Avsnitt 183: Enbart Toyota klarar dra benen efter sig

På grund av teknikstrul är avsnitt 183 försenat – oklart i dagsläget när i veckan det kommer ut.

Vi beklagar !

Uppdaterat: Nu är det ute!

2 gillningar

Usch vad ni har otur med teknik och password. Vi skyller på Putins hackerattacker och säger den som väntar på nåt gott …

Försökte med ett nytt verktyg men inspelningen vi gjorde har inte sparats av oklar anledning…

3 gillningar

Aj, jag lider med er.

Nytt avsnitt nu inspelat – redigering i några timmar sedan kommer det ut!

6 gillningar

Ser fram emot det! En av veckans självklara höjdpunkter!

1 gillning

Bored

2 gillningar

I veckan avsnitt av elbilsveckan

• 00:00 – Nulägesanalys och innehåll
  • 00:02 - Kampen om återförsäljarna
  • 05:44 – Nissan Arya uppdateras
  • 09:02 – Alpine A290 & A390 till Sverige
  • 16:17 – Reklam: Veckans begagnatbil med Carla
  • 20:47 – Toyota bz4x Touring

Reklam: Se veckans begagnatbil hos Carla

1 gillning

Jag hade ju väntat mig lite mer kött på benen om Alpine framförallt hur var A290 jämfört med R5e körmässigt utrustningsmässigt och rent generellt för ni har ju kört dom båda eller….

Jag får väl vänta till jag ska till Italien om några veckor då Aldo på hyrbilsfirman fått in sina A290 alla i French Racing Blue Han började med R5e som första elbil och var försiktig för vem vill hyra en elbil? Han hade bara gula enklaste versionen (som @Esse kallar moppebilen) när det visade sig att det fanns kunder beställde han ett gäng topputrustade svarta och nu kommer A290 Vem trodde att man kunde hyra ut elbilar i Milano

Kul med elbilar från Alpine men det betyder också att dom lagt ner produktionen av A110 som av många (inklusive mig) räknas som en av dom bästa sportbilarna som producerats på senare år en riktig liten diamant till bil Kommer eventuellt en EV version i A110 anda med det blir omöjligt att toppa orginalet

RIP A110

1 gillning

Nej tyvärr.

Sa inte @cgullin att han kört A290 i Frankrike?

R5 i Nice :slight_smile:

Där ser man hur väl jag lyssnar på podden…

På tal om Toyota

Vem var det som dömde ut Stellantis

Ja du… traditionellt har de ju varit en koncern som sålt över 6 miljoner bilar per år – går vi tillbaka till FCA + PSA var de uppe i över åtta miljoner bilar per år för bara 10 år sedan.

Men vi brukar generellt sett utgå från elbilsdelen och där ser det onekligen betydligt sämre ut.

Ja de har länge gjort flertalet märkliga beslut. Och är väldigt långt efter på alla fronter, speciellt elbilar. Bara en så sak som oräkneliga modeller som var o en säljer dåligt. Måste vara svindyrt att bedriva business så

FCA under Sergio Marchionne var peak FCA Dodge Viper Dodge SRT Magnum Dodge Ram SRT10 La Ferrari Fiat 500 Alfa 4C mfl precis som Volkswagen under Ferdinand Piëch var peak Volkswagen med Phaeton Volkswagen W12 Nardo Volkswagen XL1 Bugatti Veyron Audi A2 Audi Ur-Quattro

No expenses spared

Vi kommer aldrig få uppleva något liknade i vår livstid

Jag tror att dom kommer att ha stor fördel av sitt ägarandel i Leap motor , på liknade sätt som Volvo har fördel med Geely . Fast för Stellantis med lite billigare bilar då .

För 10 år sedan sålde Ford 6.6 miljoner fordon och GM 10 miljoner fordon så bilförsäljning för Big Three har backat markant under 10 år…

Läste precis att Mercedes nya S Klass kommer med en V8 på fyra liter och 525 hk som alternativ . Så ett tag till finns chansen .

Deppa inte ihop för teknikstrulen ni har. Eran podd håller god kvalitet i ur och skur minst 52 veckor om året! :clap:

jag tycker t ex laddstationen som jämförelse håller sämre kvalitet på utsändningen, där man ibland knappt hör vad de säger. Det är inte dialekten på Fredrik då jag själv är norrlänning, utan att ljudet har tendens att bli svagt ibland då han pratar. Lite synd då de också har bra nyheter, men det är sällan jag orkar lyssna igenom ett helt avsnitt numera av laddstationen podden. Sedan har jag ju inga problem höra vad skåningen @esse säger heller. Så heder till er att ni kämpar på så vi får trevliga nyheter varje vecka året om, trots en del missöden! :heart:

2 gillningar