Avsnitt 194: Nu har Xpeng helt tagit över showen

• 00:00 – Elbilsveckan 193
  • 07:00 – En skön bil för pendling?
  • 10:11 – Kan ni tänka er en kinesisk bil?
  • 15:10 – ID.Cross och svenska priser på Cross och iD.Polo
  • 26:14 – Veckans begagnatbil hos Carla
  • 32:15 – Xpeng L03

Riktigt bra avsnitt, ett av ert bästa. :+1:
Varför…intressanta bilar och jämförelser mellan olika alternativ i vettig prisklass och nybil jämfört med begagnatbilar.

Jag som är ute efter ny elbil tycker det är intressant (och lite jobbigt) att i samma avsnitt exponeras för riktigt bra begagnat-bilar(Polestar) men samtidigt en otroligt grym helt ny Xpeng L03. Jag tycker det är svårt att bestämma sig för om en miljon-bil för 2-3 år sedan är bättre nu 2026 än en helt ny bil för ungefär samma peng idag. Tidigare skulle jag tveklöst säga att utvecklingen gått så fort att en ny bil var att föredra och då kanske via privatleasing men nu när bilar som Polestar 4 och ID.7 kommer ut på begagnatmarknaden så blir man ju mer tveksam.

ID.7 är ett kanonköp beggad med 86 kWh batteri som har WLTP 700 !
Har personligen svårt för VW infotainment men…
Om Polestar 4’s 60mil räcker så gillar jag den mer. Säger bara Google :heart_eyes:

Kalla mig snobb konservativ gubbe eller helt enkelt xenofob men för mig är det enkla svaret Aldrig en bil producerad i Kina på min uppfart

Det lite långvindiga svaret:

1 Jag måste ha en bil jag känner ger mig mervärde och till viss mån glädje att äga en bil där jag minst en gång efter jag parkerat vänder mig om och kollar in den

2 Jag skulle inte köpa en bil som inte har ett väl utvecklat utbrett och inarbetat nätverk av ÅF Serviceverkstad Garanti och Reservdelshantering något som idag bara tre bilar med Kinesiskt ägande har Volvo har ett inarbetat nätverk som även hanterar Polestar Leapmotors har en importör som i många år hanterat bla Peugeot och har bra garantihantering och reservdelar bara någon dag bort genom dom ÅF som säljer Stellantis bilar Vad jag vet är det ännu ingen annan av dom Kinesiska bilarna som har något liknade

3 Jag kan omöjligt äga en software defined bil som samlar in info om vad hur och var jag kör kanske spelar in både audio och video innifrån bilen och sedan kanske kanske inte delar det med tillverkaren i Kina där dom även måste dela det med CCP

4 kanske inte viktigaste punkten men Hur blir det med reservdelar om säg 20år Europeisk branch praxis är att man håller reservdelar i minst 10-15år (det finns ingen lag på detta) medan premiummärken håller längre tider Volkswagen har NOS så långt tillbaka som början på 60talet Jag kan gå in i Volkswagen NOS systemet och i sprängskisser hitta artikelnummer och se om delen finns i lager på säg en gummilist till bakre sidoutan på min 36 år gamla Golf Cabriolet maila det till min service rådgivare och kunna hämta upp den innom 3-4 dagar Skulle vara kul att om 30 år beställa en gummilist till höger sidoruta på en 2026 Xpeng L03 möjligt eller omöjligt?

När man var ung och kaxig sa man “Ingen Ford på våran gård” till man köpt sin första Mustang sen var man torsk Idag säger jag ingen bil som har någon som helst koppling till CCP på våran uppfart Det spelar ingen roll om den har 3000 hästkrafter gör 0-100 under 2 sekunder har en toppfart på 396 km/h det finns absolut ingen plats för det

1 gillning

Jag tycker Xpeng helt klart är den leverantören som verkar intressantast som märke om de bygger upp ett bra fungerande ÅF och servicenät i Sverige. Bra också att de satsar på billigare men ändå välutrustade bilar. Jag tror L03 eller Mona som den heter i Kina, även kan bli en storsäljare i Sverige. Bilen verkar rikta sig till ungefär samma målgrupper i Kina som kan bli i Europa. Sånt brukar lukta succe när man tar fram nya produkter.

Ser mycket fram emot era testkörningar!

Det som skaver för mig när jag nu tittar på att byta bil och lägger orimligt mycket tid på att göra research, gå på vip-lanseringar, besöka bilhallar, provköra osv är att till sist landa i ett val som jag ser att alla andra gör runt omkring mig som typ inte bryr sig nämnvärt. Och de väljer ID.7 och Polestar 4. Innan dess valde man Polestar 2 eller Tesla Model Y som sin tjänstebil.

Som ofta både de som INTE bryr sig, men även de som bryr sig, väljer.
Orsaken är att alla fyra är bra val!

Kan lägga till XC/EX/C40.

Håller med om 1, 2 och 4.
Avseende 3, tänk på att även andra tillverkare ofta har R/D, tillverkning och underleverantörer med Kina-kopplingar.

Min take…
Att den är snygg inne/ute samt att bilen är premium (funktion, ergonomi, kvalitet mm) är viktigt för mig.
Stort nätverk av ÅF och att alltid köpa bilen från ÅF, är billigare i längden genom bättre support/underhåll.

Men den helt avgörande punkten är att ingen Kinabil har skapat HABEGÄR sådär att man bara måste köpa den, då gamla bilen plötsligt känns totalt kass !

Xpeng hade jag tänkt lägga till på min vill ha lista nästa gång jag byter bil men pga 3 anledningar så går den bort.

1. Den har inte OPD
  2. Jag måste åka 8 mil för att kunna serva bilen. Visst man gör det bara 1 gång per år men det räcker för att det ska vara obekvämt. Vill gärna ha ett servicenätverk i den stad jag bor.
  3. Det osäkra andrahandsvärdet. Nästa bil kommer jag ha länge men när man väl kommer sälja den så lär troligen kinesiska bilar ha lägre värde.

Tyvärr är det lika med dom andra kinesiska märkena också.

1 gillning

Man ska väl aldrig säga aldrig, i slutet av 90-talet var jag ganska kategorisk och hånfull mot Hyundai och Kia men ungefär 10 år senare började jag ändra uppfattning. Mot kinesiska märken har jag inte varit lika hård, Polestar 2 och numera även 4’an ser jag som fullt tänkbara köp och jag tror absolut att jag kommer kika på Xpeng och Zeekr inför nästa bilbyte.

1 gillning

Är du säker på att L03 inte har OPD?
Annars håller jag med dig om ÅF/servicenätverk, men de har ju börjat med Bilia i storstäderna, så där kan de ju möjligen fortsätta bygga ut och Bilia har ju stort nätverk.
Tyvärr är väl alla elbilar extra drabbade av sämre andrahandsvärde nu, när teknikutvecklingen går så snabbt, så jag är inte säker på att etablerade kinesiska märken på marknaden kommer drabbas värre än andra. Sedan kommer nog ett gäng märken försvinna från marknaden och det gäller väl att undvika dessa då om man köper bilarna.

Hmm, Xpeng P7+ som jag nyss körde hade detta.

Vad är OPD frågan en okunnig?

Oh har dom också fixat det som VW har gjort?

Jag har inte kört en Xpeng utan jag går på dom recensioner jag tittat på. Jag är ju lite sugen på G6 och dom recensioner jag sett så även fast man har i X-pedal så går den inte helt ner till noll.

Det kan ju ha ändrats såklart för dom recensioner som finns på G6 är ju inte jättenya.

One Pedal Drive. Så att den går helt ner till noll utan att man behöver använda bromspedalen. :slight_smile:

Även VW-bilarna har numera OPD. Detta från och med MY26 respektive MY27 beroende lite på var modellåret har sin brytpunkt för vilket VW-gruppmärke :slight_smile:

Ja det är så fantastiskt att dom äntligen har kommit på att det är något som folk vill ha. :slight_smile:

Är spänd på om vi får någon release på nya ID Tiguan i Oktober eller vad den nu kommer heta.

Jag ska inte byta bil på ca 1 år och jag är rädd att min lista kommer vara ganska lång vid det laget och det kommer vara helt omöjligt att bestämma sig för en bil. :smiley:

Intressant bil, men förmodligen blir det inte förrän i början av 2027 som jag förstått/läst. Även ID. Roc är mycket intressant, fast den ligger ju några år längre fram i tiden. Invändigt kommer den att bli ungefär som dagens Tiguan.

Jo den lär nog inte gå att beställa innan årsskiftet men vad jag läst så ska den presenteras här i Oktober. Hoppas dom presenterar den då.

1 gillning