Avsnitt 171: Elbilarna som åldrats som fint vin

I veckans avsnitt pratar vi om:

• 00:00 – Inledning
  • 09:54 – Polestar 2 är nog SEA ändå
  • 13:20 – EX90 vs EX60
  • 19:40 – Ny instegsvariant av EX30
  • 27:18 – Ny instegsvariant av EX90
  • 30:14 – 7-sitsig Model Y
  • 33:47 – MEB då och nu

Svårt att smälta att Esse på riktigt tycker fronten på nya Enyaq är ”snygg”. Men smaken är som bekant som baken.

Ser verkligen fram emot nästa avsnitt gällande begagnat! Gärna att ni tar dem i olika segment gällande prisklass så att man når alla målgrupper. Gärna Mercedes EQC och dess prisvärda begpris skulle jag vilja höra mer om.

2 gillningar

Den enda elbilen jag sett som jag brukar titta till lite extra på , är Tesla Model S . Jag vill inte ha en , men det är allt en riktigt snygg bil . I SUV segmentet ser jag knappt skillnad på bilarna , dom ser ju i stort sett likadana ut . Annat var det förr när man på långt håll sig om det var en Saab 96 / VW bubbla eller en Volvo Amazon som kom åkandes . Tråkig bildesign som inte inspirerar nu för tiden på vanliga bilar .

1 gillning

Kan faktiskt hålla med när Von Holzhausen tog över designarbetet efter Henrik Fisker blev det en lyckad design som verkligen har stått pall för tidens tand 2019 och nyare speciellt dom med lilla “mustasch grillen” är så välproportionerliga speciellt snett bakifrån Med då bilvärdens lägsta Cd-värde 0.24 och rena design kommer den gå till historien som en design ikon

RIP Model S

Fun fact: Från början var den planerad som både EV och EREV med en Range Extender

1 gillning

Ja Model S är faktiskt vacker. Även Model 3 tycker jag ser bra ut. Jag har svårt att förstå hur Model Y innan facelift kunde bli så brutalt ful. Kanske inte var samma designer?

1 gillning

Ja Nästan Vacker , jag brukar titta och beundra iallafall . Håller med om model Y . Model 3 ser väl helt ok ut efter facelift , men det är något med C stolparnas avslut runt bakrutan som stör tycker jag , inte lika fruktansvärt fult som på Y , men lite åt det hållet . Och att det saknas något i fronten . Lite som gamla Audi A5 , hyfsat snygg bil men inte hela vägen fram riktigt. Men där är det den stora grillen som förstör i mina ögon . Men model Y är väl lite mer bruks familjebil , så design är väl inte det viktigaste för dom köparna likt Cupran för mig kanske.

1 gillning