Vi firar 200 avsnitt! Peter Esse ringer in från Hawaii och pratar om vad Qualcomms satsning på lokal AI kan betyda för den digitala upplevelsen i bilen. Vi följer upp lastförskjutningsskydden med ett mejl från Skoda och tittar på statistiken över begagnade bilar som exporteras.
Bland veckans nyheter: Volkswagen byter ut ID.4 mot ID. Tiguan, som vi redan har provkört. Det ser ut som att FSD-godkännandet i Europa dröjer, Bentley visar sin första elbil Torcal och Nissan presenterar Pixo, en syskonmodell till Renault Twingo. Vi diskuterar också bensinpriser, elbilsbonusen och rätten att ladda.
Avsnittet är ett betalt samarbete med Carla, som nu blir nybilsåterförsäljare av Omoda & Jaecoo.
Men nu får du som tekniknörd hänga med i svängarna AI är numera dött det heter SI Super Intelligence det har Trump bestämt…
Ska bli kul att se alla biltillverkare som just har börjat skryta med att deras bilar numera har AI ska dom ändra det för att stryka Trump medhårs eller står dom på sig och fortsätter promota AI i bilarna
Ang döda kor och Sveriges eventuella böter för koldioxidutsläpp. Det finns som jag förstått det mycket annat att åtgärda i Sverige när det kommer till koldioxidutsläpp än bara fokus på bilar . Som att elektrifiering av cement tillverkning och stålproduktion som ju är på gång . Skulle sänka utsläppen nästan lika mycket som elektrifieringen av bilar verkar det som . Många andra tongivande länder inom EU som ligger lika långt efter väl ? . Så frågan är om inte dom ev böterna kommer att förhandlas bort till viss del ? . Sikta mot stjärnorna så når man molnen kanske ? . Miljöbränsle till flyget och begränsat flygande , ett annat sätt . Varje passagerare i ett flygplan släpper efter googling ut ca 127 gr per kilometer enligt googling, med andra ord lika mycket som endast en person i varje ICE bil plus nackdelen med höghöjds effekten . Tänk om dom hade fyllt tanken på flygplanet med miljöbränsle, till och från Hawaii 2200 mil . Det hade sparat lika mycket koldioxidutsläpp, som normalbilisten i ICE bil under ett helt år , eller fyra år för tant Agda som kör 500 mil om året . Framställs det bara på rätt sätt från rätt råvaror , så tycker jag allt att det är bra med biobränsle. Minskad köttproduktion och köttätande ytterligare ett effektivt sätt att sänka våra koldioxidutsläpp . Välj själva gott folk hur ni vill sänka erat koldioxid avtryck, skulle jag vilja säga . Om det blir med elbil eller laddhybrid , för den som kör mycket i städer . Så blir det lite extra bra med tanke på luftkvaliteten.
På ämnet om hur stor bilexport vi har i Sverige och om det är något problem om den är stor så tror jag att kritiken grundar sig i att vi i Sverige då plockar ut nya bilar på leasing och att dessa 3 år gamla bilarna sedan exporteras till andra länder. Om man bortser från hur kron-kursen ligger så kan man ju tänka sig att vi Sverige istället skulle vara mottagare av 3 år gamla bilar och att andra länder i Europa istället skulle få leasa de nya. För mig är det lite oklart varför inte alla länder hoppar på det orimliga privatleasing-tåget utan istället importerar en hel del begagnade bilar?
Det finns nog inget som hindrar dom att leasa om dom vill det . Googling gav svaret 55 % privatleasing elbilar privatpersoner Tyskland . Fantastiskt bra tycker jag att den prisvärda möjligheten finns , när vi nu med ekonomiska styrmedel ska bli påtvingade elbils val . Hemskt hade det varit om alla val framåt skulle bli dyrare än tidigare .