Avsnitt 173: Att åka Volvo EX60

I detta avsnitt blev det kamerastrul så därför bara ljud denna gången.

I veckans avsnitt av Elbilsveckan:

00:00 – Inledning
01:33 – Veckans feedback
03:27 – Nya Polestar 3 i grön kulör
10:06 – Cupra Born blir rejält uppdaterad och skvallrar även om andra bilar
18:42 – Android Automotive
25:02 – Veckans begagnatbil från Carla
29:32 – Kia EV5
35:34 – Provåka Volvo EX60

Är det bara jag som varken får ljud eller bild?

Videon är inte tillgänglig

Den här videon är privat”

För mig finns inte 173 alls på YouTube.

Fick klippa om den lite, nu skall det fungera igen!

2 gillningar

Tack, Nu hör man era ljuva stämmor igen :slight_smile:

VW ska ju dra ner personal med 50 000 personer till 2030 pga kraftigt minskade rörelseresultat.
Större delen av detta tapp står förutom Porsches omställning till att åter igen bygga bilar med förbränningsmotorer, samt tullar från USA, även stora förluster från Cariad.

Så om nu som jag nämnde i annan tråd, så är frågan hur mycket vidare funktionsutveckling det blir med Cupra Born och efterkommande faceliftade bilarna som då kanske också får samma uppgradering som Cupra. Har VW koncernen råd att hålla igång två olika utvecklingsleverantörer och spår samtidigt och hur länge då med tanke på att de blöder pengar just nu?

Var det en ultra eller plus modell ni fick provåka? Ultra kommer ju med laminerade akustikrutor vilket ska göra en del för ljudnivån vad jag läst. Om den var så tyst utan dessa så kanske jag ska avbeställa detta tillval till min p10 plus :slightly_smiling_face:

Ultra :slight_smile:

Då stannar det tillvalet kvar! :slight_smile: Ljudvolymen är en av de viktigare aspekterna för mig

Volvo doubles down

Volvo flyger in influencers och journalister till So Cal för press drives av EX90 pre produktion bilar Volvo PR försäkrar “det som inte riktigt fungerar kommer vara klart när leverans till kund börjar” Influencers och journalister såg mellan fingrarna och hyllade bilarna till skyarna medan några var tveksamma några påpekade brister och några sågade bilen vid fotknölarna I Sverige las det runt 1000 pre-orders av dom kom senare runt 970 återkallas med hård och mjukvaruproblem sen vet vi ju hur det gick…

Fast forward 2026

Volvo har skapat en riktig hype runt EX60 som egentligen ingen har kört ännu det har lagts (enligt Volvo) över 3000 pre-orders till dags dato utan att köpare fått köra eller klämma på bilen För att hålla hypen igång erbjuder man influencers och journalister en “åktur” med Volvo folk i förarsätet det genererar poddavsnitt och filmsnuttar Några få utvalda får köra en kort sväng så intresset hålls vid liv och nu hoppas vi det inte blir en EX90 2.0 upplevelse för dom första köparna

För strax över två veckor sedan åkte jag i en Rolls Royce Spectre

Jag som använder Pixel(mobil+klocka) och är långt in i Googles mjukvarusvit/molntjänster både privat och på jobbet känner ju att Volvo blir helt rätt för mig med Gemini och Android Automotive Services. Men att man har 3000 förbeställningar innan bilen är testad och finns i bilhall skaver ju.

Shopping idag är verkligen helt baklänges. Först köper man. Sedan byggs produkten klar och sedan lång långt senare betalar/delbetalar man. Vad hände egentligen med att spara, längta och sedan köpa. Och sedan inte ångra sig utan leva med sitt köp?

Jag funderar inte ens på iX3/EX60 innan de är provkörda och grundligt genomtestade och kanske även finns på begagnatmarknaden, dvs de kan bli aktuella om några år.

1 gillning

Min far köpte ny bil vart tredje år betalade alltid mellanskillnaden kontant och tvingade bilfirman att ta bort den lilla dekalen i bakrutan för han hade ju betalat för bilen….

I annan biltidning läste jag att Volvo sålt många EX60 genom något erbjudande i Care By Volvo . Det hade jag valt om jag haft behovet av en sådan. Inte hela värden om det krånglar lite på en hyrd bil , bara man har rätt till fri lånebil . Kan ju även vara lite skoj att emellanåt få köra en pålitlig hederlig XC60 ibland. Kommer Ola Sigvardsson få lämna tillbaka sin ID7 om han vill för att han är missnöjd med att bilen sliter däcken snett ? . Med största sannolikhet inte . Tråkigt att leva med under många år. Om man är nöjd med bilen efter tre år , så brukar man kunna friköpa bilen om man är lagd åt att ha samma bil under många år . Är man missnöjd så är det bara att lämna tillbaka bilen . Jag är lite mer som @cgullin att jag gärna skulle byta varje halvår om jag kunde , för att det är skoj att prova att leva med olika bilar .

Läser nya infotaimentsystemet Innovision i uppdaterade VW bilarna. Är det nytt namn på det namn som cariad jobbat med som jag redan glömt namnet på, eller är det ytterligare ett nytt system?
Börjar nästan bli hysteriskt mycket nyheter från VW nu, där man lyckas få oss att häpna över lösningar, där andra bilar haft det redan några år i sina bilar. Man kan kanske kalla det ketchup-effekt i MEB systemet :slight_smile:

Äntligen! Har väntat på att de ska vakna på allvar och tillverka lika bra bilar som man vant sig från VW!
De första elbilarna var rätt dåliga, helt ärligt.
Polo verkar bli en fullträff!!!

1 gillning