Avsnitt 184: Prenumerera på bilens funktioner – bra eller dåligt

I veckans avsnitt av Elbilsveckan:

00:00 – Inledning
01:03 – Feedback & frågor
12:28 – Tesla byter till prenumeration för icke-existerande tjänst
25:02 – Volkswagen ID.Polo GTI
33:17 – Veckans begagnatbil med Carla
39:37 – Subaru Uncharted

1 gillning

Nu lär ju inte tillverkarna själva vilja gå ut med siffror kring detta men det vore onekligen väldigt intressant att se kalkylerna bakom hur pass mycket intäkter de möjliggör via prenumeration jämfört med kostnaden för att bygga in och leverera funktionalitet som kanske aldrig kommer aktiveras.

Känslan är att de höjer baspriset på bilen en aning för att ta höjd för denna kostnad och då försvagas ju argumentet om att detta är “bra för konsumenten eftersom de bara betalar för de funktioner de behöver”.

Jag som köper mina bilar sitter ner med min säljare och spesar upp min bil precis som jag vill ha den levererad prenumerationer är inget för mig I VW appen får jag ofta förslag på utökad WE Connect funktioner fler färger på innerbelysning spel och annat jag inte har behov av och skulle vilja slippa

Vore jag en mellanchef som tar ut en ny bil och efter tre år dumpar den kan det nog vara bra med prenumerationer

Men jag tycker om prenumerationer precis som Erik Svensson CCO Volvo Cars

Släppte ni ämnet om lackskyddets vara eller icke vara? Eller lyssnade jag inte tillräckligt noga? :upside_down_face:

Vi kom fram till att alla har olika åsikter om det och att vi får återkomma i frågan helt enkelt :slight_smile: nu har jag ju gjort det så får vi se om det kändes värt om ett par år :slight_smile:

Aha okej! Ja det finns ju många åsikter för och emot olika lackskydd och behandlingar :slight_smile: Vad har du låtit göra med din nya bil? Keramiskt lackskydd?

Verkar som Skoda Epiq embargot släpptes idag. Var det någon som var i Prag och klämde på bilen?
Priserna har också släppts. Från ca 389 000kr

Yep, keramisk lackskyddsbehandling. Eftersom bilen är så väääldigt blå så tänkte jag försöka skydda den så gott det går utan att kostnaden blir orimlig :slight_smile:

Inte Esse eller jag men vet att @Kristofer är nere på premiären. Jag fick se den på covered drive men fick då inte möjlighet att göra någon video om det.

3 gillningar

angående lackskydd så gjorde jag också det 2010 på min svarta bil. har aldrig ångrat det och trots att jag skippade nya behandlingar senare så är lacken väldigt bra och glänsande fin då jag tvättat bilen. stenskott m.m kommer man ju tyvärr inte undan ändå, men klart värt skydda lacken tycker jag.

Jag har klämt på den idag! Och lekt med den i ett bollhav.

4 gillningar

Skoda levererar Simply clever igen. Tydligen en detalj med två utstickande delar i plasten som ska minska uppstudsande stenar i skärmen genom nån förändring på luftströmmen som jag fattade det, men är inte säker på saken.

Gillar dock inte den växande plasten runt skärmarna, men förstår det praktiska i det.
Epiq är snygg och faktiskt snyggast i rött tycker jag, där det svarta ändå funkar bra.

Älskar den blå färgen :blue_heart:

1 gillning

Väldigt tudelad till prenumeration i bilar, känns möjligtvis lite mer ok med rena mjukvaru applikationer, tex datatrafik, Spotify.

Dock sådant som kräver extra hårdvara, tex körassistent, 360kamera och sätesvärme (visst var det sätesvärme BMW införde prenumeration på iaf under försök). Där vill jag inte att det ska vara prenumeration.

Anledningen varför jag anser det, är för att om hårdvaran finns i bilen så tar tillverkaren betalt för det vid köpet och vill iom prenumeration ha betalt igen. Jag har iaf otroligt svårt att tro någon tillverkare slänger in en massa hårdvara gratis och hoppas att nog många ska välja prenumeration så de tjänar pengar på det sedan.

1 gillning

Det beror på. Det kan ibland vara billigare att stoppa in likadana delar i alla grejer och stänga av dem i mjukvara än att skräddarsy varenda en. Iallafall om man pumpar ut dem (tänk lagerbilar), men frågan är väl om BMW är där med volymerna för att det ska vara sant i detta fall.

1 gillning

Jo i massproducerade bilar absolut. Se bara alla billiga bilar med fysiska knappar som man skyllde på var för dyrt att stoppa in i de dyrare premiumbilarna, när Tesla modet var nåt alla skulle följa :slight_smile:

Sedan tror jag en standard HW med kretsar är en blygsam kostnad i sammanhanget. Det mesta är business att kunna ta betalt för tjänsterna som de vidareutvecklar.

Jag tycker det är en briljant idé att man kan månadsprenumerera på sådant som inte används dagligen. Det är bara ett fåtal månader per år som jag använder saker som styrassistans och matrixjus. Dessutom ifall jag vill byta bil relativt ofta så är det skönt att slippa värdeminskning på extrautrustning som kostar många tusenlappar för ganska lite nyttjande.

1 gillning

Jag hade gärna prenumererat på en del funktioner som jag plockar ihop rent privat. Men detta paket av funktioner skall då vara frånkopplat från tillverkare, modell och märke. Jag kan sedan på ett enkelt sätt gå in med min profil/prenumeration på en portal tillhandahållen av en mellanhand där jag enkelt kan filtrera och se att de funktioner som jag prenumerera på är kompatibelt med x antal modeller/märken. På detta vis säkerställer jag att allt som jag prenumererar på är tillgängligt i bilen som jag tänker byta mot.

Jag tror att det finns något liknande men då endast för Audi-bilar. Dvs du kan flytta din profil till exempelvis hyrbilen om du loggar in och hyr en Audi på semestern. Har du exempelvis rattvärme i hemmabilen så låses detta även upp på hyrbilen. Men detta skulle då lyfta upp det hela på en abstraktionsnivå ovanför modell och märke. Det är ju, om du frågar mig, mer en mix av funktioner och inställningar som jag vill ha i min bil än en specifik bil eller märke.

Jo det där är ju inget nytt i datorvärlden bara man är ms-dos kompatibel som det hette när det begav sig. Skämt åsido. Visst kommer det komma tjänster som är flyttbara mellan bilar, men jag är inte säker på om leverantörerna är pigga på det även om man inför standards med komponenter m.m. De vill nog tjäna pengar på att knyta dig till sitt bilmärke och dess tjänster!

1 gillning