgång till andra bilar . Men två bilar för att klara även långkörning på vintern är ju ekonomiskt vansinne egentligen. En Cupra Leon laddhybrid för samma pengar sist jag kollade ( lägre pris när jag kollade igen ) hade med sina 12 mil WLTP klarat mina behov med bara en bil . Alla fördelar med elektrifierad bil ( elektrisk förvärmning eller kylning ) plus fördelen med ICE bil allt i en och samma bil . Köra billigt på el i vardagen och på pendling , plus bekvämlighet vid långfärd . Helt perfekt vid privatleasing , lite farhågor vid långvarigt ägande kanske . Men det får ju bilföretaget ta ansvar för , inte min sak . Ska jag leasa på nytt ?? , så får det bli en sån igen . Så dyrt är det inte med bränsle, så det lönar sig att betala uppåt 10000 kr i månaden för en 70-80 mils elbil .
Om dom är så otroligt värdelösa kommer väl ingen köpa dom så vad är problemet Vi har väl alla rätt att välja med plånboken utan att storebror (eller förståsigpåare) ska bestämma vad som är bäst för oss/dom/pöbeln….
Och innan det Dong-A man undrar ju varför dom inte sålde….
På bilfirman sålde vi 5 eller 6 nya ICE Ssang Yong av dom var det nog bara en som inte kom tillbaka veckovis med problem efter leverans En gick det inte att få i backen när den skulle av biltransporten till slut låste växellådan upp helt och vi släpade ut den i ett hörn på gården där det stog ett par år Ssang Yong blev ett kort gästspel i hallen
Läste om en man i Göteborg som var arg över priset på 5 kr KWT för laddning hemmavid . Göteborg stad kommunala bostadsbolaget . Men är det verkligen något överpris om dom ska ha pengar till avskrivning på installation ? . Elen plus effektavgift är ju inte billigt det heller .
Ja, det är helt galet att ha som hemmataxa, skulle köpa bensin/diesel direkt med de priserna. Stockholm stad har 3,7 kW men låter det ingå i p-avgiften. Göteborg gör något fel.