I veckans avsnitt av Elbilsveckan går vi igenom följande
00:00 – Elbilsveckan 174
01:49 – Var det Ultra eller Plus vi körde på EX60?
03:31 – Sveriges mest sålda elbilar februari 2026
08:16 – Elbilsbonusen är snart här
13:10 – Effekttariffer försvinner inte
19:25 – Veckans begagnade elbil med Carla
21:57 – Zeekr X uppdateras
30:28 – Mercedes VLE ser ut som en fisk
33:29 – Volkswagen ID.3 Neo – är allt förlåtet?
39:51 – ID.Cross – provkörd.
Gillar ny ID.Cross, skulle inte säga nej (börjar likna Peters och Christoffers önskelista…låååång). Men börjar det inte bli lite väl mycket kannibalism inom koncernen? Varför välja ID.Cross framför Skoda Epiq? Samma bil till billigare pris, byggs säkert på samma lina så kom inte dragandes med kvalitetsskillnader. Ser ut att vara större visuella skillnader mellan ID.Polo och Seat Raval men vad vet jag. Nå ska bli intressant att se hur de prissätts, överkomligt får man hoppas! Skulle vilja köpa nästa bil, inte leasa, men det kanske blir en ekonomisk omöjlighet. Behöver inte byta bil förrän 2029 då garantin på Kian går ut.
Jag reagerade på att ni tycker att VLE har ett enormt batteri, för att uppnå sin räckvidd, när det inte skiljer många kWh mot BMW iX3 som är en mindre bil. Det är ju trots allt en buss
Nej då vilket som blir billigast på tre år spelar ju ingen roll , om man tänkt att ha bilen under lång tid . Man får låta bli att under tiden kolla vad den är värd , och fokusera på hur länge den håller istället .
Problemet är att jag gärna betalar bilen kontant, då har vi alla fall bilen om allt annat går åt helvete (blir arbetslös, förändrad inkomst eller så). Gillar inte lån på konsumtionsvaror.
Då tänker vi lika när det gäller det då . Lite bunden till utgifter på leasing också , men förlorad arbetsinkomst och sjukdom har Cupra leasing en bra försäkring till . Men dom andra bilarna äger vi . Äga hus med liten andel lån känns som en bra trygghet.
Jag googlade på om ett litiumbatteri forfarande funkar vid 50 % SOH , och det verkar det som att det gör . Så inte vet jag men det kanske är en perfekt storlek , som ger bilen en lång livslängd . Med fortfarande tillräcklig räckvidd för många då det är kraftigt degraderat . Jag får nog ändra mig och tycka om stora batterier i mindre bilar tror jag .
Som jag förstod det för att räckvidden blir för dålig . . . Men på en bil med 90 mils WLTP så har den väl 63 mils WLTP vid 70 % , 20 mil mer än Cupran som ny . Varför skulle man anse det batteriet som för dåligt ? Någon annan anledning ? .
Jomenvisst och en valfisk som dessutom verkar kräva högre behörighet än B-körkort på vissa modeller.
Mercedes kanske tänker sig att de som köper denna troligen har råd med en egen chaufför med rätt behörighet, eller rent av att man räknar med en självkörande koloss.