Avsnitt 176: Polestar 4 eller Volvo EX60

I Elbilsveckan 176 pratar vi om:

• 00:00:00 – Innehåll
  • 00:01:39 – För mycket rattar?
  • 00:03:59 – VW tar bort batterival på Polo
  • 00:05:32 – Polestar 4 eller EX60?
  • 00:08:32 – ID.3 Neo
  • 00:09:33 – Kortläsare på redan byggda snabbladdare från 2027
  • 00:13:00 – BMW i3 visades upp för första gången
  • 00:17:26 – Elektrifierad Mercedes C-klass
  • 00:18:28 – Model 3 Standard för elbilsbonusvänligt pris
  • 00:20:12 – Kia EV2 har fått pris
  • 00:25:11 – Audi A2
  • 00:27:19 – Volkswagen återkallar batteri
  • 00:30:08 – Veckans begagnatbil
  • 00:32:48 – Leap Motor B10
  • 00:37:03 – Formel E

Se också veckans begagnatbil hos Carla (Reklam)

Jag kan verkligen inte förstå hur ni kan efterlysa effektsvag VW polo med stort batteri , men trodde inte på en sån version av Volvo EX30 . Att EX 30 skulle vara en mer premium bil som argument förstår jag inte heller . Känns ju inte som en så mycket större bil heller ? . Två decimeter är ju inte så mycket , och ändå 150 hk istället för 90 KW ? på Polon kompenserar väl den skillnaden i så fall .

Det eskalerade snabbt :slight_smile:

Kan vi få lite kontext? :smile: Prissänkningar pga i3 eller?

(Har inte lyssnat på poddavsnittet)

Alla reserverade efter vår Carla-reklam :slight_smile:

Kan du utveckla – har vi inte en EX30 med lägre effekt men med stora batteriet? :slight_smile:

1 gillning

Fel av mig . Tänkte på snik versionen på 150 hk som säljs i andra länder , som ni nämnde i tidigare avsnitt . Men den har visst mindre batteri såg jag nu . Det var ju inte så lockande , det håller jag med om . 34 mil på ett 51 KWT batteri var dåligt tycker jag , hopplöst med denna SUV trend . Undrar hur långt den gamla Hyundai IONQ hade kommit med ett sånt batteri .

Kul att ni tog upp Formel E, jag som både kör elbil och följer Formel 1 borde kanske gilla den helelektriska motsvarigheten till motorsportens spjutspets men är tvärtom totalt ointresserad. Varför? Jag tror att det har att göra med hur klassen var i sin första skepnad, när bilbyte halvvägs igenom loppet var både obligatoriskt och nödvändigt för att nå målet. Det regelverk som ni beskriver nu låter klart bättre men då uppstår ju nästa fråga, vem sänder tävlingarna? En fråga som går att googla sig fram till ett svar på, vilket verkar behövas eftersom marknadsföringen är obefintlig i Sverige. Och det är kanske där ointresset har sin grund, omedvetenhet!

ID.Polo och batterier som ni sa kommer “stora motorn” bara i GTI och med “stora batteriet” och när jag snackar med min lokala ÅF som levererat två ID bilar och där jag helst skulle lägga min order på en ID.Polo GTI så säger han att Launch Edition kommer med stora motorn stora batteriet glastak DCC sportchassi och i Mars Rot andra klassiska GTI färger är tillval och att troligtvis så blir det den enda versionen av GTI framöver I Sverige Talar jag med min ÅF i Milano säger hon att Launch Edition I Italien blir samma men år två kommer det att finnas flera tillval jag vill ju ha en Alpin Weiß Tartan klädsel med lilla batteriet lättare utan DCC lättare och med plåttak lättare enligt henne så kommer det med största sannolikhet gå att lösa plåttaket kan även det komma på GTI om det blir efterfrågan Så nu har jag is i magen innan jag lägger en order har inte bråttom vill ju ha den bil jag vill ha….

Edit: Ni snackade om hur Tesla kommer att installera kortbetalning på sitt Supercharger bestånd Jag tror att dom helt enkelt kommer ge fan i det och när Energimarknadsinspektionen och Swdac ställer på dom kommer dom fördröja fördröja fördröja

Formula-e som att se färg torka

Discovery+ sänder och det går att se på tävlingarna i efterhand.

Apropå motorsport så ska det vara just motorer som vrålar, lever rövare och väsnas. Det ska kännas i bröstet när fordonet passerar. Det är lite av grejen med just motorsport, känslan!

LeMans 24h med elbilar? Speedway med elhojar? Nej tack :stuck_out_tongue:

Elfordon till vardagskörning/transport är fantastiskt. Men inom entusiast och sportutövning så går inte jag igång på elen iallafall, då det blir känslor inblandat :slight_smile:

2 gillningar

Medhåll, båda kan dessutom samexistera. Motorsport…hörs på namnet :heart_eyes:
Kollar på F1 nu, årets bilar låter trevligare :+1:

Har inte alla fordon en motor :face_savoring_food:

Inte elbilar väl, de har ju ett batteri istället :sweat_smile:

Batteriet är tanken men det händer inte mycket utan en motor… eller två.. eller tre… eller fyra :smiley: Nedan bara en dock!

Givetvis, vi skojjade lite :rofl: