Avsnitt 175: Specialavsnitt om Tesla-strejken

I Elbilsveckans första specialavsnitt intervjuar vi German Bender – författare till boken Frontalkrock: Teslastrejken och kampen om framtiden.

Innehåll:

• 00:00 - Inledning
  • 12:07 – Därför blev det strejk
  • 16:24 – Att jobba på Tesla
  • 24:57 – Striden om verkligheten
  • 31:46 – Motståndarna till kollektavtal
  • 35:12 – Är vi fredsskadade?
  • 37:57 – Rena felaktigheter
  • 45:20 – Behövs ny lagstiftning?
  • 46:55 – Är kollektivavtal frivilligt?
  • 49:46 – Hur kommer strejken sluta?
5 gillningar

Även om jag kanske lutat mer åt Tesla än IFMetall-hållet i den här frågan så var det en väldigt bra och intressant intervju som gav åtminstone mig ny information om hur och varför konflikten startade.

Tack @Esse för att du gjorde den!

Hade varit intressant om någon på samma sakliga och lugna sett presenterade motargumenten i denna konflikt. Finns det ens någon som kan förklara varför Tesla gör så här eller rent av en bok/författare som tar ställning på Teslas sida i konflikten?

1 gillning

Vi borde stödja omvandlingen till elfordon, inte motverka den.
Denna konflikt är ytterligt sorglig att följa, alla förlorar! Utöver de inblandade, alla elbilsköpare inkl icke-Tesla-ägare, sverige tappar rykte, färre nya elbilar säljs. Underleverantörer ser arbetstillfällen försvinna mm

1 gillning

Det jag tänkte på när @Esse och bokförfattaren pratade om hur lite strejkdagar vi har i Sverige i förhållande till andra länder var att det kanske snarare beror på att vi i Sverige är ganska konfrontationsrädda.Det kanske bara är en känsla men jag tror det ligger något i det och kanske inte p.g.a. den s.k. “Svenska modellen” som det påstods. Tydligheten i beskrivningen av Metalls scenfärdighet att dra igång strejken tyder även på denna konfrontationsrädsla.

Äntligen fakta och verklighet om denna strejk.

Att det var så många som strejkar var intressant. Samt övrig saklig information.

För mig så blev än mer övertygad om att Metall för rätt. Samt att detta tjafs om maffiametoder vise sig vara rena dumheter.

1 gillning

Bender är utredningschef på Arena idé, en tankesmedja finansierad av LO, TCO och SACO. Han har tidigare arbetat som opinionsbildare på LO. Så fackets syn på verkligheten fick vi iallafall…

1 gillning

Jo han berättar det i början på intervjun vem han är och gör. Bra att någon i denna konflikten har koll iaf.

Eller är det som författaren säger att Metall drar sig för konflikt och vill lösa saker med förhandlingar. Eftersom konflikter inte är bra för företagen.

Ja, men det innebär ju också att man måste se avsnittet som en partsinlaga mer än något annat och värdera det därefter. Som det nu presenterades så hade det ju precis lika gärna kunnat vara en artikel i DA. Men det är ju smart av Arena Idé / LO att använda sig av en kanal som riktar sig direkt mot elbilsintresserade, Teslas målgrupp. Sedan kan jag ju tycka att eftersom avsnittet varken handlar om elbilar eller elbilsrelaterad teknik, så känns valet att publicera det under elbilsveckan-paraplyet lite märkligt. Det finns ju en kanal som heter “Esse om Tesla”, hade känts som en mer passande kanal kanske..

Kan du berätta varför du tror att vi inte får ta del av Teslas syn på det hela? Tror du verkligen att Esse väljer att inte ha med Tesla om de hade velat medverka och argumenterat för sina sak?

2 gillningar

Men precis – Tesla vägrar svara på några frågor.

5 gillningar

Det har jag väl inte påstått heller? Mitt inlägg var ett svar på kommentaren att det var “bra att någon i den här konflikten har koll”, där jag tycker man ska vara medveten att personen som krediteras med att ha koll faktiskt jobbar för ena sidan i det aktuella fallet. Att Tesla inte deltar i den här typen av diskussioner är ju välkänt och jag är helt övertygad om att Esse mer än gärna hade haft motsvarande diskussion med en representant från Tesla, om han hade kunnat. Jag har inte heller några problem med att man låter ena sidan i en konflikt komma till tals, Tesla får väl skylla sig själva att man inte ställer upp för diskussion. Min poäng är att jag har svårt att se hur detta har någon koppling till elbilar eller elbilsrelaterad teknik, vilket för mig är vad elbilsveckan står för och anledningen till att jag ser fram emot att lyssna varje vecka.

Att försöka separera tekniken från företaget som bygger och säljer bilen är trångsynt. För mig som konsument är det en betydande del av ett bilköp att kunna känna förtroende för att företaget bakom produkten tar hand om både sina anställda och sina kunder.

Konflikten med facket är nämligen bara en förlängning av exakt samma arrogans som de visar mot oss konsumenter. Vi pratar om ett företag som konsekvent slirar på sanningen i sin kommunikation och som har satt i system att ignorera beslut från ARN. Det är ett agerande som har gett dem en stående plats på Råd & Röns svarta lista och som visar att de helt enkelt struntar i svenskt konsumentskydd.

Vad gäller podden är det i allra högsta grad relevant information för alla elbilsintresserade hur ett ledande bilmärke väljer att behandla anställda och kunder. Ett tryggt bilägande handlar om mycket mer än bara en effektiv drivlina, mjukvara, och batterier. Den dagen Elbilsveckan enbart handlar om teknik och siffror kring batterier som man kan läsa på ett papper så stänger jag av.

Du pratar om partsinlaga, men helt ärligt känns din invändning snarare som att den bottnar i något anti-fackligt eller att du har en överdriven kärlek för Tesla eller Musk.

6 gillningar

Någon måste ju tänka på de stackars globala jätteföretagen också. Det är ju så synd om dem. Det är ju inte så att det hållts på i årtionden av företag/branchorganisationer/tankesmedjor/politiker att spendera en hel del tid och kapital på mer eller mindre globalt organiserad antifacklig propaganda och urholkning av arbetsrätten, inte alls.

2 gillningar

Jag tycker helt tvärtom :slight_smile: Bara så vi får en bredd av olika åsikter i denna fråga.

Är viktigt för mig när jag väljer bil hur bilföretaget sköter sig, jag ska ju ändå förse dom med en halv miljon eller nåt sånt om köper nytt. Att hela tiden gömma sig och vägra svara på journalisters frågor osv stärker inte varumärket direkt.
Sen just i Teslas fall driver dom ju massa laddstationer som också kan påverka min vardag beroende på vad facket lyckas med i sina blockader.

3 gillningar

Jag ser ingen konflikt mellan ditt inlägg och vad jag försöker förmedla i mitt inlägg…. Det är klart att det är viktigt att rapportera runt hur ett företag beter sig när det kommer till att följa ARN´s rekommendationer, hanterar garantier, behandlar sin personal, hur strejken påverkar och så vidare, så att man kan ta med de faktorerna i sitt bilval. Det görs ju löpande i podden och jag tycker det är viktigt och relevant. Min uppfattning är att det här avsnittet inte handlar om det, utan att det mer är avsett att driva opinion. Jag tyckte det var ett intressant avsnitt, som jag hade stor behållning av, men det är tydligt att frågan är polariserande…..

Mycket intressant avsnitt och mycket med ny kunskap för min del.

Tycker absolut detta passar bra i denna bilpod, speciellt då de räknas som special avsnitt.

Superbra jobbat @Esse

3 gillningar

Jag tror de vill behålla makten och bryr sig varken om företagen eller arbetstagarna (medlemmarna). De behöver bägge för att existera!

Bra avsnitt, Esse! Mer sånt här. Sorgligt att Tesla håller på så här…

2 gillningar