Avsnitt 181: Var det bättre förr?

I veckans avsnitt av Elbilsveckan:

• 00:00 – På tur till Kina
  • 13:04 – Fråga: Var det bättre förr?
  • 17:35 – Priserna på ID.3 Neo
  • 25:00 – Uppdaterade Audi Q4 e-tron
  • 33:28 – BMW som byter färg – delvis
  • 38:11 – Volvo EX60 har börjat tillverkas
  • 41:15 – Veckans begagnatbil hos Carla (Reklam)
  • 45:50 – Auto China 2026

Länkar

1 gillning

Chery verkar iallafall hittat fram till UK med sina nya transportbilar.

BYD Yangwang U9 Xtreme bjuder upp….

Sorry BYD. Snabbast är nog Nebula NEXT 01 JET Edition. Ingen toppfart definierad, men 0-100 på 0,9 sek. Kanske med lite fusk om man tänker elbil, då den har lite hjälp av jetmotor också :slight_smile:

Väldigt mycket koncept dock :slight_smile:

Skall säga att jag kört U9 – dock inte Extreme.

Det där är ju old news Elon sa ju redan 2017 att Tesla Roadster 2.0 skulle ha rocket boosters och visst sa han nyligen att dom som bokat en Founders Series och slantat $250.000 i förskott skulle börja ta leverans 1 April 2026

Elon måste vara Moderat han bara lovar och lovar

Onödigt vetande: Jay Leno har en Y2K Turbine Superbike med en turbinmotor från en helikopter vid ett rödljus i Burbank gled en Honda Accord upp bakom och kom lite för nära så hela framstötfångaren smälte

1 gillning

Jo det finns ju en risk med jetmotorer och som @Esse sa så är det ju ofta koncept som går i papperskorgen, då det inte är nåt man ändå kan köra på vanliga vägar. Mera då bara reklam för nåt annat. Att media skriver upp Musk planer som aldrig kommer till skott är ju lika illa som media tror på det Trump säger på asociala mediat!

Nååå @esse berätta mera vi vill ju alla veta om Kina kommer kunna konkurrera med McMurtry Spéirling Czinger 21C Rimac Nevera och Pininfarina Battista är dom nu på samma nivå? Att slå Koenigsegg och Bugatti i toppfart är ju inte omöjligt men är den någonstans i närheten av dom kan den slå Koenigsegg One:1 0–300–0 km/h på 17.95 sekunder

Tala om för oss….

Ni är lite osynk med nyheterna:

Nåja :slight_smile:

1 gillning

Har nya id3 neo Trend verkligen ingen carplay :see_no_evil_monkey:

Just så.

Var det bättre förr ? . Absolut inte när det gäller brukande av bilar . Bättre allt eftersom när det gäller trafiksäkerhet, krocksäkerhet , pålitlighet, energi effektivitet, bekvämlighet osv . Men dom har blivit väldigt mycket mer tekniskt komplicerade på kuppen , även ICE bilar då . Så man får ändå fråga sig , bättre nu än vilken tidsepok då ? och för vem ? . Är man hyfsat händig och på en begagnad bil vill kunna fixa bilen vid behov själv , så beror det ju på vad man själv är bra på . Verkstädernas timpriser är numera på horribla nivåer för dom flesta . Mycket begagnade Bilar från 60-70 och delvis 80 talet åkte man inte gärna långt hemifrån med , utan en verktygslåda och lite reservdelar med sig . Brytarspetsar / tändkablar och en magnet-fil fanns alltid med i mina bilar , k-sprit för att undvika isproppar i förgasaren och några tändstift likaså . Många gånger jag stått utmed vägarna böjd över motorn och fixat för vidare färd . Inte kul men det löste sig vid alla tillfällen utan hjälp . Mycket ovanligt för mig med verkstadsbesök på den tiden , jag fixade det mesta själv . I Elbilen får man väl trycka på knappen i taket och vänta på hjälp , gratis så länge man kör en bil med nybilsgaranti iallafall :slightly_smiling_face: . Inte hänt hittills dock , då bilarna är mer pålitliga idag . Min Opel från 2018 tror jag nog att jag kan fixa det mesta själv på , med lite hjälp av min äldre mer dator kunniga bror . Om ekonomiskt behov skulle uppstå som pensionär.

Dyr bensin som pensionär är inget problem , vi har två kilometer till järnvägsstationen med gratis parkering om det blir så . Men på tal om det . Är det inte lite konstigt att regeringen varnar för brist på bränsle. Samtidigt som man sänker skatten på bränsle . Det borde väl stimulera användningen av bränsle ? . Andra skäl som att hålla nere inflationen kanske ? . Också något jag snappat upp från Ekonomiekot .

3 gillningar

Det är inte alls konstigt om man betänker att det är val i höst.

1 gillning