Avsnitt 186: Ferrari Luce eller Polestar 5

00:00 – Innehåll
02:14 – Veckans frågor & feedback
17:05 – Priser på Mercedes AMG GT
22:30 – BMW iX3 40
25:55 – Ferrari Luce
35:46 – Veckans begagnatbil från Carla (Reklam)
40:32 – Polestar 5

Ang. Framtida FSD för teslaägare som har EAP idag 495:- ( tyckte jag hörde 450:- men min hörselapparat strulade lite)


495:-

Angående FSD(S) och kunna köra över hastighetsgränsen och tendens för omkörningar. I USA har du olika hastighetsprofiler (Chill, Standard, Hurry, samt den puerila Mad Max).

Helt riktigt jag sa fel.

@cgullin På AMG GT kan du som vanligt välja att spela bilen med den digitala tjänsten, alltså utrustningen du vill ha. De allra flesta sådana utrustningar får du då permanent på bilen. Larmet som du pratade om runt 20:30 i podden kostar 6800:- så slipper man månadsprenumeration. Fritt val, bra tycker jag. Vad som borde ingå som standard på en bil med hög prislapp är en annan diskussion. :smiling_face:

En annan kommentar till @cgullin

om du vill ha statistik för att det kul är ju appen Eco Coach perfekt! Där kan du se din snittförbrukning, tävla mot andra som har likadan bil, jämföra mot andra förare i communityt och tjäna poäng efter hur du laddar och kör. :smiling_face:

2 gillningar

Ja, på en AMG GT är det kanske en självklarhet, jag har ju det alternativet i min CLA också, tycker 195kr/mån blir saftigt då. Har en gratismånad jag kanske får offra mig på för att testa men inget jag kommer vara beredd att betala så mycket för :slight_smile:

Apropå Kia e-Niro - den funkar väldigt bra på långresa för många trots att den laddar långsamt, kanske framförallt för oss som har barn (som är långsamma :grinning_face:)

Vi körde Karlskrona - Stockholm t/r nyligen, två vuxna, barn 8 och 11 och fullpackad bil. Förbrukning 1,74. Och en bra stund innan barnen ätit färdigt och åkt linbanan på Tindered hade bilen laddat färdigt på ca 40 minuter. :+1:

1 gillning

Som ni själva konstaterade, det blev ett avsnitt med mest väldigt väldigt dyra bilar. Polestar 5, AMG GT och Ferrari Luce. Ferraris köps kanske av de superrika som har miljarder på banken så den går kanske bort, men när det kommer till Polestar 5 så blir man ju ändå nyfiken vem det är som köper en sådan bil. Gissar att den är för billig och tråkig för de superrika. Om jag snabbt gick in och provade lite i Polestars konfiguration så kom jag fram till att om jag lägger in 500tkr som kontantinsats och tar billån över 36 månader så blir det ca 30tkr/mån. Gissar jag rätt att typ ingen kan ta ut en Polestar 5:a som företagsleasing eller?

Till vem har de byggt Polestar 5 och AMG GT?

Folk med pengar och bilintresse :slight_smile:

1 gillning